کد خبر: 07100062938
اقتصاد

رشد عجیب دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان

آمارها نشان می‌دهد حجم دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان از ابتدای سال تاکنون افزایش یافته است. طبق محاسبات همشهری، میزان تولید خودرو در ۹‌ماه سال‌جاری ۲.۳درصد رشد کرده است، با این حال ۷درصد خودروهای تولید شده، معادل ۴۹هزار دستگاه به‌جای آنکه در بازار عرضه شود، راهی پارکینگ شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، مقدار فروش خودرو نیز در این مدت به‌طور میانگین ۱۰درصد کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد این موضوع به مشکلات خودروسازان در تامین قطعات مربوط است.

قیمت خودرو در یک ‌ماه گذشته با رشد بیشتری مواجه شده است. بازار خودرو نیز چندان آرام نیست و قیمت‌ها به رشد تمایل زیادی دارند. کارشناسان می‌گویند به غیر از افزایش قیمت قطعات به‌دلیل رشد قیمت ارز، عوامل دیگری ازجمله کاهش تولید و کاهش بهره‌وری نیز در رشد قیمت خودرو مؤثر بوده‌اند. استناد آنها به هزینه‌های عمومی و اداری و هزینه‌های سربار در شرکت‌های خودروسازی‌ است که به رشد هزینه تمام‌شده تولید منجر شده است. با وجود چنین عواملی مطابق هدف‌گذاری‌های وزارت صنعت قرار بود تیراژ تولید خودرو در سال‌جاری افزایش یابد تا دست‌کم از ناحیه افزایش عرضه تا حدودی قیمت‌ها در بازار متعادل شود.

آمارها نشان می‌دهد برای ایجاد تعادل در بازار سالانه باید بین ۱.۵ تا ۲میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شود تا نیاز بازار را پاسخ بدهد. اگرچه طبق هدف‌گذاری‌های انجام‌شده میزان تولید خودرو در ۹‌ماه سال‌جاری اندکی افزایش یافته با این حال، این افزایش تولید به فروش بیشتر خودرو در بازار منجر نشده است، شاید ریشه افزایش قیمت خودرو در ۲‌ماه گذشته، همین موضوع باشد.

تفاوت میزان تولید و فروش

آمارها نشان می‌دهد میزان تولید خودرو در ۹‌ماه سال‌جاری، با ۲.۳درصد افزایش به ۶۹۵هزارو۶۵۰دستگاه رسیده است؛ یعنی شرکت‌های خودروسازی‌ از ابتدای امسال تاکنون، نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ۱۵هزارو۶۷۲دستگاه بیشتر تولید کرده‌اند. با وجود این افزایش تولید، میزان فروش خودرو در ۹‌ماه سال‌جاری نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد کاهش یافته است؛ یعنی ۷درصد از مجموع کل خودروهای تولیدشده، رقمی معادل ۴۹هزارو۱۹۹دستگاه به‌جای آنکه راهی بازار شود، راهی پارکینگ خودروسازها شده است.

طبق داده‌های موجود، جمع کل فروش شرکت‌های خودروساز در ۹‌ماه سال‌جاری ۶۴۶هزارو۴۵۱دستگاه بوده که این میزان ۷۰هزار دستگاه کمتر از پارسال است. پارسال در همین دوره ۴شرکت ایران خودرو، سایپا، زامیاد و پارس خودرو نزدیک به ۷۱۶هزار دستگاه خودرو فروخته بودند.

برخی کارشناسان بر این باورند که علت دپوی گسترده خودرو در پارکینگ خودروسازان به‌ویژه ایران‌خودرو ناشی از کمبود قطعات وارداتی است. شرکت‌های خودروساز که به‌دلیل تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز با محدودیت زیادی در واردات قطعات خودرو مواجه هستند، نتوانسته‌اند اقلام مورد نیاز تولید را تامین کنند و همین موضوع به افزایش تعداد خودروهای ناقص منجر شده است.

اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است از ‌ماه قبل که موضوع افزایش قیمت خودرو مطرح بود، شرکت‌های خودروساز دست از فروش برداشته‌اند تا قیمت جدید خودرو تعیین تکلیف شود و همین موضوع به افزایش موجودی انبار یا تعداد خودروهای دپوشده در پارکینگ کارخانه منجر شده است. هنوز اطلاعات موثقی در این‌باره وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی‌ باید در این زمینه پاسخ بدهند زیرا بخش زیادی از این افزایش تعداد خودروهای تجاری‌سازی‌نشده مربوط به‌ ماه گذشته بوده است.

کدام خودروسازان کمتر فروخته‌اند

آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان کاهش فروش در میان شرکت‌های خودروسازی مربوط به سایپا بوده است. این شرکت در ۹‌ماه امسال ۱۰درصد از مجموع کل تولیداتش را راهی پارکینگ کرده است. سایپا از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۲هزار دستگاه خودرو تولید کرده که از این تعداد ۲۵هزارو۵۵۸ دستگاه به مرحله تجاری‌سازی‌ و فروش نرسیده است.

ایران خودرو نیز در این مدت ۳۲۵هزارو۵۵۷ دستگاه خودرو تولید کرده ‌که ۱۶هزارو۶۰۲ دستگاه یعنی ۵درصد از کل تولیدات این شرکت تجاری‌سازی‌ نشده‌اند و در پارکینگ دپو شده‌اند. مقایسه میزان فروش شرکت ایران‌خودرو در ۹‌ماه امسال در مقایسه با سال گذشته ارقام عجیب‌تری را نشان می‌دهد. طبق این اطلاعات، جمع کل فروش شرکت ایران‌خودرو در ۹‌ماه امسال ۱۱۷هزارو۴۵۳دستگاه کمتر از پارسال است که نشان می‌دهد فروش محصولات ایران‌خودرو در ۹‌ماه امسال ۲۷.۵درصد افت کرده است.

البته بخشی از این کاهش فروش ناشی از کاهش تولید است زیرا تولید خودرو در این شرکت در ۹‌ماه امسال نسبت به سال گذشته ۶درصد افت کرده است. با این حال، میزان کاهش فروش محصولات به‌مراتب بیشتر از کاهش تولید بوده است. طبق اطلاعات موجود میزان تولید محصولات مرتبط با گروه پژو ۱۴درصد، سمند ۸درصد و دنا ۷درصد افت کرده است.

خودروهای تولیدشده در گروه پژو امسال ۳۴هزار دستگاه کمتر از پارسال بوده و تولید سمند نیز ۳هزارو۱۶۵دستگاه افت کرده است. تعداد تولید محصول پرطرفدار دنا نیز امسال ۲هزارو۷۶۶دستگاه کمتر از ۹‌ماه سال گذشته بوده است. وضع تولید در شرکت زامیاد حتی از جهاتی بدتر از سایپا و ایران‌خودروست. آمارها حاکی است‌ ۳۱درصد از مجموع کل تولیدات این کارخانه برای فروش تجاری‌سازی‌ نشده‌اند و اکنون در پارکینگ به‌سرمی‌برند. شرکت زامیاد از اول امسال تاکنون ۲۸هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ که از این تعداد ۸هزارو۴۶۴دستگاه به مرحله تجاری‌سازی‌ و فروش نرسیده است.

رشد عجیب دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان | پشت پرده افزایش قیمت خودرو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا