کد خبر: 020602136251
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است

سخنگوی مرکز مبادلات ارز و طلا با اشاره به نقش کلیدی بانک مرکزی در فضای اقتصادی گفت: با اقدامات خوبی که در زمینه کنترل نقدینگی رخ داده رشد نقدینگی عملاً به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادلات ارز و طلا درباره نقش بانک مرکزی در مدیریت صحیح بازار اظهار کرد: بانک مرکزی در اقتصاد ایران اساساً نقش‌های مختلفی در حوزه مدیریت متغیرهای پولی، رشد اقتصادی باثبات و حفظ ارزش پول ملی ایفا می‌کند. رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است

وی افزود: بانک مرکزی با توجه به کارکردهای خود می‌تواند به ثبات در بازار کمک کند اما در اقتصادی مانند اقتصاد ایران، اثرپذیری متغیرهای کلان از تغییرات نرخ ارز به دلایل متعدد خیلی بالاست بطوریکه با نوسانات نرخ ارز بخش‌هایی از اقتصاد نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارز و طلا گفت: اگر بانک مرکزی روند باثبات و پیش بینی پذیری را در حوزه نرخ ارز ایجاد کند عملاً به ثبات اقتصادی کشور کمک کرده است. خوشبختانه بعد از نوسانات مختلف ارزی که به ویژه در سال گذشته اتفاق افتاد، ما در ماه‌های اخیر شاهد روند نسبتا باثباتی در بازار ارز هستیم که به آرام شدن بازارهای مختلف در اقتصاد ایران کمک زیادی کرده است.

بالسینی به نقش کلیدی بانک مرکزی در فضای اقتصادی اشاره و بیان کرد: اگر بانک مرکزی بتواند در حوزه مدیریت متغیرهای پولی به خصوص نقدینگی نقش آفرینی مثبتی داشته باشد عملاً به ثبات بیشتر در بازار کمک کرده که در این زمینه هم اقدامات خوبی در زمینه کنترل نقدینگی رخ داده و عملاً رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی که به عنوان مادر بانکها شناخته می‌شود اگر در حوزه مدیریت نظام بانکی نقش آفرینی کند عملاً بخش‌های مختلف اقتصاد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با نظام بانکی در ارتباط هستند مدیریت خواهند شد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارز و طلا اظهار کرد: نظام بانکی در اقتصاد ایران سالهاست که به دلیل برخی کج کارکردها در برخی حوزه‌ها خارج از چارچوب‌های استاندارد رفتار کرده است لذا بانک مرکزی هرچقدر که بتواند استانداردسازی‌های جدی و محکم تری در این خصوص داشته باشد و ناترازی‌های نظام بانکی را کنترل کند مسلماً ثبات در اقتصاد کلان و بازارهای مختلف ایجاد خواهد شد.

بالسینی با تذکر این نکته که بانک مرکزی فرآیند تخصیص ارز را بر اساس نیاز دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهد گفت: ما الان برای تأمین ارز چند کانال داریم؛ یک سری کالاهای اساسی کشور با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می‌شوند و فرآیند تخصیص این کالاها هم به این شکل است که دستگاه‌های واردکننده کالاها مانند وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی نیاز خود را اعلام می‌کنند و بعد از تکمیل مدارک هم نهایتاً در سامانه بانک مرکزی تخصیص پیدا می‌کند.

وی افزود: بخش مهم تری از تأمین نیازهای بازار ارز، آن چیزی است که در مرکز مبادله ارز و طلا اتفاق می‌افتد. ما الان حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی همه این ارزها باید از طریق مرکز مبادله به کسانی که کار واردات انجام می‌دهند تخصیص پیدا کند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارز و طلا با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از نیازهای بازارهای مختلف در مرکز مبادلات ارز و طلا پاسخ داده می‌شود گفت: با توجه به ابزارسازی‌های خوبی که در این مدت صورت گرفته تلاش بانک مرکزی این است که نیازهای بازار را تا حد ممکن به گونه‌ای پاسخ دهد که مردم نیازی به مراجعه به بازارهای غیررسمی نداشته باشند و امیدواریم با ابزارسازی‌ها در ماه‌های آینده این کار تحقق صد درصدی پیدا کند.

بالسینی اظهار کرد: بانک مرکزی از طریق تأمین نیازهای ارزی فعالان اقتصادی، خودش را ملزم کرده که نقش جدی در رشد اقتصادی داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا