کد خبر: 130303161720
اخبار شرکت هاانرژیتولید و بازرگانی

رفع ناترازی گاز با سرمایه‌گذاری ٨٠ میلیارد دلاری/ چرا تاپیکو به حوزه بالادستی نفت ورود پیدا کرد؟

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین «تاپیکو» گفت: اگر بخواهیم روند فعلی تولید نفت و گاز در کشور را حفظ کنیم نیاز به سرمایه‌گذاری ٨٠ میلیارد دلاری در این حوزه داریم که باتوجه به عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی در شرایط تحریمی، رقم نسبتاً قابل توجهی است از این رو ورود بخش پتروشیمی به حوزه اکتشاف و استخراج نفت و گاز اجتناب ناپذیر است.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در خصوص چرایی حضور هلدینگ‌های پتروشیمی در بالادست صنایع نفت و گاز گفت: از سال گذشته توسط شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین مطالعاتی بر روی میادین مختلف گازی براساس آمایش هرکدام از واحدهای پتروشیمی صورت گرفت که بر اساس آن، باید DIP و FS و امکان سنجی اقتصادی هرکدام از این میادین محاسبه شود که پس از آن طی یک قرارداد، ورود پتروشیمی‌ها به میادین گازی صورت پذیرد.

وی افزود: شاید این سوال پیش بیاید که چه ضرورتی داشت که هلدینگ های پتروشیمی به این حوزه ورود کنند؟ چرا که اگر به صورت حرفه‌ای به سرمایه گذاری پتروشیمی نگاه کنیم، باید تا پایان برنامه هفتم ۵۶ طرح کلان پتروشیمی به بهره برداری برسد که هزینه های سرمایه برای این بخش ١٣میلیارد دلار است و چرا نباید به جای هزینه در بالا دست به سرمایه‌گذاری در پایین دست پتروشیمی تمرکز کنیم؟

افقهی خاطر نشان کرد: این ایراد از سمت سهامداران پتروشیمی وارد است و همواره این انتقاد وجود دارد صنعت پتروشیمی باید سعی در سرمایه گذاری در پایین دست خود داشته باشد. اما زمانی سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی اولیت است که ما درگیر مسئله ناترازی در حوزه تولید نفت و گاز نباشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین «تاپیکو» اظهارداشت: درحال حاضر اگر بخواهیم روند فعلی تولید نفت و گاز در کشور را حفظ کنیم، نیاز به سرمایه‌گذاری ٨٠ میلیارد دلاری در این حوزه داریم که باتوجه به عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی در شرایط تحریمی، رقم نسبتاً قابل توجهی است.

برهمین اساس، ورود بخش پتروشیمی به حوزه اکتشاف و استخراج نفت و گاز اجتناب ناپذیر است. در نتیجه برای تامین مالی برطرف کردن ناترازی، نیاز به سرمایه‌گذاری از سوی هلدینگ های پتروشیمی است که این حرکت از سوی شرکت‌های پتروشیمی اقدام مثبت و سازنده‌ای تلقی می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا