کد خبر: 15100064008
انرژی

روند افزایشی نفت متوقف شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی که سرمایه گذاران تاثیر افزایش چشمگیر آمار ابتلا به کووید ۱۹ را ارزیابی کردند، تقریبا ثابت بود.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت چهار سنت معادل ۰.۰۳ درصد کاهش یافت و به ۸۰ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت دو سنت معادل ۰.۰۳ درصد افزایش یافت و به ۷۷ دلار و یک سنت در هر بشکه رسید.

آمریکا روز دوشنبه حدود یک میلیون مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرد که بالاترین آمار روزانه در میان کشورهای جهان و دو برابر پیک قبلی بود که آمریکا یک هفته پیش گزارش کرده بود.

آمار روز سه شنبه موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۳۱ دسامبر، به میزان ۷.۱ میلیون بشکه رشد کرد. ذخایر سوختهای دیگر ۴.۴ میلیون بشکه افزایش یافت.

افزایش ذخایر سوخت که فراتر از پیش بینی تحلیلگران بود، دورنمای مثبتی که سرمایه گذاران روز گذشته متصور بودند را تیره‌تر کرد. قیمتهای نفت روز گذشته که سرمایه گذاران به تصمیم اوپک پلاس برای افزایش عرضه واکنش مثبت نشان دادند و آن را نشانه اطمینان تولیدکنندگان از آسیب ندیدن تقاضا برای سوخت ارزیابی کردند، بیش از یک درصد صعود کرده بودند.

سوگاندا ساچدیوا، نایب رییس تحقیقات کالا در شرکت “ریلیگر بروکینگ” گفت: با بازگشت تولیدکنندگان بیشتر سر چاه‌های نفت، تولید نفت آمریکا رشد کرده و روی قیمتها تاثیر منفی می گذارد.

در این بین، اوپک و متحدانش روز سه شنبه با افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه موافقت کردند. افزایش ماهانه تولید اوپک پلاس طبق توافق ژوئیه، از اوت هر ماه اجرا شده است.

تصمیم اوپک پلاس برای پایبندی به این توافق گویای دیدگاه این گروه است که اُمیکرون تاثیر موقتی بر تقاضای جهانی برای نفت خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش رویترز، از یک سو، امیدواریهای رو به رشدی وجود دارد که اُمیکرون نویدبخش تغییر سمت و سوی کووید ۱۹ از پاندمی به یک بیماری قابل مدیریت، دست‌کم در مناطق واکسینه شده جهان است. اما از سوی دیگر قیمتها ممکن است تحت تاثیر این واقعیت که کشورها در وضعیت هشدار بالا مانده اند و دولتها آماده نیستند محدودیتها را تا زمانی که آمار ابتلا افزایش پیدا می کند، تسهیل کنند، ضربه بخورند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا