کد خبر: 210601100859
اخبار شرکت هابانک و بیمهروزنامه

سرخی زیان بانک آینده تمامی ندارد

 بانک آینده از گرداب زیان خارج می شود؟

بانک آینده از جمله بانک‌هایی است که حواشی بسیاری در اطراف خود دارد و این حواشی به تابلوی معاملات این سهم و سهامداران آن نیز منتقل شده است.

اکنون نماد این بانک که در بازار پایه فرابورس حضور دارد، نزدیک به یک سال است که از سوی ناظر تعلیق شده و حداقل تا پایان ۳۱ شهریور تعلیق نماد ادامه دارد و پس از آن، در صورت ارائه مدارک و مستندات مدنظر فرابورس، بازگشایی خواهد شد.

نگاهی به روند قیمت سهام بانک آینده نشان می دهد که در سال ۱۳۹۹ تا قله ۳۰ هزار ریال نیز صعود کرد؛ اما آخرین قیمت معامله شده در حدود ۱۰ هزار ریال است.

عملکرد این بانک در سالیان اخیر زیانده بوده و با سرمایه اسمی اندک ۱۶ هزار میلیارد ریالی، زیان انباشته از حد مجاز عبور کرده و به ۱۰۳۸ هزار میلیارد ریال رسیده که رقمی شگفت انگیز و خارج از حد تصور است!!!

بر اساس صورت های مالی منتشر شده منتهی به خرداد ماه سال ۱۴۰۱، بانک آینده در ۳ ماهه اول با افت ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸ هزار میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی شناسایی کرده است و در مقابل، سود سپرده ها ۳۰ درصد بیشتر شد و به ۱۲۴ هزار میلیارد ریال رسید.

به این ترتیب، تراز درآمدی بانک در فصل سبز بهار، سرخ بود و در نتیجه این عملکرد ضعیف، باز هم زیان در صورت های مالی ثبت شد.

در ۳ ماهه منتهی به خرداد سال جاری زیان خالص ۸۶ هزار میلیارد ریالی شناسایی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش جالب توجه ۴۴ هزار میلیارد ریالی را نشان می دهد.

در رتبه‌بندی بانک های حاضر در بازار سهام از نظر زیاندهی و زیان انباشته نام بانک آینده در انتهای لیست قرار دارد و حتی بیشترین سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری را به سپرده‌گذاران در بین بانک ها پرداخت می کند.

بانک ملت که سرآمد بانک های بورسی در دریافت سود تسهیلات اعطایی است، در ۳ ماهه اول سال جاری، در مقابل شناسایی ۲۳۶ هزار میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی فقط ۱۰۳ هزار میلیارد ریال سود سپرده ها پرداخت کرد؛ اما بانک آینده پا را فراتر گذاشت و با عبور از بانک ملت، ۱۲۴ هزار میلیارد ریال سود سپرده فقط در یک فصل از سال پرداخت نمود.

تراز درآمدی منفی و زیانی که هر دوره رشد می کند و به بیش از دوره‌های قبل می رسد، نشان از وضعیت نامطلوب بانک آینده دارد و با توجه به سنگینی و پررنگی قرمزی زیان شرکت، به نظر نمی رسد این وضعیت به راحتی قابل حل باشد و خلاصی از گرداب زیان کار بسیار سختی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا