کد خبر: 131001115241
اقتصاداقتصاد کلاندولتسیاست

سخنگوی دولت: عرضه ارز سه برابر شد

سخنگوی دولت گفت: متوسط عرضه ارز در کشور با افزایش همراه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ سخنگوی دولت با بیان اینکه سه‌برابر تقاضای ارز، عرضه ارز داشته‌ایم، تاکید کرد که این امر نشان می‌دهد که کفاف مخارج ارزی را داریم.

علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با گرامیداشت یاد سردار شهید قاسم سلیمانی و تبریک سال نوی میلادی، اظهار کرد: در سه‌ماهه پاییز به دلیل برخی تلخی‌ها، دستاوردهای این مدت کمتر دیده شد.

در فصل پاییز آماری که از عرضه و تقاضای ارز در سامانه نیما ارائه شد که نشان می‌دهد از ۲۲ میلیارد دلار عرضه به ۳۵ میلیارد دلار عرضه(در طول ماه گذشته) رسیدیم که حکایت از افزایش ۶۰ درصدی و وضعیت مناسب درآمد ارزی است.

وی افزود: تقریباً سه‌برابر تقاضای ارز، عرضه ارز داشته‌ایم و نشان می‌دهد که کفاف مخارج ارزی را داریم. همچنین با اجرای قانون جدید درباره چک شاهد وصول ۹۳ درصدی چک‌ها هستیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین از آغاز دور جدید تحریم‌ها رکورد نفت خام و میعانات گازی در ماه گذشته شکست. در خصوص گازهای مشعل هم کاهش ۳۰ درصدی آن‌ها را داشتیم و درگذر زمان آثار زیست‌محیطی مشهودتری خواهد داشت.

کاهش ۵ درصدی پایه مالیاتی

سخنگوی دولت گفت: امسال برای اولین بار پایه مالیاتی ۵ درصد کاهش پیدا کرده است و وصول ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را داشتیم.

رکوردزنی در تولید برق

وی یادآور شد: در حوزه تولید برق بعد از اینکه سال گذشته رکوردزنی تولید را داشتیم، در همین سه ماهه پاییز هم شاهد بهره‌برداری از سه نیروگاه برق بودیم که افزایش تولید برق را به همراه دارد.

رشد نقدینگی کاهش یافت

سخنگوی دولت گفت: در زمینه نرخ رشد نقدینگی ۳۴.۳ درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش قابل‌قبول در این زمینه است.

آمار تحقق ۱۰۰ درصدی درآمد مالیاتی را داشتیم و پایه مالیاتی هم پنج درصد کاهش داشته است و نرخ مالیات به ۲۰ درصد کاهش یافته و با وجود این با جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مودیان مالیاتی به این آمار ۱۰۰ درصدی رسیدیم.

رشد ۵.۱ درصدی در صنعت

بهادری جهرمی ادامه داد: شفاف‌سازی صورت‌های مالی ۳۹۶ شرکت غیربورسی دولت هم در پاییز رخ داد و نیز خبر خوشحال‌کننده واریز سود سهام عدالت را داشتیم و بخش صنعت ما هم رشد ۵.۱ درصدی را تجربه کرد.

افزایش ۶۰ درصدی خرید گندم از سوی دولت

وی افزود: پرونده مطالبات گندمکاران در پاییز بسته شد و مطالبات پرداخته و ۶۰ درصد افزایش خرید گندم از سوی دولت را داشتیم. راه‌آهن زاهدان – خاش هم در پاییز افتتاح شد و کمترین نرخ بیکاری در فصل مشابه از سال ۱۳۸۴ را در پاییز ۱۴۰۱ تجربه کردیم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: در آذرماه رکورد ۱۳ روز بدون فوتی کرونایی را پشت سر گذاشتیم و دولت توانست ۹۰ درصد دستگاه‌ها را به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل کند.

بهادری جهرمی یادآور شد: همزمان اقداماتی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات داشتیم به تحقق قریب به ۶۰ درصدی این طرح رسیدیم که در ابتدای این دولت این رقم تنها ۳۰ درصد بود.

سرعت‌بخشی به اجرای نهضت ملی مسکن در دستور کار استانداران

وی با اشاره به برگزاری جلسه دوم هیئت دولت با استانداران، اظهار کرد: طرح اجرای نهضت ملی مسکن و سرعت‌بخشی به آن یکی از محورهای اصلی این جلسه بود و برنامه دولت این است که به صورت فصلی این جلسات را داشته باشد تا موضوعات مهم محلی در سطح ملی پیگیری شوند.

سخنگوی دولت همچنین اظهار کرد: دومین جلسه شورای عالی فضایی که پس از ۱۱ سال تعطیل مجددا کار خود را آغاز کرده است و در روزهای آتی برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا