کد خبر: 25020026696
جهانروزنامهصفحه یک

رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین

مترجم: علی اسدی خمامی

با افزایش میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در چین بین ماه‌های ژانویه و آوریل سال جاری میلادی، پکن جایگاه خود را به عنوان یک مقصد محبوب برای سرمایه‌گذاران خارجی حفظ کرده است.

آن‌طور که وزارت تجارت جمهوری خلق چین روز پنجشنبه گزارش کرده است، در ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در خاک اصلی چین با افزایش ۳۸.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی، به ۳۹۷.۰۷ میلیارد یوان (معادل حدودا ۶۱.۴۵ میلیارد دلار آمریکا) رسیده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ نیز ۳۰.۱ درصد رشد داشته است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت خدمات با نسبت سال به سال با رسیدن به ۴۶.۸ درصد اوج گرفته و به ۳۱۲.۹۴ میلیارد یوان رسیده است. همزمان سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع های-تک چین نیز رشدی ۳۴ درصدی را تجربه کرده است.

از ماه ژانویه تا آوریل، سرمایه‌گذاری از سوی اتحادیه ملل جنوب شرق به میزان ۶۵.۲ درصد نسبت به سال گذشته گسترش یافته و سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای مسیر کمربند-راه و اتحادیه اروپا به ترتیب ۶۲.۸ و ۹.۲ درصد رشد کرده است. همچنین میزان سرمایه‌گذاری استفاده‌شده از سوی مناطق شرقی، مرکزی و غربی چین به ترتیب ۳۹.۱، ۳۷.۵ و ۳۰.۳ درصد افزایش یافته است.

متخصصان صنعت، رشد پایدار سرمایه‌گذاری خارجی در چین را ناشی از پایه مستحکم و گشایش‌های مداوم اقتصادی می‌دانند که نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به توسعه اقتصادی چین است.

این متخصصان پیشنهاد می‌کنند که با توجه به تغییر در محیط خارجی، چین باید گشایش‌های بیشتری انجام دهد و سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را تثبیت کند.

در تحولی دیگر از اقتصاد چین، بانک مرکزی این کشور روز جمعه به منظور حفظ نقدینگی کافی در سیستم بانکی معادل ۱۰ میلیارد یوان (حدود ۱.۵۵ میلیارد دلار آمریکا) بازخرید معکوس انجام داد. بر اساس بیانیه‌ای که در وب‌سایت بانک خلق چین انتشار یافته، نرخ سود ۷ روزه معاملات معکوس ۲.۲ درصد تعیین شده است.

بازخرید معکوس فرایندی است که در آن بانک مرکزی اوراق بهادار را از طریق مناقصه از بانک‌های تجاری، با توافق در مورد فروش مجدد آن‌ها در آینده خریداری می‌کند. بر اساس گزارش کار دولت چین در سال جاری، چین سیاست پولی محتاطانه‌ای را در اتخاذ می‌کند که در سال ۲۰۲۱ انعطاف‌پذیر، دقیق، مناسب و معتدل باشد.

جمعه گذشته روز پرخبری برای اقتصاد چین بود. در این روز همچنین بر اساس گزارش نظام تجارت ارز چین، نرخ یوان با تقویت در مقابل دلار به ۶.۴۵۲۵ واحد در مقابل ارز ایالات متحده آمریکا رسید. در بازار محلی ارز چین، یوآن می‌تواند در هر روز کاری ۲ درصد در مقابل نرخ برابری مرکزی تغییر کند و افزایش یا کاهش یابد. نرخ برابری مرکزی یوان در برابر دلار آمریکا، هر روز کاری بر اساس میانگین وزنی قیمت‌های ارائه‌شده از سوی بازارگردانان، پیش از آغاز بازار مبادلات بین بانکی تعیین می‌شود.

منبع: شینهوا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا