کد خبر: 04129916785
بازرگانی

رییس اتاق بازرگانی تهران: مشکل صادرات بخشنامه‌های یک شبه است

مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: تغییرات یک شبه شرایط انجام تجارت در کشور همچنین بخشنامه‌هایی که در روند تجاری کشور اضافه هستند باعث این کاهش تجارت شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه پایتخت اظهار کرد: تراز تجاری کشور در دو سال ۹۸ و ۹۹ منفی بوده، همچنین حجم کلی تجارت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاسته شده است.

وی افزود: تغییرات یک شبه شرایط انجام تجارت در کشور همچنین بخشنامه‌هایی که در روند تجاری کشور اضافه هستند باعث این کاهش تجارت شده اند.

رییس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در حال حاضر تنها ۱۰ کشور در دنیا جزو شرکای بزرگ تجاری ایران هستند و حجم تجارت با مابقی کشور‌ها بسیار ناچیز است در صورتی که ظرفیت‌های تجاری ایران بیش‌تر از این‌ها است.

خوانساری ادامه داد: با وجود اینکه در مدت زمان مشخصی نرخ دلار در کشور ۲ برابر شد، اما نه تنها ارزش‌های صادراتی در این مدت افزایش پیدا نکرد بلکه کمتر نیز شد.

وی تصریح کرد: عدم برون گرایی و نداشتن جایگاه مناسب در کشور، نبود نگاه جمعی و یکپارچه بین موضوعات تجارت، ناسازگاری میان سیاست‌های ارزی، کمبود نظام اصولی و فنی برای تنظیم مقررات تجاری و صدور مجوز‌های تجاری با سلایق شخصی بزرگ‌ترین مشکلات بخش خصوصی و صادرکنندگان است که باعث کاهش صادرات شده است.

خوانساری مطرح کرد: در داخل کشور مشکل صادرات و تولید نداریم بلکه این دولت است که مباحثی را برای انجام این امور سد راه فعالان اقتصادی قرار داده است.

وی ابراز کرد: رسیدن به حجم صادرات ۱۰۰ میلیارد یورویی از سال ۹۷ تاکنون یک امر بسیار ساده و قابل انجام بود، اما مشکلات پیش آمده این مهم را از ما گرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا