کد خبر: 060302128454
جهانروزنامهسیاست

سفر سلطان عمان به ایران و ارزیابی تحلیلگران عرب

امروز هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش عصراقتصاد، رئیس جمهوری کشورمان عصر یکشنبه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد بطور رسمی از سلطان عمان استقبال خواهد کرد.

سپس رئیسی و سلطان هیثم بن طارق مذاکرات خصوصی خود را آغاز خواهند کرد و پس از آن هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی خواهند داشت.

تعدادی از وزرا و مقامات ارشد این کشور، سلطان عمان را در این سفر دو روزه همراهی می‌کنند.

ارزیابی تحلیلگران عرب از سفر سلطان عمان به تهران

برنامه سفر روز یکشنبه سلطان عمان به تهران در حالیست که برخی کارشناسان عرب، احتمال می دهند این سفر به دلیل میانجیگری میان ایران و مصر باشد چرا که سلطان عمان اخیرا به قاهره سفر داشته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سفر روز یکشنبه هیثم بن طارق سلطان عمان به تهران در پی سفر اخیرش به قاهره، از نظر برخی کارشناسان عرب به منظور انجام میانجیگری میان ایران و مصر برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک بین دو طرف، صورت گرفته است.

چند دیپلمات سابق به اسپوتنیک گفتند که این دیدار در قالب همان نقشی است که سلطان عمان مدتی است در خصوص میانجیگری میان ایران و کشورهای عربی ایفا می کند.

هلال السیابی، یک دیپلمات سابق عمانی بر این باور است که سفر سلطان هیثم بن طارق به ایران، ابعاد مشخص و معانی راهبردی معینی دربردارد.

وی افزود: نقش و تاثیر سلطنت عمان را در بسیاری از توافقنامه ها و مواضع مهم بین المللی به روشنی می بینیم. از جمله این موارد به گشایشی که با میانجیگری عمان برای کاهش تنش میان ایران و غرب انجام شد یا آزادی زندانیان غرب محبوس در ایران و همچنین توافقنامه مشهور برجام می توان اشاره کرد.

این کارشناس عرب همچنین به نقش مهم سلطنت عمان در آشتی سوریه و کشورهای عربی و نیز بروز تفاهماتی میان عربستان سعودی و یمن، اشاره کرد.

به گفته وی، سفر اخیر سلطان هیثم به مصر در قالب تلاش های مسقط برای رفع اختلافات بین کشورها صورت گرفته است.

السیابی ادامه داد: تجدید روابط میان ایران و مصر احتمالا دارای ابعاد مختلف راهبردی و ژئوسیاسی (جغرافیای سیاسی) فراتر از روابط دو کشور خواهد بود.

محمد الشاذلی، معاون سابق وزیر خارجه مصر نیز گفت که سلطنت عمان، دارای احترام ویژه ای در مصر است. دلیل این امر مواضع تاریخی و جایگاه این کشور نزد قاهره است و همین امر این موقعیت را به آن می دهد که نقش مثبتی را در مسائل منطقه ای و نیز در خصوص مصر ایفا کند؛ نقشی که قاهره نیز آن را می پذیرد.

خلفان الطوقی، یک تحلیلگر اقتصادی از سلطنت عمان نیز بر این باور است که مسقط مدتی است در چارچوب میانجیگری میان ایران و کشورهای عربی و بخصوص مصر که جایگاه محوری دارد، فعالیت می کند.

وی افزود: روابط میان ایران و عمان در سطوح مختلف اقتصاد و دیپلماسی، روابطی متمایز است و این به تمایز تاریخی روابط میان دو کشور بر می گردد.

این تحلیلگر اقتصادی عمانی به امضای حدود ۸ یادداشت تفاهم و چهار سند همکاری میان تهران و مسقط طی یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: تبادل تجاری میان دو کشور نیز بتازگی دو برابر شده و به بیش از دو میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. همین امر تمایز روابط دو کشور و توان مسقط برای بدست گرفتن ابتکار عمل جهت میانجیگری میان تهران و پایتخت های جهان عرب را نشان می دهد.

رایزنی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و سلطنت عمان

از سوی دیگر روزجمعه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با بدر السید البوسعیدی وزیر امور خارجه عُمان، در خصوص مناسبات فیمابین بحث و تبادل نظر کرد.

طرفین در این گفتگوی تلفنی و در آستانه سفر جناب آقای هیثم بن طارق سلطان عُمان به تهران، در خصوص برنامه‌های محتوایی پیش بینی شده بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهوری کشورمان، دیدار و تماس‌های سران دو کشور را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا