کد خبر: 1606963996
دسته‌بندی نشده

رقابت اسنپ و تاکسیرانی بر سر سرویس مدارس

مهنوش نعیمی-آناهیتا یاوری

عصراقتصاد: یکی از دغدغه‌های این روزهای اولیای دانش‌آموزان، رفت ‌و‌آمد فرزندانشان از خانه به مدرسه است که باعث می‌شود خانواده‌ ها به تکاپوی تامین وسیله‌ ای مناسب برای جا‌به‌جایی فرزندانشان باشند.

نرخ‌های بالای سرویس مدارس و دریافت هزینه‌ های خارج از ضابطه و چند‌گانه از مشکلات همیشگی پدر و مادرهایی است که فرزندانشان برای تردد از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند. هر ساله ۱۵ تا ۲۰ درصد بر نرخ کرایه‌های سرویس مدارس افزوده می‌شود؛ اما همان طور که تاکسی ‌ها نرخ‌ های مصوب شورا را در سطح شهر نمی‌گیرند، برخی مدارس نیز از نرخ‌ های قانونی تبعیت نمی‌کنند؛ اما هزینه‌ای که والدین امسال برای سرویس مدارس بدهند چه میزان است؟

در هر سال تحصیلی قراردادی بین مدرسه و شرکت و همچنین شرکت و شخص راننده منعقد می شود و  نرخ پایه به ازای سه کیلومتر مسافت از منزل تا مدرسه محاسبه می شود و سپس به ازای سه تا هفت کیلومتر، ۱۰ درصد و همچنین بیش از هفت کیلومتر پنج درصد به نرخ پایه اضافه می شود و افزایش نرخ برای کل سال تحصیلی تا پایان آخرین روز امتحانات با کسر روزهای پنجشنبه و جمعه مقرر می گردد.

در همین راستا به منظور حفظ ایمنی و امنیت دانش آموزان، ضوابطی از سوی سازمان تاکسیرانی برای رانندگان سرویس های مدارس در نظر گرفته شده و تمام رانندگان موظف هستند این ضوابط را بپذیرند.

نداشتن سوء سابقه کیفری و عدم اعتیاد از شروط تاکسیرانی برای رانندگان سرویس مدارس است و تمام دانش آموزان که از سرویس ها برای تردد استفاده می کنند، باید بیمه باشند.

جالب آن است که سود بیشتر این حمل و نقل به جیب سازمان تاکسیرانی و به اسم مدارس است.

یکی از فعالان با سابقه حوزه آموزش و پرورش در این باره اظهار داشت: برای سرویس حمل و نقل مدارس ابتدا سازمان تاکسیرانی باید پیمانکار معرفی کند و این پیمانکار باید ثبت شرکت داشته و شرکت وی مشخص باشد. راننده ها را خودشان انتخاب می کنند و با احتساب مسیر هزینه ها مشخص می شود. مخصوصا برای مدارس دولتی در محدوده مدرسه دانش آموز را ثبت نام می کنند و خارج از محدوده معمولا ندارند و اگر هم باشد سرویس نمی دهند اما برای مدارس غیر دولتی خارج از محدوده هم سرویس می دهند به طور مثال مدرسه ای از کنار دریاچه چیتگر هم دانش آموز دارد که سالی پنج و نیم میلیون هزینه سرویس آن دانش آموز می شود.

وی ادامه داد: برای داخل محدوده هم بستگی به دوری یا نزدیکی راه دارد که اداره آموزش و پرورش یک درصد و گاهی ۵ درصد سهمیه از آن دارد، مالیات و سازمان تاکسی رانی نیز درصد بیشتری را دریافت می کند و همه این ها باعث می شود اگر هزینه مسیری در سال یک میلیون و دویست تومان باشد، تا یک میلیون و ۵۰۰ تومان به آن اضافه شود و این هزینه ها برای واسطه ها است.

این فعال حوزه آموزش و پرورش افزود: پیمانکار نیز خودش نماینده دارد و برای کنترل نماینده ها هر روز یک نفر را می فرستند. به هر حال این واسطه که جمع می شوند درصدی به آن مبلغ پایه و اولیه اضافه می شود.

وی تصریح کرد: این وسط سود کمی برای مدرسه می ماند و همین سود اندک را برای آسیب هایی که در بین سال تحصیلی پیش می آید می گذارند. معمولا دانش آموزی از سرویس جدا شده و یک نفر از سرویس کم می شود، نمی توان از حقوق راننده کم کرد و باید هزینه وی را کامل پرداخت کرد. زمانی هم مشکلی برای راننده پیش می آید و نمی تواند مدتی کار کند، در این حالت مدرسه باید به جای سرویس دانش آموزان برایشان آژانس بگیرد و هزینه آژانس بیشتر است. معمولا مدرسه باید طوری باشد که در حمل و نقل دانش آموز سود آوری چندانی برایش نداشته باشد. مگر اینکه بخواهد برای توسعه به کار گرفته شود یا برای هزینه های رفت و آمد دانش آموزان استفاده شود.

این فرد آگاه در پاسخ به اینکه آیا نقدی به این کار وارد نیست که سودی برای مدرسه نداشته و سازمان تاکسیرانی ذینفع است، گفت: زمانی خود من و معاون مدرسه با راننده قرارداد می بستیم و هیچ واسطه ای در کار نبود و ۸۰ درصد دریافتی مستقیم برای خود راننده بود و ۲۰ درصد هم برای مدرسه که هزینه های جاری سرویس را می پرداختیم و درصدی هم به اداره آموزش و پرورش پرداخت می کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط هم برای خانواده و هم برای راننده رضایت بخش بود چون ۸۰ درصد دریافتی خانواده را تحویل راننده می دادیم و سرویس هایمان سلامت بسیار بالایی داشتند ولی از زمانی که قانونمند و بنا شد تا تاکسیرانی این امر را برعهده بگیرد، در واقع واسطه ها باعث شد این فاصله را با افزایش هزینه ای که برایشان داشت اضافه کنند.

این فعال آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر سرویس حمل و نقل مدارس بیشتر بر عهده سازمان تاکسیرانی است و هیچ راننده ای را بدون مجوز از تاکسیرانی قبول نمی کنیم و سازمان تاکسیرانی خود نماینده در انجمن اولیا مربیان مدرسه دارد و در جلسات شرکت می کنند و خود را با منطقه آموزش و پرورش هماهنگ می کنند و اگر اتفاق ناگواری بیافتد مدرسه از آن مبری است و سازمان تاکسیرانی و انجمن اولیا و منطقه دخیل هستند. درحالی قبل از این موضوع اگر راننده خطایی می کرد مدیر مدرسه جوابگو بود.

وی خاطرنشان کرد: این قانون قبلا هم بوده اما اکنون تاکسیرانی ورود بیشتری پیدا کرده و واسطه ها زیاد شده در نتیجه مشکل این میان بیشتر شده است. سال های گذشته که در دانشگاه تربیت مدرس کار می کردم مدرسه داخل دانشگاه بود و و برای اساتید دانشگاه و دانشجویان سرویس های حمل و نقل می گذاشتند و رئیس دانشگاه دستور اکید داده بود که به هیچ وجه سودآوری در زمینه حمل و نقل دانشجوها نباید باشد.

این کارشناس آگاه بیان کرد: مدرسه موظف نیست سرویس بدهد و سختی کار نیز برایش دارد اما سودی برای مدرسه ندارد. موضوع دیگر این است که چون خانواده ها مشکل ردیابی سرویس های مدرسه را داشتند تاکسیرانی اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می کند تا این سیستم را روی تاکسی هایش نصب کند، اما اسنپ اکنون حاضر شده به جای تاکسیرانی این خدمات را انجام دهد و این در حالی است که ماشین های اسنپ سیستم ردیابی نیز داشته و این کار باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

وی در پایان گفت: اگر اسنپ این کار را برعهده بگیرد از این جهت که بدون هزینه و مالیات سرویس دهی می کند بهتر است و احتمال اینکه جایگزین سازمان تاکسیرانی شود زیاد است. اکنون اسنپ پیشنهادات خود را به مدارس داده و موفق هم خواهند شد چون هزینه های کمتری دارند و از نظر امنیتی مطمئن تر هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا