کد خبر: 04060198232
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

رقابت سالم پوشاک داخلی و خارجی راهکار مقابله با قاچاق بی رویه

رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با تأکید بر تسهیل شرایط کسب و کار گفت: دامپینگ و تعرفه ترجیحی دو عامل تسهیل واردات پوشاک از ترکیه به ایران است.

به گزارش خبرنگار ما : منصور تیرگر با انتقاد از عدم وجود آمار دقیق از واردات و تولید پوشاک گفته بود : متاسفانه قوانین کشور همسو با  شفافیت آماری نیست.

تیرگر بیان داشت: در حال حاضر در تولید پارچه تریکو، تولید جوراب و تولید پولیور و شلوار جین دارای مازاد مصرف هستیم  و باید برای صادرات آنها برنامه‌ریزی شود  اما در زمینه تولید پوشاک زنانه و بچگانه ضعیف هستیم و از استانداردهای کافی برای تولید در این بخش برخوردار نیستیم . این در حالی است که وجود تعرفه ترجیحی برای واردات پوشاک ترکیه به ایران هم موجب شده که قیمت تمام شده پوشاک صادراتی آنها به ایران بسیار کم شود.

تیرگر با اشاره به دامپینگ ترک‌ها در بازار پوشاک گفت: در گذشته قیمت تمام شده پوشاک ترک بسیار گران بود اما در سال‌های اخیر پوشاک ترکیه‌ای حتی از پوشاک چین هم ارزان‌تر شده است و این در حالی است که مبارزه با قاچاق  و تعرفه ترجیحی به واردات منطقی پوشاک از ترکیه کمک کرد.

وی با اشاره به دستورالعمل واردات پوشاک گفت: تا قبل از این دستورالعمل بخش اعظم واردات پوشاک از ترکیه به صورت قاچاق انجام می‌شد اما اکنون برندها از طریق قانونی اقدام به واردات پوشاک به ایران می‌کنند.

نگین صالحی کارشناس و متخصص طراحی و برندینگ پوشاک با اشاره به اینکه جلوگیری از واردات موجب تنبلی و عقب ماندن تولید کننده از تکنیک ها و ابزار رقابتی بازار جهانی و عدم رقابت و تقویت طراحان و تولیدکنندگان داخلی و بومی می شود گفت: که اگر واردات قانونی باشد، خریدار با حق انتخاب خود به آرامش بازار کمک میکند و از طرفی تولید کننده داخلی تلاش خواهد کرد تا با تولید با کیفیت و مد روز بازار رقابت را مدیریت کند.

نگین صالحی کارشناس و متخصص طراحی و برندینگ پوشاک اعلام کرد:  استفاده از ظرفیت های طراحان پوشاک ایرانی ، منطقه ای و محلی میتواند فرصتی برای تولیدکنندگان ، مصرف کنندگان و عرضه کنندگان پوشاک در هر کشور فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد:  در نظر داریم با ایجاد انجمن بین المللی متخصصین و طراحان پوشاک کشورهای اسلامی فرصتی مناسبی را برای ایجاد بازارهای رقابتی در سطح جهانی فراهم آورده و همچنین کارافرینی متخصصین عرصه طراحی و مد پوشاک در سطح جهانی باعث حضور بیشتر شرکتها و تولیدکنندگان عرصه پوشاک در کشورها خواهد شد.

این در حالی است که مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: آمار قاچاق پوشاک هر روز رو به افزایش است، اما مسئولان این آمار را رو به کاهش اعلام می‌کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا