کد خبر: 070303160899
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیفناوری اطلاعات و ارتباطات

رشد سالانه ۷۰ درصدی در بخش تجارت الکترونیک

مدیرکل دفتر برنامه ریزی پایش و مطالعات راهبردی مروز توسعه تجارت الکترونیک گفت: خوشبختانه حوزه تجارت الکترونیک روند رو به رشدی داشته به طوری که سالیانه شاهد رشد ۷۰ درصدی در این بخش را شاهد هستیم.

او افزود: یکی از راهبردهای اصلی ما در تجارت الکترونیک بحث صادرات در این بخش است به طوری که از طریق لجستیک هوشمند به کشورهای دیگر صادر شود باتوجه به حساسیت‌های خاص در حوزه دریا محور همچنان ما ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی از طریق دریا محور تأمین می شود.

عربشاهی افزود: باتوجه به این که ما ۶ هزار کیلومتر سواحل در جنوب و شمال کشور داریم نتوانستیم هنوز مطلوب در توسعه لجستیک دریا محور عمل کنیم به طوری که لجستیک دریایی هزینه کمتری در این بخش داریم بنابراین راهبرد اصلی ما توسعه تجارت الکترونیک از طریق دریا محور شکل گیرد.

او گفت: در خوش بینانه ترین حالت ممکن ۱۲ میلیارد دلار حجم اقتصاد دریا محور ما است که حتی به یک درصد اقتصاد جهان هم نمی‌رسد.

مدیرکل برنامه‌ریزی، پایش و مطالعات راهبردی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یادآورشد: حوزه اقتصاد دریا محور در شاخه‌های مختلف فنی و مهندسی، گردشگری، صید و تجارت فعال است که در دو سال اخیر تحولات مثبتی در این بخش روی داده است که امیدواریم در سال های آتی شاهد رشد مناسبی در این حوزه باشیم.

وی گفت: کاهش هزینه تجارت یکی از مهمترین گزینه ها و مولفه‌های تجارت الکترونیک مبتنی بر لجستیک هوشمند دریایی است. هرچه اقتصاد دریا فعال تر باشد بخش داخل کشور نیز این توجیه سرمایه گذاری را بیشتر حس می‌کند.

مدیرکل برنامه‌ریزی، پایش و مطالعات راهبردی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یادآورشد: باتوجه به این رویداد که با حضور بیش از ۱۰ سفیر از کشورهای مختلف در این مراسم شرکت کردند به نظر می رسد که می توانیم از ظرفیت های مشترک برای توسعه اقتصادی دریایی کشور و منطقه بهره ببریم.

وی گفت: در این رویداد ۵۰ غرفه شامل ۳۰ شرکت دانش بنیان شرکت داشتند و زمینه عقد قراردادهای مناسب نیز شکل گرفت و حدود ۴ میلیارد دلار عقد قرارداد نیز به انجام رسید.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان بسیار خوبی در کشور داریم که می توانند ظرفیت های استثنایی برای توسعه تجارت و جذب فناوری با تشکیل شرکت های چند ملیتی ایجاد کنند.

مدیرکل برنامه‌ریزی، پایش و مطالعات راهبردی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یادآورشد: طبق برنامه هفتم توسعه باید حداقل ده درصد تولید ناخالص داخلی تا پنج سال آینده به تجارت الکترونیک کشور اختصاص یابد. در این عرصه برش های یک ساله‌ای را پیش بینی کرده‌ایم. چشم انداز پایان برنامه هفتم توسعه رسیدن به ۹ هزار همت بدون احتساب تورم است.

سال گذشته ۳ هزار همت حجم تجارت الکترونیک ما بود که پیش بینی می شود که در سالهای آینده به سرعت به این پیش بینی برسیم. توسعه الکترونیکی فرامرزی یکی از اولویت های ما است. هرچه از ظرفیت حمل و نقل و بنادر استفاده کنیم می توانیم با اتصال به تجارت الکترونیکی به توسعه جدی در این عرصه دست یابیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا