کد خبر: 120702139536
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

رشد ۳۲ درصدی صادرات ایران به کشور عراق در نیمه نخست امسال

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: در نیمه نخست امسال میزان صادرات ایران به کشور عراق ۴ و نیم میلیارد دلار رسید که با رشد ۳۲ درصدی همراه بود.

لطیفی سخنگوی کمیسیون توسعه و تجارت خانه صنمت گفت: رابط تجاری ایران و عراق در سال های گذشته دارای فراز و نشیب های بوده است.

او گفت: در سال گدشته صادرات به عراق شکسته شد و به ۱۰میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید ،در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ هم به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات ما به عراق بود.

لطیفی گفت: همچنین در نیمه نخست امسال میزان صادرات ایران به کشور عراق ۴ و نیم میلیارد دلار رسید که با رشد ۳۲ درصدی همراه بود و امید داریم که امسال صادرات ما به عراق از ۱۰/۲ دهم میلیارد دلار گذشته و افزایش پیدا کند.

  او گفت: امیدواریم امسال رشد صادرات به عراق افزایش یابد، به طور کلی اگر بازار را بخواهیم به دست بیاوریم باید حتما در کشور عراق صنایع و تولیدکنندگان کشورمان حضور بیشتری داشته باشند و به تولید مشترک در این کشور بپردازند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: همچنین واردات این کشور از جاهایی دارای اولویت است که تولید مشترک با عراق داشته باشند و خیلی از کشورها برنامه های بیشتری برای حضور شان در بازار عراق دارند و برای اینکه ما از این قافله عقب نباشیم و سهم بیشتری از این بازار را به خودمان اختصاص دهیم باید حتما براساس چشم انداز این کشور حرکت کنیم.

لطیفی گفت: محصولات خام و نیمه خام،مواد غذایی کشورمان هم با این که اولین مقصد صادراتی به عراق در بین کشورهای دیگر است باید حتما به صورت فرآیندی یک بار مهندسی شود که هم باعث کاهش ضایعات و افزایش کیفیت در تولید بسته بندی ،فرآوری و حمل و نقل باید دقت هایی داشته باشیم و در اصول بازاریابی و بازرگانی دنبال کنیم.

او گفت: در حال حاضر ترکیه رقابت سنگینی با ما دارد و مجددا به دلیل اینکه از بسته بندی مناسبو با کیفیت استفاده می کند و دولت این کشور هم از تولیدکنندگان حمایت می کند و ترکیه در حال پیشی گرفتن ما از عراق هستند باید به این نکته توجه کنیم تا از این قافله عقب نباشیم.

سخنگوی کمسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: در کشوری مثل عراق که کالاهای نهایی اولین مقصد ما است در حال حاضر عمده کالاهای صادراتی ما به کشور چین خام و موادی است که در صنایع دیگر استفاده می شود ولی صادرات ما به عراق محصولاتی است که مصرف کننده نهایی از آن استفاده می کند.

او گفت: در حال حاضر بیشترین کالاهای صادراتی ما به عراق مانند پوشاک، مواد غذایی، لوازم خانگی و غیره است که برای حفظ این بازار باید برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا