کد خبر: 260901113075
انرژیجهانروزنامه

رکورد جدید مصرف ذغال سنگ در سال ۲۰۲۲

ترجمه: محمود نواب مطلق

بنابه گفته آژانس بین‌المللی انرژی بحران انرژی که گریبانگیر اروپا شده دلیل عمده مصرف ذغال سنگ در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) به حد بسیار بالا در این قاره است.

بنابر گزارش منتشر شده این آژانس روز جمعه ۱۶دسامبر(۲۵آذر) مصرف جهانی ذغال سنگ به عنوان اولین عامل انتشار گازکربینک در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) به دلیل تقاضای بسیار زیاد  و گرچه مقطعی آن  در اروپا به حد بسیار بالایی می رسد.

دراین گزارش تصریح شده: رشد ۲/۱ درصدی  مصرف ذغال سنگ در مقایسه با سال قبل به میزان ۸میلیارد تن  رسیده و این در مقایسه با سال۲۰۱۳ (۱۳۹۲) رکورد جدیدی محسوب می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است: رکورد جدید تا سال۲۰۲۵(۱۴۰۴) در همین سطح باقی خواهد ماند چراکه تلاشها برای دوران گذاربه انرژیهای پاک کاهش یافته است.

براین اساس رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته کمتر می‌شود درحالیکه در کشورهای آسیایی اراده قوی برای افزایش رشد مشاهده می‌شود.

نتیجه‌ای که برای  شرایط اقلیمی حاصل می شود آنست که ذغال سنگ به عنوان زیان آورترین نوع انرژی در انتشار گاز کربنیک چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت به عنوان سوخت غالب استفاده می‌شود.

«کِزوک ساداموری» مدیر بازارها و امنیت انرژی آژانس بین‌المللی انرژی دراین خصوص می‌گوید: «جهان در نقطه اوج استفاده از سوخت فسیلی قراردارد و انتظار می‌رود این استفاده کاهش یابد. نقطه شروع این کاهش در استفاده از ذغال سنگ خواهدبود اما هنوز دراین مرحله قرار نگرفته‌ایم. تقاضای مصرف ذغال سنگ همچنان باقیست و حتی درحال رشد نیز هست.

به نظر می‌رسد امسال این میزان مصرف رکورد جدیدی به ثبت برساند. این یعنی افزایش جهانی انتشار گازکربنیک. به اعتقاد من این نشانه‌ها حاکی از آنست که این بحران زمینه را برای استقبال بیشتر از انواع انرژی های تجدید پذیر، مصرف بهینه انرژی و روی آوردن به پمپ های گرمایشی فراهم می کند البته اقدامات دولتها در این خصوص موجب تسریع این روند خواهدشد.»

در سال جاری میلادی افزایش قیمت گاز منجر به اقبال بیشتر به ذغال سنگ برای تولید برق شد. هرچند کندی روند اقتصادی تقاضای برق را نیز کاهش داد. در چین نیزبا ۵۳ درصد مصرف جهانی برق تقاضای آن دچار آسیب شد.

از یکطرف بحران کرونا و از طرف دیگر خشکسالی و گرمای هوا نیاز به استفاده از خنک کننده‌ها را افزایش داد.اما استفاده از برق آبی کاهش یافت.

در اروپا نیز به دلیل کاهش صادرات گاز روسیه برای دومین سال متوالی درسال جاری میلادی مصرف ذغال سنگ افزایش یافت. درپی بروز مشکلاتی در تولید ذغال سنگ در استرالیا به عنوان تولیدکننده کلیدی این محصول درجهان و همچنین افزایش قیمت گاز قیمت ذغال سنگ نیز به نحو بی‌سابقه‌ای درماههای مارس (اسفند۱۴۰۰) و سپس ژوئن (خرداد ۱۴۰۱) افزایش یافت. چین، هند و اندونزی نیز امسال رکورد تولید را شکستند.

آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۱۹۷۴(۱۳۵۳) بوسیله سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به منظوردادن مشاوره به دولتها درسیاستهای انرژی تأسیس شد.

در انتهای گزارش منتشر شده این آژانس در روز جمعه ۱۶دسامبر(۲۵آذر) در خصوص رکود جدید مصرف ذغال سنگ آمده است:« کوچکترین نقطه امیدی درامر سرمایه گذاری برای صادرات ذغال سنگ مشاهده نمی شود.

این امر نشانگر اوج احتیاط سرمایه گذاران بخشهای معدنی در مورد دورنمای وضعیت ذغال سنگ در میان مدت و بلند مدت است.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا