کد خبر: 270901113156
اقتصاد

روند رشد نقدینگی کاهنده است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی دوازده ماهه در ابتدای دولت سیزدهم ۴۲.۸ درصد بوده است که در پایان آبان حدود ۹ واحد کاهش یافته و به ۳۴.۳ درصد رسیده است.

آقای علی صالح آبادی گفت:بانک مرکزی برنامه برای کنترل تورم در دستور کار قرار داده است، در پایان آبان امسال پایه پولی نسبت به پایان اسفند ماه ۲۰.۵ درصد و رشد نقدینگی ۲۰.۲ درصد بوده است و انتظار بر این است که در پایان سال به کمتر از ۳۰ درصد رشد نقدینگی برسیم.

به گفته او: روند رشد نقدینگی به طورکلی روندی کاهنده است، رشد نقدینگی دوازده ماهه در ابتدای دولت سیزدهم ۴۲.۸ درصد بوده است که در پایان آبان حدود ۹ واحد درصد کاهش یافته و به ۳۴.۳ درصد رسیده و در ۱۲ ماهه امسال نیز انتظار بر این است که رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰ درصد برسد.

او گفت: در آبان ماه ۱۴۰۱ نسبت به آبان ماه ۱۴۰۰ نرخ رشد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که ناشی از خرید ارز‌های دولت بود ۱۷.۹ درصد بوده در حالی که در پایان آبان ۱۴۰۱ نسبت به پایان اسفندماه ۳.۸ درصد بوده است. یعنی توانسته‌ایم امسال این روند را به خوبی کنترل کنیم و هر ارزی که دولت در اختیار ما قرار داده را به سرعت در بازار تزریق کرده و ریال آن را جمع کرده ایم.

به گفته صالح آبادی: در کنترل پایه پولی و نقدینگی کنترل ترازنامه بانک هامهم ست. برای کنترل و نظارت بر این خلق پول در گذشته بانک‌ها به اندازه‌ای که مشخص شده بود می‌توانستند رشد کنند و ضمانت اجرایی قدرتمندی نیز در این باره وجود نداشت همچنین برای اعمال ضمانت اجرایی در این‌باره برای بانک‌هایی که از انجام ضوابط و حدود تعیین شده خود تخطی کنند، سپرده قانونی را به ۱۵ درصد افزایش داده‌ایم و با اجرای عملی این اقدام این مبلغ از حساب بانک‌های تخطی کننده به صورت عملی برداشت شده است.

صالح آبادی کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی را ۲۶۰۰ همت اعلام کرد و افزود: تسهیلات دانش بنیان نیز امسال رشد چشم گیری داشت.

او گفت:انتظار ما در قانون بودجه سال آینده کنترل تسهیلات تکلیفی بانک‌ها برای کنترل ترازنامه بانک هاست. بیش از ۵۰ همت اوراق گام امسال منتشر شد برای جلوگیری از تنزیل در بازار سرمایه تلاش میکنیم این اوراق در زنجیره تولید مورد استفاده قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی از برنامه اصلاحی این بانک برای هر بانک به صورت مشخص خبر داد و گفت: نظارت‌ها دقیق در شبکه بانکی انجام می‌شود؛ قوانین نظارتی بانک در حوزه تسهیلات پرداختی در سامانه سمات تعریف شده است.

رییس کل بانک مرکز گفت:تسهیلات تکلیفی بانک‌ها موضوع مهم دیگری است که در بانک مرکزی به آن پرداختیم؛ عدد کلی را مشخص و‌به دولت پیشنهاد کرده ایم خواهش ما از مجلس این است که هنگام تصویب بودجه سال آینده تسهیلات تکلیفی را متناسب با پیشنهاد ما تعیین‌کند تا خللی در سایر اقدامات و سیاست‌های بانکی پیش نیاید.

او گفت:چک‌های برگشتی با اجرای قانون چک کاهش پیدا کرده است، قانون سامانه فروشگاهی یکی دیگر از برنامه‌های بود که به خوبی اجرایی شد.

به گفته صالح آبادی: تورم مصرف کننده در ابتدای دولت ۵۹.۳ درصد بود که تا به امروز ۳۹.۹ درصد کاهش پیدا کرده است، ولی اگرچه هنوز بالاست و راضی به این تورم نیستیم و‌حتما باید کاهش پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت:امسال اصلاح ارز ترجیحی، افزایش حقوق‌ها و حقوق گمرکی نصف این‌تورم‌را بخود اختصاص داده است. امیدواریم سال آینده افزایش تورم از این محل نداشته باشیم وهمین موضوع می‌تواند به کاهش تورم سال آینده کمک کند.

قرار نیست همیشه افزایش تورم تکرار شود

صالح آبادی گفت: قرار نیست همیشه افزایش تورم تکرار شود روند تورم به روال طبیعی خود برمیگردد البته باید تلاش کنیم انتظارات را تعدیل کنیم. تورم نقطه به نقطه در اسفندماه ۲۹.۵ درصد شد و اگر اصلاح ارز ترجیحی نداشتیم می‌توانستیم‌تورم را به کمتر از ۲۵ درصد هم‌کاهش دهیم؛ البته آثار این سیاست تخلیه شده است.

صالح آبادی این را هم گفت: در سیاست‌های ارزی برنامه‌های مختلفی را پیگیری می‌کنیم به طوری که یکی از بخش‌های جدی ما انطباق نقشه‌های ارزی با تجاری است یک کمیته مشترک بین بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن و تجارت و نفت تشکیل شد که بیشتر ارز‌هایی که پرطرفدار‌تر است آن را تامین و عرضه کنیم قرار است از هفته آینده این اقدام شدت گیرد.

او گفت:در سامانه نیما بدون هیچ مشکلی تامین ارز انجام می‌شود. ۳۲.۱ میلیارد دلار معامله ارز در این سامانه انجام شده که بیانگر رشد ۶۴ درصدی است. تامین ارز ۴۶.۵ میلیارد دلار از ابتدای سال انجام شده که رشد ۲۶ درصدی را نشان میدهد.

بارها به مردم در خصوص حساب های اجاره ای هشدار داده شده است

او در خصوص حساب اجاره‌ای گفت:یکی از محل‌های کلاهبرداری، سوء استفاده از حساب‌های اجاره‌ای است که بار‌ها به مردم در این خصوص هشدار داده شده است به طوری که به عنوان مثال سوء استفاده کلانی از حساب اجاره‌ای یک شخص ۸۰ ساله بازنشسته شده بود بدون آن که خودش بداند.

روند تورمی کاهشی است

صالح آبادی با اشاره به افزایش نرخ دلار با توجه به کسری بودجه گفت: در بودجه دولت نیز به شدت در حال کنترل هستیم تا دولت از بانک مرکزی استقراض نکند در حال حاضر روند تورمی کاهشی است به شدت کنترل می‌کنیم از کسری بودجه آثاری به بانک مرکزی تحمیل نشود.

او در خصوص ناآرامی‌های اخیر گفت: ناآرامی‌های اخیر با تحریک خروج سرمایه در بازار ارز موثر بوده است، ولی تنها دلیل افزایش نرخ ارز نیست.

او گفت: بازار غیر رسمی بازار محدود و غیرشفاف است.

ریال دیجیتال در دو فروشگاه به صورت آزمایشی در حال اجراست

او در خصوص ریال دیجیتال گفت:ریال دیجیتال راه اندازی شد و در دو فروشگاه به صورت آزمایشی در حال اجراست ایرادات فنی این موضوع شناسایی و در حال رفع است، در ریال دیجیتال عقب نیستیم و همگام با کشور‌های دیگر به جلو می‌رویم.

او بیان کرد: ساماندهی کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداخت نیز کار بزرگ دیگری بود که در دولت سیزدهم اجرایی شد.

رئیس بانک مرکزی گفت: اتصال ۴ خدمت مهم بانکی به پنجره واحد الکترونیک دولت هم اقدام دیگری بود که در راستای شفافیت و تسهیل خدمات به مردم انجام شد همچنین سندباکس بانک مرکزی هم برای کمک و حمایت از استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی شد تا فناوری‌های نوین مالی تقویت شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا