کد خبر: 160402132000
جهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ ناامنی غذایی گریبانگیر مردم جهان

گروه اجتماعی-در طی سال های اخیر، قیمت مواد غذایی بسیار ناپایدار بوده و این بی ثباتی باعث شده تا افراد بی بضاعت و کودکان نتوانند از مواد غذایی مغذی بهره گیرند. این افزایش قیمت مواد غذایی به یکی از بحران های تازه اقتصاد در جهان تبدیل شده که به باور کارشناسان، در صورت ادامه این روند، بر شمار فقرای جهان افزوده و میلیون ها نفر در کشورهای فقیر، جان خود را از دست خواهند داد.

کارشناسان هم بر این باورند که جنگ‌ها باعث قطع سیستم تولید غذا و غارت محصولات کشاورزی و دامی و از دست دادن دارایی‌ها و درآمدهای این مناطق شده و دسترسی مردم به غذا را مختل می کنند. در این موارد است که خانواده های کمی به غذا و مراقبت های بهداشتی دسترسی پیدا می کنند و افراد بی شماری به ورطه سو تغذیه حاد و مزمن کشانده می شوند. همچنین جنگ باعث بی اعتمادی افراد به برآورده شدن نیازهای حیاتی به مواد غذایی در آینده می‌شود. در نتیجه توجه به پیامدهای فقر گسترده و جنگ‌های مسلحانه را می توان دو راهکار مهم در پایان بخشیدن به گرسنگی دانست.

 فقر، فساد، جنگ یا تغییر اقلیم موجب شده است که درصد بالایی از مردم جهان با بحران گرسنگی و مرگ مواجه باشند. سازمان فائو در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۳۰ میلیون انسان در جهان با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که آمریکا می‌تواند فقط با دو درصد هزینه‌ای که برای نیروی نظامی کشورش با هدف جنگ‌طلبی صرف می‌کند، مشکل سوءتغذیه جهان را حل کند و جان‌ هزاران کودک و انسان را نجات دهد.

بیش از نیمی از جمعیت جهان توانایی پرداخت هزینه رژیم غذایی سالم را ندارند.به دلیل طیف وسیعی از تهدیدات، از جمله تغییرات آب‌وهوایی، تورم، درگیری‌های ژئوپلیتیکی و غیره، در حال بدتر شدن است. در اینجا آنچه باید در مورد روز جهانی غذا بدانید این است که چرا این روز مهمتر از همیشه شده است.

بیش از ۹۰ درصد از کسانی که در جنوب صحرای آفریقا هستند نیز نمی‌توانند یک رژیم‌غذایی سالم داشته باشند و با تشدید تغییرات آب‌وهوایی و افزایش تقاضا برای غذا با افزایش جمعیت، بهبود زیرساخت‌های کشاورزی بسیار مهم خواهد بود.

گرسنگی و سوءتغذیه مشکلاتی هستند که هر روز میلیون‌ها نفر را درگیر خود می‌کنند.به گفته فائو، رژیم‌ غذایی سالم، رژیمی است که نیازهای انرژی روزانه  همچنین نیازهای موجود در دستورالعمل‌های غذایی و رژیم‌ غذایی ایجاد شده توسط یک کشور را برآورده کند.

بیش از نیمی از جمعیت در ۵۲ کشور، قادر به پرداخت هزینه یک رژیم‌ غذایی سالم نیستند. اکثر آنها در آفریقا هستند و بقیه در سراسر آسیا، اقیانوسیه و قاره آمریکا قرار دارند.

جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰، احتمالاً ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت و برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای غذا، تولید محصولات زراعی باید دو برابر شود. با توجه به اینکه کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین عوامل انتشار گازهای گلخانه ای است، این افزایش در تولید محصول نیز باید از نظر زیست‌محیطی پایدار باشد.

با تشدید اثرات تغییرات آب‌وهوایی و افزایش تقاضای غذا، کاهش ضایعات موادغذایی، ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی مقاوم در برابر آب‌وهوا و بهبود بهره‌وری کشاورزی، همگی نقش کلیدی در کاهش سطوح ناامنی غذایی ایفا خواهند کرد.

دکتر زهرا عبداللهی، رییس گروه هماهنگی سیاست های امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی، در نشست مجازی در خصوص روند امنیت غذا و تغذیه در جهان و ایران که با حضور روسا و کارشناسان دبیرخانه‌های سلامت و امنیت غذایی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور و مسئولین دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها برگزار شد، به بررسی چالش‌ها و راهکارهای امنیت غذا و تغذیه در ایران و جهان پرداخت.

وی با اشاره به روند رو به افزایش ناامنی غذایی در کشورهای جهان به دلیل تنش‌های سیاسی و شوک‌های اقتصادی ناشی از آنها به بیان تبعات اقتصادی همه گیری‌ها از جمله کووید۱۹، از جمله از دست دادن شغل و کاهش درآمد افراد به خصوص در جوامع کم درآمد، اختلال در زنجیره تامین غذا، نوسانات قیمت غذا در کشورهای کم درآمد و افزایش قیمت غذا در جهان پرداخت.

عبداللهی همچنین با اشاره به برخی بحران‌ها از جمله خشکسالی، کاهش بارندگی، سیل و طوفان، تحریم ها و کاهش واردات در کشورهایی که وابسته به واردات غذا، انرژی و نهاده‌های کشاورزی هستند، کاهش دسترسی به غذا به دلیل افزایش قیمت و کاهش کمک‌های غذایی بشردوستانه، ضایعات و تلفات غذا در جهان، خاطرنشان کرد: براساس گزارشات فائو و سازمان جهانی بهداشت اگر کشورها به موقع مداخلات و برنامه‌هایی را برای ارتقای امنیت غذایی اجرا نکنند، روند سوء تغذیه و گرسنگی در جهان افزایشی خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا