کد خبر: 14120072696
توسعه و اقتصاد ملی

رفع کمبود آب در چابهار با احداث و افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها در دست اجراست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان گفت: به منظور رفع کمبود آب آشامیدنی شهر چابهار و نقاط حاشیه شهر، ۲ طرح کوتاه‌مدت و بلندمدت شامل افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن به میزان ۵۰ هزار متر مکعب و تکمیل ساخت تصفیه‌خانه شهر چابهار در دست اجرا است.

علیرضا قاسمی روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رفع کامل کمبود آب چابهار با تخصیص اعتبارات لازم تا سال ۱۴۰۲ محقق می‌شود، اظهار داشت: هم‌اکنون از ۲۷۶ روستای شهرستان چابهار، ۲۰۴ روستا دارای شبکه آب آشامیدنی و ۷۲ روستا بدون شبکه است و توسط ناوگان آبرسانی سیار به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان درخصوص وضعیت آب شهر چابهار گفت: همه مناطق این شهر دارای شبکه توزیع آب بوده که با توجه به ظرفیت محدود تامین آب به صورت جیره‌بندی توزیع آب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی شهر چابهار در حال حاضر از طریق شیرین‌سازی آب‌ دریا در کارخانه آبشیرین‌کن محقق می‌شود اظهار داشت: ظرفیت شیرین‌سازی آب‌شیرین‌کن با افزایش ظرفیتی که انجام شده طی سال‌های ۱۴۰۰- ۹۹ به میزان ۴۰ هزار مترمکعب رسیده است که حدود ۷۰ درصد آن از طریق خط انتقال و پمپاژ به طول ۵۵ کیلومتر به شهر چابهار انتقال می‌یابد.

قاسمی ادامه داد: این خط انتقال آب به دلیل قدمت دیرینه، سایز پایین و جنس و فرسودگی لوله‌ها در بعضی از مواقع دچار تخریب می‌شود که برای رفع حادثه،  همکاران ما مجبور به قطع پمپاژ آب می‌شوند و طی آن بازه زمانی، انتقال آب متوقف شده و تا رفع مشکل، عملیات انتقال و توزیع آب متوقف است.

وی بیان داشت: روستاهای سطح شهرستان که طی چند سال اخیر دچار بحران آب بوده‌اند در شرایط کنونی با تکمیل خطوط انتقال زیرمجموعه سد زیردان به آب پایدار متصل شده‌اند و از مجموع ۲۷۶ روستا، تعداد ۲۰۴ روستا از آب آشامیدنی پایدار برخوردارند و برای روستاهای فاقد آب نیز برنامه اجرایی در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: طرح فاضلاب شهر چابهار نیز یکی از پنج طرح اجرایی فاضلاب استان است که تاکنون به طور متوسط ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به تناسب ابلاغ اعتبارات عملیات اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث ایستگاه‌های پمپاژ مورد نیاز انجام خواهد شد.

وی به تشریح طرح‌های مهم آبرسانی در شهرستان چابهار پرداخت و گفت: ۶ طرح شاخص شامل، آبرسانی به شهر چابهار از سد زیردان، آبرسانی به مجتمع تَلَنگ پُلان و پیرسهراب، آبرسانی به روستاهای دهستان کَمبِل‌سلیمان، آبرسانی به مجتمع تیس‌کوپان، فاز سه شیرین‌سازی آب دریا و اجرای شبکه آب آشامیدنی روستاهای حاشیه شهر چابهار در قالب طرح محرومیت‌زدایی، در دستور کار این شرکت قرار دارد.

قاسمی با اشاره به طرح آبرسانی به شهر چابهار از سد زیردان گفت: برای این طرح مجوز تخصیص آنی به میزان ۱۸.۸ میلیون متر مکعب در سال از وزارت نیرو اخذ شده است، که با اجرای خط انتقال به طول ۸۸ کیلومتر و احداث تصفیه‌خانه در محل سه‌راهی پلیس راه، تامین آب شهر چابهار در بلند مدت را عهده‌دار است و تاکنون به طور متوسط ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی از اتصال ۳۰۰ روستا به سد زیردان خبر داد و گفت: طرح آبرسانی به مجتمع تَلَنگ، پُلان و پیرسهراب با ۲۷۵ روستای تحت پوشش واقع در دهستان‌های تلنگ (قصرقند)، پلان و پیرسهراب است که در حال حاضر کلیه روستاهای هدف، با استفاده از خطوط انتقال جدید و قدیمی و همچنین تعداد ۲۵ روستای مجموعه دلگان‌ها از شهرستان دشتیاری نیز به سد زیردان متصل شده‌اند.

قاسمی ادامه داد: همچنین عملیات تکمیلی طرح شامل وارد مدار کردن خطوط انتقال جدید در دستور کار قرار دارد و با توجه به اینکه در شرایط فعلی تصفیه آب توسط پکیج صورت انجام می‌شود، از سال آینده با توجه به اعتبارات ابلاغی احداث تصفیه‌خانه اصلی طرح با ظرفیت تصفیه آب به میزان۵۲۰ لیتر در ثانیه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان درخصوص وضعیت طرح آبرسانی به روستاهای دهستان‌ کمبل سلیمان گفت: برنامه آبرسانی به این روستاها که در بخش مرکزی شهرستان چابهار قرار دارند به صورت بلندمدت و از سد زیردان بوده، اما با توجه به اینکه اجرای خطوط انتقال این مجموعه مستلزم زمان است، شرکت آب و فاضلاب اجرای خط انتقال از لاتیدان و اتصال روستاهای فوق به سد زیردان را در برنامه پروژه‌های اجرایی خود قرار داده است و در حال حاضر پیمانکار خط انتقال انتخاب و مراحل خرید لوله در حال طی فرایند برگزاری مناقصه خرید است.

وی ضمن اشاره به طرح آبرسانی به مجتمع تیس‌کوپان ابراز امیدواری کرد که با اعتبار مناسب در سال ۱۴۰۱ این طرح نیز تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری شود.

قاسمی به تشریح طرح شیرین‌سازی آب دریا پرداخت و تصریح کرد: پیرو سفر رییس جمهور به استان سیستان و بلوچستان و ابلاغ مصوبات سفر، شیرین‌سازی آب به میزان ۵۰ هزار مترمکعب از آب دریا برای شهرها و روستاهای نوار ساحلی به این شرکت ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس مقرر شد در مرحله نخست، ۲۵ هزار مترمکعب شیرین‌سازی انجام شود که همه مراحل اداری و فرایندهای انتخاب سرمایه‌گذار در بازه زمانی کوتاه انجام شده است و در قالب الحاقیه به سرمایه‌گذار موجود، اجرای طرح واگذار شده و در حال تجهیز کارگاه عملیات اجرایی و خرید تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز است.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به برنامه زمان‌بندی مقرر است شیرین‌سازی آب طی بازه زمانی یک‌ساله محقق و با احداث واحدهای جدید وارد مدار بهره‌برداری شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب همزمان با شیرین‌سازی آب دریا، اجرای خط انتقال جدید را نیز در دستور کار دارد که این افزایش حجم تولید آب به شهر چابهار انتقال می‌یابد و بدین منظور لازم و ضروری است خط انتقال جدید از محل آب‌شیرین‌کن تا سه راهی پلیس‌راه تامین اعتبار شود.

وی با اشاره به مکاتبات و برگزاری جلسات متعدد با همکاران وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه گفت: قول مساعد برای تامین اعتبار داده شده است و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی هم ابتدای سال ۱۴۰۱ شروع شود.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان درباره اجرای شبکه آب آشامیدنی روستاهای حاشیه شهر چابهار نیز گفت: این طرح که مطالعه و تهیه نقشه آن انجام شده است، در قالب طرح محرومیت‌زدایی اجرا می‌شود و مقرر شده است بر اساس یک برنامه زمان‌بندی از محل این اعتبارات که خوشبختانه با نظر مساعد مجلس و دولت در سال جاری و سال‌های آینده به صورت ویژه ابلاغ خواهد شد اجرا شود.

شهرستان چابهار ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۱۱۵ هزار نفر ساکن شهر و ۱۰۵ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا