کد خبر: 140502134491
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهجهانروزنامه

رشد ۱۲ درصدی سپرده‌های ایران در بانک‌های ۴۴ کشور

بانک تسویه حساب های بین المللی از مراودات ۲۱ میلیارد دلاری ایران با بانک های ۴۴ کشور دنیا در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ و رشد ۱۲ درصدی سپرده های ایران نزد این بانک ها نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش عصراقتصاد، بانک تسویه حسابهای بین المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده های ایران نزد بانک ها و موسسات خارجی در پایان سه ماهه نخست ۲۰۲۳ برابر با زمستان ۱۴۰۱ با رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۹ میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلار رسید. میزان سپرده های ایران نزد بانک ها و موسسات خارجی در پایان سه ماهه نخست ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار اعلام شده بود.

از کل سپرده های ۱۹ میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلاری ایران ۱۰ میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلار نزد بانک ها بوده و بقیه نزد موسسات مالی و غیربانکی بوده است.

همچنین یورو بیشترین سهم را در سپرده های ایران داشته به طوری که ۸ میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار از سپرده های ایران در قالب یورو بوده است. سهم دلار از این سپرده ها تنها ۴۷۴ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش تعهدات ایران نسبت به این بانک ها و موسسات در پایان سه ماهه نخست ۲۰۲۳ با ۲۳ درصد کاهش نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل مواجه شده و به یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار رسیده است.

تعهدات ایران نسبت به این بانک ها در پایان سه ماهه نخست ۲۰۲۲ بالغ بر یک میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار دلار اعلام شده بود.

از کل تعهدات یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلاری ایران ۵۱۲ میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران به بانک ها و بقیه مربوط به موسسات مالی و غیربانکی بوده است.

همچنین یک میلیارد و ۲۷۱ میلیون دلار از تعهدات ایران در قالب یورو بوده است. تعهدات دلاری ایران تنها ۸ میلیون دلار گزارش شده است.

حجم کل مراودات بانکی ایران با بانک ها و موسسات ۴۴ کشور خارجی در پایان سه ماهه نخست ۲۰۲۳ با رشد ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲۱ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۹ میلیارد و ۳۹۲ میلیون دلار گزارش شده بود.

مقر اصلی بانک تسویه حسابهای بین المللی در شهر (بازل) در سوییس می باشد و گزارشهای آن تحت عنوان «بانکداری بین المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می شود.

در این گزارش ها سپرده ها و تعهدهای مجموعه ای از بانکها و موسسه های مالی غیر بانکی متعلق به ۴۴ کشور دنیا که عمدتا اروپایی هستند عرضه می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا