کد خبر: 21040190911
اقتصاد کلان

روبل از مرز ۶۰ در برابر دلار عبور کرد

روبل روسیه مرز ۶۰ در برابر دلار را شکست، در برابر یورو نیز افزایش یافت و پس از نوسانات در جلسات اخیر، ضررهای قبلی را معکوس کرد زیرا بازار همچنان منتظر به‌روزرسانی در مورد مداخلات ارزی بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اکونومیک، روبل در مقایسه با بالاترین سطح هفت ساله خود در اواخر ژوئن، حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است که پس از ابراز نگرانی چندین مقام در مورد تقویت آن به شدت کاهشی و باعث کاهش درآمد روسیه از صادرات کالاها و سایر کالاهای با قیمت دلار و یورو شد.

روبل برای اولین بار از پنجم جولای ۱.۸ درصد در برابر دلار در ۵۹.۸۳ تقویت شد همچنین ۳.۲ درصد افزایش یافت و در ۶۰.۳۶ در برابر یورو معامله شد.

تاکنون روبل بهترین ارز جهان در سال جاری شده است و با اقداماتی  ازجمله محدودیت‌هایی که برای خانوارهای روسی برای برداشت پس‌اندازهای ارز خارجی اعمال می‌شود همچنین برای محافظت از سیستم مالی روسیه در برابر تحریم‌های غرب اعمال شده پس از اعزام نیروهای مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه، تقویت شده است.

این ارز همچنین از درآمدهای سرسام‌آور حاصل از صادرات کالاها و کاهش شدید واردات سود برده است.

تحلیلگران می‌گویند که تفاوت کمی بین ۵۰ و ۶۰ روبل در برابر دلار از نظر میزان بحرانی بودن آن برای بودجه وجود دارد. آنان گفتند که مقامات نرخ ۷۰ تا۸۰ را ترجیح می‌دهند.

دیمیتری پولووی، رئیس سرمایه‌گذاری در لوکواینوست (Locko-Invest) گفت: «روبل ممکن است قبل از مالیات سه ماهه و پرداخت سود سهام به ۵۵ در هر دلار بازگردد».

وی افزود: همچنین تردید داریم که بهبود واردات و کاهش صادرات در ماه جولای به اندازه کافی قابل‌توجه باشد که به شدت بر روبل تاثیر بگذارد.

روبل ممکن است شاهد فشار صعودی ضعیف‌تری از سوی نرخ‌های بهره در داخل کشور باشد زیرا انتظار می‌رود بانک مرکزی در نشست هیات مدیره در ۲۲ جولای، پس از اعلام کاهش قیمت‌های مصرف‌کننده روسیه در ماه ژوئن، نرخ اصلی خود را از ۹.۵ درصد کاهش دهد.

به گفته تحلیلگران سویازبانک (Promsvyazbank)، بانک مرکزی می‌تواند در هفته آینده نرخ بهره را ۵۰ تا ۱۰۰ واحد کاهش دهد. شاخص سهام روسیه روز دوشنبه کاهش یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا