کد خبر: 09129917170
روزنامهسلامت و رفاه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: فعلا سفرهای نوروزی منتفی است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سفرهای نوروزی و تمهیدات پیش‎بینی شده در این باره، اعلام کرد با توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین ماه رخ دهد سفرها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند. با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت پروتکل‌های بهداشتی سفرهای نوروز تقریبا منتفی است.

به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه کرونا یک RNA  ویروس است، گفت: با گذشت یک سال از شیوع بیماری در کشور قطعا انتظار داریم که جهش‌هایی در آن صورت گرفته باشد. برای درک بهتر موضوع می‌توانیم در مورد ویروس آنفلوآنزا صحبت کنیم که واکسن آن با توجه به جهش‌های مداوم آن باید هرساله تغییر کند تا اثربخشی مناسب را داشته باشد. این موضوع مثالی برای شناسایی بهتر ویروس است که به طور طبیعی پس از یکسال، تغییر و جهش در آنها طبیعی است. اما اینگونه نیست که جهش‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و… تنها جهش‌های ویروس باشند و قطعا در نقاط مختلفی از دنیا از جمله کشور ما جهش در ویروس کرونا رخ داده است، اما این جهش‌ها از آن جهت اهمیت کمتری داشته اند که نتوانستند بیماری‌زایی ویروس را افزایش دهند.‌

کاهش بار بیماری در استانهای شمالی و خیز دوباره در خوزستان

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت برخی استانهای کشور، افزود: حدود ۳ هفته قبل که روند بیماری در کشور کاهش یافته بود، در نقاط شمالی کشور شامل استان‌های مازندران، گیلان و گلستان شاهد اوج بیماری بودیم و اکنون می‌بینیم که این سه استان در حال طی کردن سیر نزولی بیماری هستند؛ اما در عین حال شاهد افزایش بار بیماری در استان خوزستان هستیم‌ و همین موضوع سبب شده اعداد بستری و فوتی ما تقریبا ثابت باشد زیرا با کاهش خیز در یک نقطه و افزایش خیز در نقطه دیگر کشور توازنی میان استان‌ها شکل گرفته است.

مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، بر ساده‎انگاری مسئولان هم تاکید کنیم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید کرد: مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، باید بر ساده‎انگاری و سهل‎انگاری مسئولان هم تاکید کنیم که تاکید بر آن بسیار مهم است. ساده انگاری مسئولان محلی و ملی می‌تواند القاکننده رعایت نکردن پروتکل‌ها باشد. الان حتی در برخی شهرستان‌ها فرمانداران اندکی ساده‎انگاری می‌کنند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس شبکه بهداشتی و… هم ممکن است دچار این حالت شود که متعاقب آن نظارت و رسیدگی بر وضع بیماری کاهش می‌یابد و به تبع آن مردم هم به سوی ساده‎انگاری می‌روند و می‌گویند حالا که پاساژها باز است، عروسی و عزا به راه است و… پس دیگر خبری از بیماری نیست. باید بدانیم ویروس کرونا نه از بین رفته است و نه ضعیف شده است و ساده‎انگاری هیچ توجیه منطقی ندارد.

همین روند پیش رود، موج چهارم در فروردین رخ می‎دهد

وی افزود: اگر روند سهل‌انگاری به همین شکل پیش برود موج چهارم بیماری در فروردین ۱۴۰۰ رخ خواهد داد؛ ولی اگر سهل‌انگاری نشود و حساسیت‎زایی درستی اتفاق افتد، امیدوار هستیم این موج شکل نگیرد تا با تعویق بروز آن واکسیناسیون تا حد قابل قبولی انجام شود. ممکن است میزان ابتلا در کشور با تاخیر کاهش یابد ولی میزان مرگ و میر به وضوح کاهش می‌یابد که این موضوع هدف اول ما در واکسیناسیون است.

وی در بخش دیگری از صحبت‎هایش در پاسخ به سوالی درباره سفرهای نوروزی و تمهیدات پیش‎بینی شده در این باره، گفت: پیش‌بینی فعلی بنده این است که باید نگران باشیم. با توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین رخ دهد سفرها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند. با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت پروتکل‌های بهداشتی به نظر من سفرهای نوروز تقریبا منتفی است مگر اینکه در دو تا سه هفته آینده رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد و تعداد شهرهای آبی خیلی زیاد شود، این در حالی است که متاسفانه تعداد شهرهای آبی روزبروز در حال کاهش است. البته در هر حال ما بر اساس محدودیت هوشمند عمل می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی به شهر قرمز یا نارنجی یا شهرهای زرد مسافرپذیر  وارد شود. باید در مورد سفرها واقع‌نگر بود البته که می‌دانیم مردم تحت فشار هستند و برخی سه عید است که سفر نرفته‌اند، عید سال ۱۳۹۸ که سیل آمد، عید سال گذشته و امسال هم درگیر کرونا و ویروس جهش یافته هستیم و با این شرایط بعید است بتوانیم پیشنهادات مطرح شده در ستاد در مورد سفرهای هوشمند و سلامت را تصویب کنیم.

فعلا برای سفر نوروزی بلیط رزرو نکنید

رئیسی خاطرنشان کرد: به نظر بنده فعلا مردم اقدام به رزرو بلیط هواپیما، قطار و… برای نوروز ۱۴۰۰ نکنند؛ چون ما در یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی با ویروس هستیم و تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم‌. البته مهم‌تر از رفتار ویروس، تغییر رفتار ما مهم است‌. اگر می‌توانستیم شرایط و رفتارمان در قبال ویروس را کنترل کنیم، می‌شد دو نوع سفر را انجام داد؛ در نوع اول ثبت‌نام افراد در تور بود تا حمل و نقل و محل اسکان آنها کنترل شود. در نوع دوم افرادی هم می‌توانستند با وسیله نقلیه خود اما تحت نظر تور سفر کنند تا محل اسکانشان تحت نظر باشد. این دو نوع سفر می‌توانست اجرایی باشد، اما در حالت سوم افراد با ماشین خود به خانه یا ویلای خود با اقوام می‌رفتند که در این حالت شرایط از کنترل ما خارج بود و در نوع آخر هم افراد با ماشین خود یا وسیله حمل و نقل عمومی به سفر می‌رفتند و در پارک‌ها چادر می‌زدند که این نوع از سفر از ابتدا ممنوع اعلام شد. در حال حاضر مشکل اصلی ما سفر رفتن گروه سوم است. اگر پروتکل‌ها در ۲ هفته باقی‌مانده به خوبی رعایت شود آن وقت شاید بتوان اجازه داد سفرهای نوع یک و دو انجام شود اما اگر موفق به رعایت پروتکل‌ها نشویم دیگر سفرها امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای سفرهای نوروزی ممنوعیت اعمال خواهد شد یا محدودیت؟، گفت: اگر شرایط بیماری به شکل مساعد و کاهشی پیش نرود، ما محدودیت در سفر اعمال خواهیم کرد و کسی که به نقاط ممنوعه سفر می‌کند باید جریمه پرداخت کند. فعلا برنامه اصلی ما افزایش تست‌ها و افزایش تزریق واکسن در گروه‌های آسیب‌پذیر است.

وزارت بهداشت از محل جرایم کرونا چقدر دریافت کرده است

رییسی درباره دریافتی وزارت بهداشت از مبالغ جریمه‌های تردد ۹ شب تا ۳ صبح و تردد به استان‌های ممنوعه، تاکید کرد: تاکنون بیش از ۸ یا ۹ میلیون جریمه صورت گرفته است ولی وزارت بهداشت حتی یک ریال هم از محل این جریمه‌ها دریافتی نخواهد داشت. این موضوع هم به توافقی برمیگردد که در ستاد ملی مقابله با کرونا به شکل مکتوب قید کردیم. وزارت بهداشت به دنبال وضع جریمه برای درآمد زایی نیست بلکه می‌خواهیم با این محدودیت‌ها از بار بیماری بکاهیم و آن را عاملی بازدارنده برای پروتکل شکنان می‌دانیم. بر اساس گزارش نیروی انتظامی تاکنون تنها ۲.۵ درصد از کل این جرایم وصول شده است. جریمه‌ها به خزانه واریز شده و سپس درمورد آن تصمیم‌گیری می‌شود اما قطعا وزارت بهداشت از این محل مبلغی دریافت نخواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا