کد خبر: 24050196275
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامه

ساز و کار وزارت صمت برای واردات خودروهای اقتصادی

به گفته معاون وزیر صمت، مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، منوچهر منطقی درباره آئین‌نامه واردات خودرو اظهار داشت: پیش از این فقط خودروهایی وارد کشور می‌شد که افراد متمول می‌توانستند از آنها استفاده کنند، اما وزارت صمت با برنامه‌ریزی و بررسی بازار، خلاءهای موجود در این حوزه را احصا کرده است.

وی ادامه‌داد: مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود.

منطقی تصریح‌کرد: برای تحقق این اهداف، در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستورکار قرار خواهد گرفت که نیازهای مذکور را تأمین کند، البته خودروهای گران قیمت تر نیز وارد می‌شوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می‌کنیم که به بخشی که بیشترین مساله را دارد رسیدگی کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی پیش‌بینی شده است، توضیح داد: زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس انجام می‌شود؛ به این معنی که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو ۲ خودرو باید اسقاط شود) و غیره محاسبه خواهد شد.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: سپس مشوق‌هایی برای کاهش مؤلفه‌های مذکور پیش‌بینی می‌شود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی به دست آید.

وی گفت: مشوق‌هایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به‌طور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد یا از اسقاط معاف می‌شوند.

خودروهای اقتصادی داخلی نیمه دوم سال آینده به بازار عرضه می‌شود

منطقی اضافه‌کرد: این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی می‌توان به تأمین خودروهای مورد نیاز خانواده‌های کم درآمد کرد، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خریدهای متفاوت متناسب باشد.

وی درباره برنامه خودروسازان درباره تولید خودروهای جایگزین سمند و تیبا، گفت: دو خودروساز بزرگ کشور در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آنها به بازار عرضه می‌شود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تأمین شود.

طراحی خودروهای جدید و خاص تا تیر ۱۴۰۳

معاون وزیر صمت با اشاره به رونمایی از ۷ پلتفرم جدید در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، گفت: از تیر امسال تا تیرماه ۱۴۰۳ طراحی محصولات جدید و خاص در دستور کار خواهد بود.

منطقی اظهار کرد: اگرچه صنعت خودرو یک صنعت ۵۰ ساله است و با کره جنوبی مقایسه می‌شود، اما در حقیقت در ۲۶ سال اخیر توسعه یافته است. این صنعت تا پیش از انقلاب مونتاژکار پیکان بود و در دهه ۶۰ به دلیل جنگ تحمیلی با توقف همراه شده بود تا اینکه در سال ۷۴ نژادحسینیان وزیر وقت صنایع سند ۱۰ ساله این صنعت را با هدف خودکفایی کامل پیکان رونمایی کرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: برای بلوغ اقتصادی و فناوری صنعت خودرو سه فاز و مرحله شامل تسلط بر فرآیندهای تولید و قطعه‌سازی، نوآوری در اجزا و قطعات و نوآوری در محصول و طراحی محصول نیاز است. از سال ۷۴ تاکنون این سه فاز و مرحله به طور نسبی طی شده، اما رفت و برگشت‌ها و نوسان‌هایی هم داشته است.

وی با بیان اینکه امروز به دنبال تثبیت آنچه در این صنعت داریم و ایجاد آنچه که نداریم هستیم، گفت: در این راستا سند تحول صنعت خودرو منتشر شده و در معرض نقد قرار خواهد گرفت.

منطقی ادامه داد: ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، هزینه‌های سربار و در نتیجه قیمت تمام شده خودرو کاهش خواهد یافت. زمان بندی این مرحله از مهر ۱۴۰۰ تا تیر امسال بوده که به طور نسبی به این هدف دست یافتیم.

طراحی محصولات جدید و خاص تا تیر ۱۴۰۳

وی افزود: از تیر امسال تا تیر ۱۴۰۳ طراحی محصولات جدید و خاص در دستور کار خواهد بود تا از این طریق صادرات و نوآوری داشته باشیم که البته توانمندی بسیار خوبی نیز در این حوزه وجود دارد.

منطقی با بیان اینکه صنعت خودرو بالاترین صنعت کشور از نظر خلق ارزش افزوده و اشتغال است، گفت: امروز علاوه بر شرکت‌های بزرگ خودروسازی، شرکت‌های خصوصی نیز تمایل به تحقق سند تحول خودرو دارند، به‌طوری که در نمایشگاه یاد شده به موازات چهار پلتفرمی که از سوی ایران خودرو و سایپا عرضه خواهد شد، سه پلتفرم از سوی بخش خصوصی در معرض دید قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی در عرصه جهانی در بخش خودرو در حال حادث شدن است که این تحولات بر چهار محور برقی‌سازی، اتصال پذیری، خودروهای خودران و خودروهای اشتراکی است تا بهره‌وری را افزایش داده و حداکثر رفاه را برای سرنشینان خودرو ایجاد کند. در این دوره از نمایشگاه به این مسائل پرداخته می‌شود.

گفتنی است، نمایشگاه تحول صنعت خودرو از یک تا هفتم شهریور در فضایی به وسعت ۱۴ هزار متر مربع در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا