کد خبر: 070502133972
اقتصادتولید و بازرگانیحقوقی و قضاییراه و مسکنروزنامهصنعت و معدن

سازمان نظام مهندسی و شهرداری در تصرف سازندگان مگامال‌ها

عصراقتصاد: بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان معتقد است که اخیرأ سازنده های بزرگ و صاحبان مگامال ها، سازمان نظام مهندسی و شهرداری را تصرف کرده اند و بعضاً در زمان انتخابات مدیران هزینه های تبلیغات و هزینه های دیگر منتخبین را پرداخت می کنند که این امر عاملی می شود برای نفوذ آنها در تصمیم‎گیری‌ها و کسب درآمدهای میلیاردی.

مهندس علیرضا سرحدی بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان در گفت و گو با عصر اقتصاد اظهار کرد:  سالهاست بر سر نظارت مهندسین ناظر در مراحل ساخت ساختمان ها و کنترل استحکام بنا و مدت زمان نظارت ساختمان بحث و جنجال است. مهندسین ناظر موظف به کنترل استحکام بنا از ابتدای شروع ساخت با سرکشی های تعیین شده و طبق نقشه و دیتیل های تعریف شده در قانون ساخت و ایمنی ساختمان هستند و باید از نحوه درست اجرای نقشه و بکارگیری متریال و مصالح استاندارد اطمینان حاصل کنند اما در این سالها به خاطر مسایل مربوط به حق الزحمه مهندسین و غیره، قوانین نظارت بدرستی انجام نمی‌شود. علت اساسی این موضوع اختلاف بین آیین نامه ها و شرایط موجود بازار و نبود نظارت درست در ساخت است.

سرحدی افزود: البته برای تمام مسائل راه حل وجود دارد به عنوان مثال برای همین موضوع نظارت بر ساخت از شروع یک پروژه بعد از تامین و تجهیز کارگاه، یک ناظر مقیم باید در کارگاه حضور دائم داشته باشد تا بتواند به نحوه اجرای هر مرحله از ساخت نظارت کامل داشته باشد تا شاهد کمبودها در ساخت و ایمنی ساختمان نباشیم.

بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان ادامه داد: ناظر مقیم از ابتدا تا انتهای فرایند ساخت باید در کارگاه حضور داشته باشد و البته باید حق الزحمه خود را دریافت کند، اما هیچ گاه این اتفاق نمی‌افتد و مهندسین ناظر به خاطر پایین بودن درصد حق الزحمه باید در یک سال چند ساختمان را همزمان نظارت کنند تا بتوانند هزینه های خود را جبران کنند و این یک موضوع جدیست چون قانونا مهندسین ناظر باید در یک سال فقط تنها یک یا دو ساختمان را نظارت کنند تا بتوانند با نظارت بیشتر مانع کم کاری و تخلفات سازندگان و پیمانکاران شوند .

وی گفت: متاسفانه حق الزحمه مهندسین ناظر برای یک دوره نظارت یک ساله آنقدر کم و ناچیز است که کفاف هزینه های زندگی ناظر را نمی کند. متاسفانه این مسئله ای شده برای اینکه یک ناظر نتواند به صورت مقیم از ابتدای شروع ساخت ساختمان در آن حضور داشته و نظارت کامل را داشته باشد.

متاسفانه مهندسین ناظر از ابتدای شروع ساخت ساختمان یک تا سه بار به ساختمان سر زده و نظارت می کنند و این موضوع باعث شده سازنده بتواند در استفاده از مصالح و متریال سوءاستفاده کند و به دور از چشم ناظر و برای سود بیشتر از مصالح نامرغوب و بی کیفیت استفاده کند .

وی بیان کرد: در معماری اگر اشتباهی رخ دهد و مصالح نامرغوب باشد آنچنان اهمیتی ندارد ولی در سازه در مورد فونداسیون، بتن ریزی، اسکلت فلزی و بتنی و غیره از اهمیت خاصی برخوردار است و باید حتما توسط ناظر کنترل و تایید شود اما متأسفانه بعضی مهندسین ناظر در قبال دریافت مبالغی از سازنده گان از نظارت سفت و محکم این موارد سر باز زده و بدون بازدید تأییدیه را امضا کرده و متاسفانه سالها بعد شاهد فجایع سنگینی همچون متروپل می شویم .

سرحدی با اشاره به موقعیت شهرداری در پروژه های ساختمانی گفت: نکته مهم و قابل توجه از نظر بنده به عنوان بازرس صنف مهندسین ساختمان، عمده اتفاقاتی که در ساختمان ها می افتاد یک سر آن به شهرداری می‌رسد.

شهرداری هم خود یک متولی در ساخت ساختمان است. شهرداری به عنوان یک متولی در جاهایی که نباید مجوز صادر کند یا تراکم فروشی کند، اینکار را می کند و شاهد ساخت ساختمان ها و پاساژهای ناایمن و بلندمرتبه می شویم که مشخص نیست چطور و با چه رابطه‌ای مجوزهای ساخت برای ساختمان های بلند مرتبه و مال ها و مگامال ها را می گیرند و هر طور که خود صلاح می دانند ساخته و افتتاح می کنند.

وی افزود: متاسفانه این افراد، افراد معمولی نیستند که بتوانند به یک باره وسط شهر مجوز یک مگامال را بگیرند و سریعاً شروع به ساخت کنند مثال بارز آن مالک ساختمان متروپل است که با رابطه ها و ترفندهای خود یک ساختمان کاملآ ناایمن را بدون نظارت کافی ساخت و تا جایی که می‌توانست از به کار گیری مصالح استاندارد سر باز زد و شهرداری هم با تمام توان در جلوگیری از ساخت و پیشرفت این ساختمان کوتاهی کرد تا چنین فاجعه ای رخ داد.

بازرس انجمن صنفی مهندسان ساختمان اظهار کرد: شهرداری با دادن چنین مجوزهایی باعث وارد آمدن دو ضربه اساسی و مهم به شهر و مردم شهر می شود . اول اینکه باعث نابودی شهر و زندگی شهری و محیط زیست شهری می شود .دوم اینکه باعث به وجود آمدن مال ها و مگامال ها و به طبع آن باعث فروش اجناس خارجی و قاچاق برندهای خارجی می شود که بیکاری مردم و جوانان و به دنبال آن هزاران هزار مشکل دیگر بوجود می‌آید.

وی با اشاره به مسئولیت سازمان نظام مهندسی و شهرداری گفت: سازمان نظام مهندسی مسئولیت نظارت بر ساخت ساختمان های بزرگ و کوچک را دارد و شهرداری هم از طریق ناظران خود مسئولیت مشابهی دارد اما اگر سازمان نظام مهندسی مرتکب تخلفی شود، وزارت راه و شهرسازی کشور مسئولیت رسیدگی به این امور را دارد اما اخیرأ سازنده های بزرگ و صاحبان مگامال ها سازمان نظام مهندسی و شهرداری را تصرف کرده اند و بعضاً در زمان انتخابات مدیران هزینه های تبلیغات و هزینه های دیگر منتخبین را پرداخت می کنند و متاسفانه باید این طور گفت که با این روش مدیران و روسای سازمان ها را در اختیار خود می گیرند و از آنها کسب درآمد می کنند.

سرحدی افزود: متاسفانه جایگاه هایی همچون رییس هیات مدیره و اعضای هیات مدیره منبعی برای کسب درآمدهای چند میلیاردی شده است.

نمادهای قدرت شهر و سرمایه داران برای شهرداری ها و روسای هیات مدیره های سازمان ها جهت کسب درآمدهای خود و پیشبرد اهداف خود هزینه های هنگفتی می کنند.

وی با ابراز نگرانی از افزایش تعداد مهندسان ناظر بدون وجود بازار کار بیان کرد: دلیل اصلی این که برای مهندسین ناظر کار کم است انحصاری شدن صنعت ساختمان و ناظران آن است.

هر روز به تعداد مهندسین ناظر که از دانشگاه ها فارغ التحصیل میشوند افزوده می شود و این یک موضوع نگران کننده است که متاسفانه توجه هیچ کسی را به خود جلب نمی کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا