کد خبر: 31030033706
اقتصاداقتصاد کلانتوسعه و اقتصاد ملیروزنامه

رونمایی رئیسی‌ از دولت سامانه‌ها

رئیس‌جمهوری منتخب در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از راه‌اندازی سه سامانه ارتباط مردمی، پیشنهاد مدیران و ایده‌دهی خبر داد

محمد ارفع

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که چهارم تیر ۱۳۹۹ در جایگاه رئیس قوه قضائیه از ۳۰ سامانه الکترونیکی در دستگاه قضایی رونمایی کرد، در نظر دارد رویکردی مشابه را در دولت بعدی در پیش بگیرد؛ چراکه در نخستین نشست خبری خود پس از انتخاب به عنوان رئیس‌ دولت سیزدهم، که دیروز برگزار شد، از راه‌اندازی سه سامانه خبر داد.

رئیسی اولین سامانه را پاسخ به سوال خبرگزاری ایسنا درباره ترکیب کابینه آینده معرفی کرد. او در پاسخ به این سوال ابتدا تاکید کرد که به صورت مستقل وارد میدان انتخاب شده است و در این حال، از همه گروه‌ها، تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌ها که از او حمایت کردند، تشکر کرد.
رئیس‌جمهوری منتخب سپس خاطر نشان کرد: در تشکیل دولت، نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن و مردم‌دار بودن از شاخص‌های دولت بنده خواهد بود.

رئیسی در ادامه بیان کرد: توصیه من به رسانه‌ها این است که گمانه زنی نکنید؛ ما برتر از این موضوع، در اختیار شما سامانه‌ای قرار می‌دهیم،‌ نه فقط برای اصحاب رسانه، که نخبگان کشور هستند، بلکه برای همه آحاد مردم سامانه‌ای با شاخصه‌هایی اعلام می‌کنیم، لذا افرادی که مورد نظرشان هست در هر کوی و برزنی که فکر می‌کنند به عنوان یک مدیر و خدمتگزار در دولت آینده می‌تواند تاثیرگذار باشد حتماً معرفی کنند.

وی در ادامه این سخنان یادآور شد: بنده در این قضیه از نگاه مردم و از نگاه نخبگان استقبال می‌کنم و طبق سامانه‌ای که چند روز آینده در اختیار همگان قرار خواهد گرفت پیشنهادهایتان را نسبت به اشخاص مختلف ارائه خواهید داد و انتخاب من بر اساس شایسته‌سالاری خواهد بود.

او در انتهای نخستین نشست خبری نیز از راه‌اندازی یک سامانه برای دریافت ایده‌ها خبر داد و گفت: نخبگان، اصحاب رسانه‌، دانشگاهیان و حوزویان و همه صاحبان اندیشه و خرد اگر ایده‌ای را برای اداره دولت و برای سامان دادن به وضع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها دارند، می‌توانند در یک بانک ایده‌های خود را ارسال کنند. دولت از این ایده‌ها استقبال می‌کند.

سومین سامانه‌ای که رئیسی قصد راه‌اندازی آن را دارد، سامانه ارتباط مردمی است. او در این باره گفت: ارتباط مردم با من از طریق اقوام، بستگان و خویشان نبایستی تنظیم شود هرچند که آنها برای من محترم هستند، اما ارتباط با مردم ارتباط از طریق خویشان و بستگان نیست. ما سامانه‌ای را برای ارتباط دائمی با مردم و همه سطوح اجتماعی فعال خواهیم کرد که این ارتباط کاملاً سازمان‌ یافته و برنامه‌ریزی شده است. البته این موضوع با حضور من در اجتماعات مردمی متفاوت است؛ البته ان‌شاءالله کرونا از صفحه روزگار ریشه‌کن خواهد شد و تلاش داریم همه این ارتباطات را با همه محافل افزون کنیم و تلاش داریم ارتباط علی‌الدوام با همه سطوح جامعه جزو برنامه کاری من باشد.

فسادزایی از روز اول کاری در دستور کار دولت سیزدهم است

رئیس جمهوری منتخب در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه اولویت‌دارترین و نخستین دستورکار شما در دولت جدید چه خواهد بود اظهار کرد: در روز آغاز کار دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا که ایجاد رانت می‌کند باید خاتمه داده شود،؛ یعنی دستگاه‌های اداری موظف هستند زمینه‌های رانت و فساد را از بین ببرند و این سازوکارها را اصلاح کنند.
وی گفت: اولین اقدام توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود که دست اندرکاران بخشهای مختلف باید حضوری فعال با مشارکت مردم داشته باشند.

سیاست خارجی از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد

رئیس جمهوری منتخب در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار یورونیوز مبنی بر اینکه برجام برای دولت شما چقدر اهمیت دارد و چه پیامی برای امریکا و اروپا دارید؟ تصریح کرد: سیاست خارجی دولت سیزدهم از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد و کشورهای اروپایی و امریکا باید نگاه کنند که در قبال برجام چه کرده‌اند؛ امریکا برجام را نقض کرد و اروپایی‌ها نیز به تعهداتشان عمل نکردند.

رئیسی گفت: ما خطاب به امریکا می‌گوییم شما موظف به رفع همه تحریمها هستید و باید برگردید و تعهدات خود را اجرا کنید؛ اروپایی‌ها نیز حتما تحت تأثیر فشار امریکا قرار نگیرند و نسبت به آنچه متعهد شده‌اند عمل کنند؛ این مطالبه ملت ایران از شماست.

مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست

رئیسی در پاسخ به سوال شبکه سی‌ان‌ان آمریکا مبنی بر اینکه نظرش درباره پیشنهاد بایدن در مورد امضای توافق امضای جام طرح با ایران در حوزه مسائل برنامه موشکی و منطقه‌ای گفت:‌ آقای بایدن چرا به تعهدات دولت‌های قبل متعهد نیست؟ چرا آقای بایدن به وظایف خود نسبت به تعهداتی که برای دولت آمریکا ایجاد شده پاسخگو نیست؟

رئیس‌جمهوری منتخب ایران اظهار کرد: پیشنهاد جدی من به دولت آمریکا این است که سریعا به تعهدات خود عمل کنند تمامی تحریم‌ها را رفع کنند و نشان دهند با رفع همه تحریم‌ها که صداقت دارند.

وی افزود: ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند چون آورده‌ای که در برجام پیش‌بینی شد ملت ایران شاهد برخورداری از این آورده نبود و دلیل آن هم عهدشکنی آمریکایی‌ها و عمل نکردن به تعهدات توسط اروپایی‌ها بود.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما تأکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدش در این قرارداد عمل کند و به آن پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست مسأله‌ای بر روی آن مذاکره و توافق شده و قرارداد آن منعقد شده و آنها به آن متعهد شده‌اند، اما بدان عمل نکرده‌اند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟

برنامه‌ریزی برای کاهش مالیات تولید از ۲۵ به ۱۰ درصد

رئیس جمهوری منتخب در ادامه به سؤال خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه برای رفع موانع تولید از جمله تأمین مالی ناقص، رانتهای ارزی و بخشنامه دست‌و‌پاگیر چه خواهید کرد گفت: باید برای رفع فشارها بر تولید که مسئله محوری کشور است و شعار سالهای اخیر نیز بوده است محور کارهای اقتصادی دولت بر روی تولید قرار گیرد که ما این کار را خواهیم کرد.

رئیسی در توضیح این مسئله افزود: اولویت خود را بر نقدینگی قرار خواهیم داد و آن را به سمت تولید سرازیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: اکنون هم تولیدکنندگان و کارآفرینان به کمبود نقدینگی اعتراض دارند و از سوی دیگر، همه کارشناسان اقتصادی درباره افزایش نقدینگی هشدار می‌دهند؛ بنابراین نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود.

وی تصریح کرد: ما تولید را پرجاذبه و اقدامات غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد؛ این با یک بخشنامه یا سخن امکان‌پذیر نیست و یک سلسله اقدامات می‌خواهد از جمله اینکه برای ایجاد جذابیت در تولید، کاهش مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد را با یک شیب ملایم و ایجاد مالیات برای کارهای غیرمولد و سوداگرانه مانند سوداگری در ارز، طلا و مسکن را دنبال می‌کنیم تا یک عدالت مالیاتی ایجاد شود.

مردم باید بدانند در چه وضعی دولت جدید شروع شد

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه شرق پرسید: آقای رئیسی از لحاظ آماری و گزارش‌های آماری بر وضع کشور اشراف دارید؟ و می‌دانید چه کشوری را با چه شرایطی تحویل می‌گیرید؟ و آیا قرار است بعد از صد روز گزارش فعالیت خود را ارائه کنید؟

رئیسی در پاسخ گفت: وضع کشور و ارقام و آمار روشن است. مراکز رسمی، نهادهای تجمیع‌کننده آمار و هم دستگاه‌ها آمار فعالیت خود را ارائه می‌کنند و همچنین آمارها از دید رسانه‌ها، نخبگان و کارشناسان پنهان نیست. مردم عزیز هم باید بدانند در چه وضعی دولت جدید شروع شد و قرار است فعالیت کند. وضع موجود پیش روی ملت خواهد بود و بعد هم ما وضع موجود و وضع مطلوب را ارزیابی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضع موجود را به مطلوب نزدیک‌تر و فاصله را کم کنیم.

وی گفت: خواسته ملت از ما این است که دولت وعده‌هایش را فراموش نکند. ما نه تنها فقط صد روز بلکه شاید به صورت هفتگی و بعد ماهانه گزارش دهیم و بعد ارتباط با مردم را به عنوان یک نعمت برای رفع مشکلات موجود می‌دانیم. این نشست آغاز خواهد بود و نه انجام و ان‌شاءالله در نشست‌هایی که خواهیم داشت، برای رفع مشکلات تلاش خواهیم کرد. محور کار ما اقدام و عمل خواهد بود و هم دستگاه‌ها و هم بنده مردم را در جریان پیشرفت امور می‌گذاریم.

بورس را قلک تامین کسری بودجه دولت نمی‌کنیم

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که چه برنامه‌ای برای جبران خسارت مردم در بورس دارید؟ گفت: اعتماد مردم را به بازار سرمایه برمی‌گردانیم.
رئیس‌جمهوری منتخب ادامه داد: از جمله اقدامات ما این خواهد بود که حتماً بورس را به عنوان قلک دولت قرار نخواهیم داد و کسری بودجه دولت را از طریق بورس تأمین نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کند از طریق ایجاد صندوق های خرد، ضرر مردم را در بورس جبران کند، اظهار کرد: نظارت‌ و سازوکارهای نظارتی را در بورس فعال خواهیم کرد که خود این فعال شدن نظارت باعث خواهد شد که صندوق توسعه بورس از ایجاد تکانه‌های بورس پیشگیری کند.

رئیسی ادامه داد: اقدامات دیگری در دست برنامه‌ریزی است که از جمله آن‌ها عمیق کردن بورس است. شرکت‌هایی که پشت در بورس ایستاده‌اند که ورود آن‌ها را تسهیل خواهیم کرد. شرکت‌هایی که می‌توانند عمق بورس را افزایش دهند و خسارت‌های سهامداران را کاهش دهند.

باید ارتباط سفره مردم را با دلار یا خارج از کشور قطع کنیم

رئیسی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره قیمت کالاهای اساسی اظهار کرد:‌ موضوع کالاهای اساسی اولویت دولت است، نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی مردم تا مصرف، جزو اولویت‌های دولت خواهد بود، اما اساس قضیه آن است که ما باید ارتباط سفره مردم و کالاهای اساسی را با دلار یا خارج از کشور در یک کار میان مدت و طولانی مدت قطع کنیم.

رئیس جمهوری منتخب در همین راستا اضافه کرد:‌ ما باید تلاش کنیم تا در تأمین کالاهای اساسی به خودکفایی واقعی برسیم و این کار را در کشور اجرایی می‌دانیم و جزو برنامه‌های ماست.

وی گفت: از ابتدای قضیه و در ابتدای دولت ما خودکفایی ملت و کشور را نسبت به کالاهای اساسی کلید خواهیم زد.

ایران جزو امن‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است

رئیسی همچنین چند نکته را در پایان نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام و تصریح کرد: در ابتدای دولت خواهیم گفت که همه زمینه‌ها برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم خواهیم کرد زیرا دولت خود را مؤظف می‌داند که در این باره کارهایی را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنان که خود را به حقوق و امنیت مردم در داخل کشور خود را موظف می‌دانیم درباره ایرانیان خارج از کشور هم وظایفی را برعهده داریم زیرا آنها ایرانی هستند. باید ورود ایرانیان به داخل کشور تسهیل شود و همه دستگاه‌ها باید این تسهیل‌گری را انجام دهند ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در کشور از سوی ایرانیان در خارج از کشور بایستی در اولویت قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری منتخب گفت: ایرانی که در خارج از کشور درآمدی را کسب کرده است بهترین مکان و امن‌ترین مکان برای او سرمایه‌گذاری در داخل ایران و سرزمین آبا و اجدادی او است؛ امنیت هم کاملاً برای این سرمایه‌گذاری وجود دارد.

باکس خبر
پاسخ یک‌کلمه‌ای
خبرنگار «راپلی» روسیه: آیا بعد از لغو تحریم‌ها حاضر به ملاقات با رئیس‌جمهوری آمریکا هستید یا نه؟
رئیسی: خیر

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا