کد خبر: 19050195587
اقتصادبازار

روغن ارزان تر هم می شود / بازار کشش گرانی بیشتر را ندارد

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر انگیزه ای برای گران کردن کالاها از سوی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان وجود ندارد و فضای فعلی بازار، آرامش،‌رکود و التماس به مشتری برای فروش کالاست.

همشهری آنلاین – خدیجه نوروزی: افزایش قیمت ها به ویژه از زمان اجرایی شدن اصلاح یارانه ها موجب شده که مردم از حجم خریدهای خود کم کنند و گزیده تر به خرید بپردازند. ضمن اینکه اقشار ضعیف تر، برخی اقلام را از سبد غذایی خود حذف کرده اند.

اما وضعیت فعلی بازار همزمان با اخباری که از ارزان شدن برخی کالاهای اساسی از جمله برنج و روغن به دلیل تحولات در حوزه تولید و واردات خبر می دهد، موجب شده است که فضایی از رکود نیز بر بازار اعمال شود و بسیاری از خریداران در انتظار ارزانی بیشتر،‌ فعلا از خرید کردن دست نگهدارند.

در این میان، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز از ارزان شدن برخی اقلام غذایی مانند روغن و برنج در بازار خبر می‌دهد.

قاسمعلی حسنی در گفت و گو با همشهری‌آنلاین می گوید: انگیزه ای برای گران کردن کالاها از سوی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان وجود ندارد، قیمت کالاهای اساسی تا مهرماه ثابت خواهد ماند و تغییری نخواهد کرد چرا که بازار کالاهای اساسی دیگر کشش گرانی بیش از این را ندارد و در اوج رکود خود قرار دارد و ما دنبال این هستیم که مشتری پیدا کنیم و اجناس‌مان را به فروش برسانیم.

به گفته وی هم اکنون در بازار عمده فروشی شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت روغن هستیم. هر کیلوگرم برنج هم در بازار کاهش ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرده است که با واردات برنج و برداشت برنج پیش بینی می کنیم قیمت برنج تا ۲۰ هزار تومان نیز در هر کیلو کاهش پیدا کند. البته کاهش قیمت روغن تا ۲۰ درصد را هم پیش بینی می‌کنیم که یکشنبه هفته آینده درصد روند کاهشی قیمت ها مشخص خواهد شد. چون در حال حاضر برخی از اصناف به خاطر تعطیلات مغازه های خود را تعطیل کرده اند.

حسنی با بیان اینکه دیگر انگیزه ای برای گران کردن کالاها از سوی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان وجود ندارد، می‌گوید: قیمت کالاهای اساسی تا مهرماه ثابت خواهد ماند و تغییری نخواهد کرد چرا که بازار کالاهای اساسی دیگر کشش گرانی بیش از این را ندارد و در اوج رکود خود قرار دارد و ما دنبال این هستیم که مشتری پیدا کنیم و اجناس مان را به فروش برسانیم. چرا که برخی این کالا را گران خریداری کردند و برای کمتر متضرر شدن به دلیل افت قیمت روغن به دنبال فروش زودتر هستند.

در حالی که همیشه فاصله قیمتی روغن با تخفیفات بین یک تا دو درصد بود حتی وقتی که کالا به دست مصرف کننده می‌رسید اما اکنون به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است. وی می افزاید: افزایش رقابت بین واردکنندگان موجب شده تا آنها به دنبال این باشند که هر طور شده کالاهایشان را با تخفیف بیشتر به فروش برسانند.

وی درباره وضعیت فعلی بازار کالاهای اساسی می‌گوید: وضعیت فعلی  بازار آرامش،‌ رکود و التماس مشتری است.

گفتنی است، رقابت برای واردات مواد اولیه روغن و دانه های روغنی به داخل کشور برای فروش بیشتر با قیمت کمتر به روند کاهشی قیمت این کالای اساسی دامن زده است.

 قیمت هر حلب روغن نباتی ۱۶ کیلوگرمی پیش از این یک میلیون و ۸۰ هزار تومان برای مصرف کنندگان بود که اکنون در بازار ۹۶۰ هزارتومان شده است. این کاهش قیمت در پی کاهش حدود ۳۰  درصدی قیمت جهانی روغن خام به دلیل تفاهمات بر سر عرضه غلات از بنادر اوکراین است.

طبق دستورالعمل وزارتخانه صمت همه کارنجات ملزم به کاهش قیمت ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت روغن هستند و این ابلاغیه که با هدف حمایت از مصرف کنندگان ابلاغ شده از هشتم مرداد در حال اجراست.

طبق گفته مهدی برادران، معاون وزیر صمت باید تخفیفاتی هم برای روغن‌های فعلی موجود در بازار با قیمت قدیم در نظر گرفته شود. این ابلاغیه کاهش قیمت به دنبال برنامه دولت برای کاهش تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات روغن اعمال شده است.

البته افت قیمت در بازارهای جهانی، همچنین دو اقدام دولت در حوزه گمرکی و مالیاتی یعنی کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حذف سود بازرگانی هم تاثیر زیادی در افت قابل توجه قیمت در بازار روغن داشته است.

حسنی در یک جمع بندی می گوید: امسال در حوزه روغن اتفاقات زیادی رخ داد، آزاد شدن حمل محموله های دانه های روغنی از اوکراین قیمت دانه های روغنی را تا ۳۰ درصد در جهان کاهش داد. از طرفی اشباع بیش از حد نیاز داخلی بازار از سوی واردکنندگان و رقابت شان برای فروش بیشتر و گرفتن پول به منظور وارد کردن مواد اولیه با قیمت کمتر موجب شده تا قیمت روغن در بازار افت قابل توجهی پیدا کند کند.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور اضافه می کند: در واقع مجموعه ای از رویدادها مانند کاهش قیمت های جهانی، اشباع بازار، مصرف کم در تابستان و رقابت واردکنندگان برای فروش بیشتر موجب شده تا ما شاهد تخفیف بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی روغن در بازار باشیم و این روند کاهشی حتی تا ۲۰ درصد هم پیش برود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا