کد خبر: 2609983098
اقتصادبازرگانی

ظرفیت ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات مبل

عصراقتصاد: نماینده سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات مبل ایران گفت: اگرچه صادرات در این بخش رقم قابل توجهی نیست اما رشد ۱۴۵ درصدی صادرات حاکی از آن است که ظرفیت‌های خوب صادراتی وجود دارد و می‌توان صادرات در این صنعت را تا ۵۰۰ میلیون دلار هم پیش‌بینی کرد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

حسن احمدیان روزگذشته در یک نشست خبری با بیان اینکه ۸ درصد اشتغال کشور به صنعت چوب و مبلمان تعلق دارد گفت: نزدیک ۷۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنعت است.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه این صنعت جزء صنایع زودبازده به شمار می‌رود، افزود: این در حالی است که بالغ بر ۵۰ درصد ظرفیت کارخانجات خالی است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان اظهار کرد: اتحادیه در سال‌های گذشته در بازدید از کشورهای هدف صادراتی روند واردات و صادرات و برنامه‌ریزی عملیاتی نسبت به استراتژی صادراتی مبلمان را انجام داده  و کشورهای هدف صادراتی را در این زمینه شناسایی کرده است.

وی اظهار کرد: این کشورها کشورهای عراق، روسیه، عمان، قطر، سوریه، کشورهای اوراسیا و … هستند که به لحاظ فرهنگی یا مذهبی مشترکاتی با ما دارند.

وی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز و افزایش آن فرصتی را برای صادرات ایجاد کرد، گفت: اگرچه قیمت ارز نسبت به یکی، دو سال گذشته ۴ برابر افزایشیافته است اما قیمت مبلمان بیش از ۲ برابر افزایش نیافته است.

احمدیان با بیان اینکه واردات مبل ممنوع است، بیان کرد: در سال‌های اخیر با توسعه صنعت مبلمان کشور واردات به یک دهم کاهش یافت و اکنون نیازی به واردات در این زمیه نیست اگرچه با توجه به تعالی که در این صنعت به دست آورده‌ایم نگرانی از واردات این محصول وجود ندارد.

نامه نگاری تشکل ها برای برخورداری برای قرار گرفتن در لیست تجارت آزاد با اورسیا

احمدیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مبلمان در فهرست کالاهای تجارت ترجیحی با اوراسیا قرار ندارد گفت: نامه نگاری هایی از سوی اتاق تهران و کنفدراسیون صادرات ایران صورت گرفته تا بتوان مبلمان را در فهرست کالاهای  دارای تعرفه آزاد یا ترجیحی با اوراسیا قرار داد.

وی گفت: مبلمان تولیدی ایران از مزیت رقابتی بالایی نسبت به سایر کشورها در حوزه اوراسیا دارد که بر این اساس پیشنهاد ما آن است که مبلمان در فهرست کالاهای دارای تعرفه صفر با اوراسیا قرار گیرد.

احمدیان در بخش دیگری از سخنان خود از هماهنگی با شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران برای پرداخت تخفیف ۵۰ درصدی به شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاههای تخصصی  مبلمان خبر داد و گفت: تا پیش از شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران فهرستی از نمایشگاهها را به اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان ارائه می داد و برای حضور در آن تخفیف ۵۰ درصدی عرضه می کرد اما برخیاز این نمایشگاه ها متناسب با نیازهای شرکت های صادراتی نبودند.

وی تصریح کرد:  بر این اساس از سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاههای جمهوری اسلامی ایران درخواست شد تا فهرست پیشنهادی اتحادیه را برای آن دسته از نمایشگاههای بپذیرد که کارایی و بهره وری بالاتری برای حوزه شرکت های صادراتی مبلمان داشته باشند.

احمدیان افزود: این نمایشگاه قراراست در بهمن ماه برگزار شود و درخواست ما آن است که مجوز برگزاری آن هر چه زودتر برای اتحادیه صادر شود تا  نمایشگاه با کیفیتی برگزار کنیم.

وی گفت: متاسفانه برخی برگزارکنندگان نمایشگاهی درخواست مبالغ کلانی از شرکت های صادراتی و تولیدی برای حضور در این نمایشگاه داشتند که متاسفانه هزینه ورودی برخی سالن ها به ۱۰۰ میلیون تومان هم می رسید اما اکنون درخواست شده تا این وضعیت سامان داده شود.

احمدیان افزود: اتاق های بازرگانی ایران، تهران، کنفدراسیون صادرات و شورای ملی مبلمان در کنار ۱۵ تشکل تخصصی کتبا از سازمان توسعه تجارت ایران درخواست کرده است تا برگزاری این نمایشگاه به عنوان یکی از حلقه های اصلی تولید مبلمان به اتحادیه واگذار شود.

تنها ۵۰ درصد از ظرفیت تولید مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد

احمدیان گفت: هم اکنون تنها ۵۰ درصد از ظرفیت تولیدی مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که اگر این ظرفیت فعال شود بازارهای صادراتی نیز رونق خواهد گرفت.

در ادامه این نشست محسن منتظری نماینده سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: طی چند سال گذشته روند صادرات ما در زمینه مبلمان رو به رشد بوده و در ۱۲ ماهه سال ۹۸ رشد صادرات مبلمان کشور ۱۴۵ نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۶ بوده است.

وی بیان کرد: در سال ۹۷ ارزش صادرات مبل مان کشور ۲۷ میلیون دلار بوده در حالی که ارزش صادرات مبلمان در سال ۹۶ فقط ۱۲ میلیون دلار بوده است.

منتظری بیان داشت: اگرچه صادرات در این بخش رقم قابل توجهی نیست اما رشد ۱۴۵ درصدی صادرات حاکی از آن است که ظرفیت‌های خوب صادراتی وجود دارد و می‌توان صادرات در این صنعت را تا ۵۰۰ میلیون دلار هم پیش‌بینی کرد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی گفت: در ۸ ماهه امسال نسبت به ۸ ماهه ۹۷ هم رشد صادراتی در این بخش ۴۰ درصد بوده است.

نماینده سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در ۸ ماهه ابتدای امسال ارزش صادرات مبل مان کشور ۳۰ میلیون دلار بوده است.

وی گفت: در خصوص واردات مبلمان (شامل کالای تمام شده، کالای واسطه‌‌ای و مواد اولیه) کاهش داشته‌ایم و واردات آن در سال ۹۷ فقط ۹ میلیون دلار بوده است.

منتظری بیان داشت: البته با توجه به ظرفیت و تعداد کارگاه‌های فعال در بخش صنعت مبلمان کشور رقم ۳۰ میلیون دلار برای صادرات ناچیز است.

وی گفت: پیشنهاد شده تا یک میز تخصصی برای صادرات مبلمان در سازمان توسعه تجارت تشکیل شود.

در ادامه این جلسه علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبلمان تهران بیان داشت: یکی از موضوعاتی که به تولید و صادرات مبل مان آسیب رسانده برپایی فروشگاه‌‌های با نام نمایشگاه در پارک‌ها و امکان دیگری در سطح کشور و تهران بوده است.

وی با بیان اینکه اغلب این واحدها بدون شناسنامه بودند، اظهار داشت: از طریق اتحادیه درودگران اقداماتی برای جلوگیری از برگزاری این نمایشگاه انجام شد و با موافقت وزیر صنعت، اتاق اصناف و استاندار تهران مقرر شد تا دیگر این نمایشگاه در تهران برگزار نشود همچنین قبادی معاون وزیر صنعت دستور دادند در کل شهرستان‌ها کشور این نمایشگاه‌ها برگزار نشود و در مقابل سالی یک یا حداکثر دو بار نمایشگاه‌هایی با رویکرد صادرات و رونق تولید برگزار شود.

عباسی اظهار کرد: بر این اساس برگزاری نمایشگاه‌ در حوزه مبل فقط  با مجوز اتحادیه‌های صنف درودگران و اتاق‌های اصناف در تهران و شهرستان‌های امکان پذیر است.

تخیف ۵۰ درصدی برای حضور تشکل های صادراتی در نمایشگاههای خارجی

همچنین در این نشست آملی مدیر نمایشگاه های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران درخصوص دستور قائم مقام وزیر صنعت در حوزه پرداخت تخفیف ۵۰ درصدی برای حضور شرکت های صادرات در قالب تشکل ها گفت: شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران برای آن دسته از شرکت هایی که  در نمایشگاهها تحت یک پایون و با برند تشکل های صادراتی حضور می یابند تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات تمامی نمایشگاه های خارجی که مد نظر سازمان توسعه تجارت ایران است در سایت شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران وجوددارد که بر این اساس ما ۱۰۳ رویداد خارجی داریم که تشکل ها برای حضور در آنها دعوت می شوند اما هر تشکلی که پیشنهاد دهد می تواند با توجه به نیازمندی های خود درخواست برخورداری از این تخفیف ۵۰ درصدی را خواهد داشت.

وی گفت: بر این اساس تمامی تشکل ها و فعالان بخش خصوصی می توانند مطابق با توجه به بازارهای هدف خود درخواست برخورداری از تخفیف ۵۰ درصدی را ارائه دهند تا بر اساس آن سازمان توسعه تجارت ایران برنامه ریزی های لازم را صورت دهد.

آملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نمایشگاه تنها چیدن و برچیدن کالاها نیست بلکه باید در این نمایشگاهها آموزش و رفع موانع صورت گیرد و مشکلات در جلسات تخصصی که در این نمایشگاهها برگزار می‌شود از سوی تولید کنندگان و صادرکنندگان مطرح گردد.

وی تصریح کرد: همچنین باید آموزش های تخصصی و برندی که در نمایشگاههای تخصصی مد نظر قرار گرفته و شرکت های دانش بنیان، استارت آپها و مراکز تحقیقاتی در آن حضور پررنگ داشته باشند.

نهمین نمایشگاه مبلمان و تجهیزات اداری و بیست و نهمین نمایشگاه مبلمان منزل ۴ تا ۷ دی ماه ۹۸ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا