کد خبر: 17010176613
اقتصاددولتروزنامه

سخنگوی دولت: ارز ترجیحی حذف نشده است

سخنگوی دولت درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد که ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است و تولیدکننده‌ها و مراکز دریافت ارز مشکلی نخواهند داشت.

به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی دیروز در نخستین نشست خبری خود در سال جدید ادامه داد: پس از اتمام منابع لایحه ۱۴۰۰ دولت از مجلس خواست یا منابع را افزایش دهد، یا تعیین تکلیف کند. در بودحه ۱۴۰۱ هم در لایحه تعیین تکلیف نشد و مدیریت این مسأله به دولت واگذار شد.

او تصریح کرد: دولت به مدیریت شیوه توزیع و نظام توزیع منابع یارانه‌ای محل بحث دارد. دولت برنامه‌ریزی لازم را برای توزیع آن طراحی می‌کند و پس از طراحی مسیر، شیوه توزیع عادلانه منابع را به اطلاع عموم خواهد رساند و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رسید.

مطالب پیشنهادی

برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال اظهار کرد: دولت در این زمینه برای فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت معاونت علمی رئیس‌جمهوری کمیته‌ای را با همکاری ۸ دستگاه اجرایی تحت ریاست آقای مخبر تشکیل شده است و برای تشکیل کمیته نیز چند هدف اصلی مدنظر داشته‌ایم.

بهادری جهرمی ادامه داد: بومی‌سازی و بازاریابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش اشتغال‌آفرینی این مجموعه‌ها هدف اول و توسعه زیست‌بوم نوآوری هدف بعدی است که هر دو را به شکل جدی پیگیری می‌کنیم.

او گفت: مقام معظم رهبری در آغاز سال نو مانند همیشه با تعیین شعار سال امید و روحیه دیگری به دولت‌مردان و مردم ایجاد کردند. نگاه‌ رهبر معظم انقلاب به دولت امیدآفرین بود و بیانات ایشان مثل همیشه راهگشای حل مسائل کشور خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: دولت بلافاصله بعد از سخنان مقام معظم رهبری اقداماتی را در دستور کار قرار داد که تهیه و تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تهیه بسته جامع توسعه و اشتغال به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صمت و کار، دو اقدام محوری در حمایت از تولید دانش‌بنیان بود.

بهادری جهرمی با اشاره به پرتحرکی دولت در آغاز سال نو، اظهار کرد: غیر از جلسه دولت در شب سال تحویل که لغو شد، بقیه جلسات دولت منظم برگزار شده و شاهد سفرهای بازدیدی و اقدامات وزیران در ایام نوروز بودیم.

او ادامه داد: در این مدت سفری هم به استان خراسان رضوی انجام شد؛ یکی از افتتاحیه‌ها، بهره‌برداری از کارخانه مجتمع شهید سلیمانی با استفاده از ۱۰۰ درصد تجهیزات داخلی و به وسیله بخش خصوصی و با استفاده از ظرفیت‌های شرکت دانش‌بنیان در منطقه محروم سرخس بود که در گوگرد ارزش افزوده ایجاد می‌کند و این پروره توسعه می‌یابد.

بهادری جهرمی همچنین درباره وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال گفت: ۸۰۰ هزار واحد اعلام شده در حال ساخت است و برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی زمین تعیین و ۱ میلیون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز جانمایی شده‌اند.

او با بیان اینکه ۱۲ هزار واحد از پروژه‌های مسکن مهر با پیشرفت ۱۵ درصد از سال ۹۴ تاکنون رها شده باقی مانده‌اند، ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن که با جدیت بیشتر آغاز شد، با استقبال گسترده‌ای همراه بود و حتی برخی به خاطر نهضت ملی مسکن از طرح‌های دیگر مسکن انصراف داده‌اند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تأکید بر لزوم مدیریت مسأله آب، گفت: بخشی از لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده است، ناشی از بحران آبی بود که باید با تدبیر برای آن چاره‌اندیشی کرد.

بهادری جهرمی افزود: دولت و به‌طور خاص وزارت نیرو در حوزه‌های مختلف، از اصلاح الگوی مصرف خانگی و صنعتی گرفته تا سایر ابعاد مدیریت آبی برنامه جدی دارد.

او اجرای ۳۲ تصفیه‌خانه آب و آبگیری چندین سد را از جمله برنامه‌های وزارت نیرو در مدیریت بحران آبی اعلام کرد.

برنامه دولت برای حمایت از مهاجران افغانستانی

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای حمایت از مهاجران افغانستانی، تصریح کرد: مراجع بین‌المللی اذعان دارند که ایران میزبان خوبی برای مهاجران افغانستانی بوده است. هر چند همین مراجع به وظایف خود در حمایت از پناهندگان عمل نکردند اما دولت و جمهوری اسلامی معطل تکالیف بین المللی نمانده است.

بهادری جهرمی یادآور شد: ایران  از ایجاد ثبات در افغانستان استقبال می‌کند اما تا آن زمان مهاجران عزیز مهمان ما هستند حمایت‌ها از آنان ادامه‌دار است. همچنین دستور رئیس جمهوری به وزارت کشور برای ایجاد یک نهاد متمرکز به منظور ساماندهی امور مهاجرین هم وجود دارد.

توسعه عمرانی فرع بر رعایت محیط زیست است

او در پاسخ به پرسشی درباره اعتراضات صورت گرفته نسبت به طرح راه‌اندازی پتروشیمی میانکاله  تصریح کرد: در دولت مردمی شروع هرگونه توسعه‌یافتگی و فعالیت‌های عمرانی، صنعتی و معدنی منوط و مشروط به اخذ مجوزهای قانونی لازم از جمله مجوزهای محیط‌زیستی است و توسعه عمرانی فرع بر رعایت محیط زیست است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مصوبه احداث پتروشیمی میانکاله مربوط به هیات وزیران در دولت قبل یعنی اسفند ۹۹ است و اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز محیط زیستی است و از حساسیت افکار عمومی در این زمینه نیز تشکر می‌کنیم.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل وزارت بازرگانی، نیز اظهار کرد: من چنین خبری نشنیده‌ام و این اقدام در دستور کار دولت نیست.

دلیلی برای تداوم غیرحضوری مراکز آموزشی نیست

او در پاسخ به پرسشی درباره علت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در اوضاع فعلی تاکید کرد: اولویت اول دولت حفظ سلامت مردم است. البته بحث آموزشی و تحصیلی هم نباید نادیده گرفته شود. وقتی ممنوعیتی از طرف ستاد کرونا نیست؛ دلیلی هم برای تداوم غیرحضوری مراکز آموزشی نیست. همانگونه که سفرهای نوروزی به دلیل تزریق واکسن، شیرین بود، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز با همیاری مناسب دلچسب خواهد شد.

سخنگوی دولت، با اشاره به نزدیک بودن روز ملی انرژی هسته‌ای اعلام کرد که بیستم فروردین در مراسمی به میزبانی سازمان انرژی اتمی و با حضور رئیس‌جمهوری، از سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای کشور رونمایی می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا