کد خبر: 20010176938
بازاربازارها و خدمات مالی

زباله یا ذخیره ارزش جهانی؟ / سناریوهای پیش‌روی بیت‌کوین

بیت‌کوین دقیقا روی حمایت مهم ۴۲ هزار دلار قرار دارد و اگر این حمایت از دست برود احتمال ریزش این ارز تا ۴۰ هزار دلار وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بگذارید برایتان یک داستان تعریف کنم. سال ۲۰۱۹ بود که کوین اولری، ستاره تیم Shark Tank بیت‌کوین را به یک تکه زباله توصیف کرد.

آن زمان بیت‌کوین حدود ۳ هزار و ۷۰۰ دلار قیمت داشت اما حالا بیت‌کوین ۴۲ هزار دلار قیمت دارد.

کوین اولری، چند روز قبل در مصاحبه‌ای با u.today گفت موضع او در رابطه با بیت‌کوین تغییر کرده و حالا ۲۰ درصد از پرتفوی خود را به ارز دیجیتال اختصاص داده است. این تمام ماجرا نیست بلکه اولری عقیده دارد بیت‌کوین در آینده به ذخیره ارزش جهانی تبدیل می‌شود.

چرا این داستان را مطرح کردم؟

در طول ۱۰ سالی که بیت‌کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان شروع به کار کرد بارها مورد انتقادهای تند قرار گرفت. بارها از سقف تاریخی خود سقوط و سرمایه‌ افراد زیادی را به باد داد.

شاید برخی از افراد از بازار رمزارزها سود زیادی کرده باشند اما اگر منطقی باشیم اکثر قریب به اتفاق کسانی که وارد بازار می‌شوند بخشی و در مواردی تمام سرمایه خود را از دست می‌دهند. می‌گویند در بازارهای مالی پول از دست آدم عجول به جیب آدم صبور می‌رود.

تقریبا هفته پیش، زمانی که بیت‌کوین ۴۶ هزار دلار بود بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند بیت‌کوین به زودی مقاومت خود را می‌شکند.

اندیکاتورهای تکنیکال هم حرف کارشناسان را تایید می‌کردند اما به یکباره بیت‌کوین ریزش کرد.

محدوده حمایت ۴۵ هزار دلار را از دست داد و حالا در محدوده ۴۲ هزار دلار معامله می‌شود. این ریزش به دلیل احتمال افزایش دوباره نرخ بهره توسط فدرال رزرو بود.

حالا چه می‌شود؟

از داستان‌ها که بگذریم به نمودارها می‌رسیم. بیت‌کوین حالا دقیقا روی محدوده حمایتی ۴۲ هزار دلار قرار دارد. این محدوده بسیار مهم است و اگر از دست برود احتمالا بیت‌کوین دوباره تا مرز ۴۰ هزار دلار ریزش می‌کند.

اگر محدوده ۴۰ هزار دلار هم از دست برود حمایت بعدی محدوده ۳۷ هزار دلار است.

در نمودار روزانه سیگنال‌های منفی هنوز پابرجا هستند. مکدی در محدوده قیمت ۴۶ هزار و ۵۰۰ دلار سیگنال فروش صادر کرده بود و این سیگنال هنوز پابرجا است.

شاخص مقاومت نسبی (rsi) هم روندی نزولی دارد و روی عدد ۳۵ است. کندل‌ها هم به سمت کف کانال بولینگرباند که همان محدوده ۴۰ هزار دلار است حرکت می‌کنند.

اما در نمودار چهار ساعته وضعیت به مراتب بهتر است. کندل‌ها از کف کانال بولینگرباند بازگشتند. مکدی در آستانه صدور سیگنال خرید است و شاخص مقاومت نسبی از محدوده اشباع فروش بازگشته است.

این نشان می‌دهد که احتمالا در کوتاه‌مدت بیت‌کوین بتواند کمی قیمت خود را بالا بکشد اما اگر نتواند مقاومت‌‌های خود را پشت سر بگذارد احتمالا باید منتظر ریزش بیشتر بازار باشیم.

برخی عقیده دارند بیت‌کوین کانال ۴۰ هزار دلار را از دست نمی‌دهد و فعلا در همین کانال نوسان دارد. اما باید گفت در بازار رمزارزها هیچ چیز غیرممکن نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا