کد خبر: 140503168415
اخبار شرکت هااقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنمدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۶.۵ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها برای تامین خوراک

سکینه مهرایی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از امضای حدود ۶.۵ میلیارد دلار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های پتروشیمی در بالادست صنعت نفت برای تأمین خوراک پایدار خبرداد.

به گزارش عصراقتصاد، مرتضی شاهمیرزایی روزگذشته در آیین گشایش پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با تسلیت ایام محرم و صفر و با قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران برگزارکننده این همایش اعلام کرد: امروز(یکشنبه) با رونمایی از تمبر کاتالیست ساخت داخل، جشن بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت نفت را می‌گیریم.

وی با قدردانی از شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای همکاری با صنایع پتروشیمی و رفع دغدغه صنعتگران پتروشیمی کشور در بخش تأمین خوراک افزود: تأمین خوراک پایدار موضوعی حیاتی برای صنعت پتروشیمی است که این مورد اولویت نخست وزارت نفت برای واحدهای پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: پارسال ۳۰ میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شده و تولید واقعی این صنعت در پایان ۱۴۰۳ حدود ۸۰ میلیون تن برآورد شده است.

شاهمیرزایی با اشاره به جایگاه نخست ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز در جهان، دانش و توانایی مراکز علمی و پژوهشی کشور ادامه داد: با توجه به حرکت جهان به سوی استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر همچنین کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی در سال‌های آینده، ما نیز نباید عقب بمانیم و از همه دولتمردان می‌خواهم که با تسهیل‌گری و رفع موانع به توسعه هرچه بیشتر این صنعت کمک کنند؛ البته توجه بسیار مناسبی به صنعت پتروشیمی می‌شود اما باید بیشتر باشد.

وی به بهره‌برداری از ۶ طرح پتروشیمی در حدود یک‌ماه‌ونیم گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۵ طرح دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سرمایه‌گذاری ۶.۵ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در بالادست صنعت نفت

معاون وزیر نفت به امضای حدود ۶.۵ میلیارد دلار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های پتروشیمی در بالادست صنعت نفت برای تأمین خوراک پایدار اشاره و بیان کرد: این اقدام از اولویت‌های صنعت پتروشیمی نیست اما در زمان کنونی این صنعت از هیچ اقدامی برای توسعه کشور و تکمیل زنجیره ارزش کوتاهی نمی‌کند.

شاهمیرزایی تصریح کرد: برای آینده فرزندانمان و جلوگیری از مهاجرت جوانان باید فضای رشد و توسعه را در کشور ایجاد کرد که صنعت پتروشیمی بهترین و مؤثرترین راهکار است زیرا رشته‌های بسیار متنوعی را در خود جای داده که مورد نیاز این صنعت است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۳۰ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری مورد نیاز بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور در حال اجراست، ادامه داد: در گذشته تخفیف قابل توجهی برای واحدهای پتروشیمی خوراک مایع نداشتیم اما مجتمع‌ها اکنون می‌توانند با سرمایه‌گذاری حداقل ۴۰درصد از سود سالانه خود در توسعه، از ۱۷درصد تخفیف در خوراک مایع و تا ۳۰درصد تخفیف در خوراک گاز با توجه به محل و نوع محصول بهره‌من‌ شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: با توجه به اهمیت بسیار توسعه صنعت پتروشیمی کشور در اشتغالزایی و جهش تولید و اقتصاد کشور، همه باید به صنعت پتروشیمی توجه کنند و موانع توسعه را کنار بزنند؛ دولت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بخشی از این صنعت هستند و بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران همه باید پای کار بیایند.

شاهمیرزایی با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق عسلویه، کنگان، دیر، سیراف و انرژی‌بر پارسیان گفت: باید از زیرساخت‌ها و فرصت‌های پیش‌روی کشور بهترین استفاده را ببریم.

به گفته وی، صنعت پتروشیمی در منطقه سیستان‌وبلوچستان صنعت نخست است. امسال واحد نیروگاهی شهرک پتروشیمی مکران هم آماده بهره‌برداری می‌شود.

اصلاح ساختار سبد دارایی‌ها یکی از راهبردهای صندوق بازنشستگی نفت

عبدالحسین بیات، رئیس صندوق بازنشستگی نفت در پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران گفت: موضوعی که به عنوان تکلیف در برنامه توسعه هفتم است، نقش صندوق‌های بازنشستگی در توسعه ضروری است و بر این اساس شکل گرفته اما صندوقی است که در این ۷۰ سال ماهیت غیر دولتی دارد.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلان سرمایه گذاری صندوق نفت هیچ ارتباطی با وزارت نفت ندارد و اگر روزی نتوانیم مستمری را پرداخت کنیم هیچ ارتباطی با وزارت نفت ندارد.

به گفته این مقام مسئول هدف ما تا ۱۰ سال آینده پرداخت ۳۶ همت ماهانه به بازنشستگان است که باید تأمین شود.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار سبد دارایی‌ها یکی از راهبردهای صندوق بازنشستگی نفت است.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم بدون اینکه نظرات متخصصان را بدانند این برنامه را تنظیم کردند به طوری که فعالیت اقتصادی در صندوق‌ها محدود شد.

بیات خاطرنشان کرد: این ظرفیت وجود دارد که در تابستان گاز مازاد کشور را مایع سازی کنیم و در مخازن مربوطه ذخیره کرده تا بتوانیم در زمستان به شبکه سراسری تزریق کنیم که اینکار کمک موثری به رفع ناترازی گاز خواهد کرد؛ مطالعات این کار را انجام داده ایم و می‌توان از این ظرفیت استفاده بهینه ای داشت.

رئیس صندوق‌های بازنشستگی نفت با بیان اینکه “باید نگاه زنجیره ارزش را در صنعت نفت پیاده سازی کنیم”، گفت: عمده دلیل ظرفیت خالی واحدهای پتروشیمی به مسئله خوراک بازمی گردد که ما نمی‌توانیم منتظر سرمایه گذاری دولت برای رفع این مشکل باشیم؛ بلکه باید شرکت‌های پتروشیمی به سمت سرمایه گذاری در میادین بالادستی بروند و خودشان نقص خوراک واحدهای خود را برطرف کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا