کد خبر: 190602137622
اقتصادجهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

سقوط سهام اپل به دلیل تحریم های چین

ترجمه: سلیم حیدری

طبق گزارش‌ها، پکن مقامات دولتی را از استفاده از آیفون یا هر دستگاه دیگری با برند خارجی منع کرده است.

ارزش بازار اپل پس از گزارش هایی مبنی بر ممنوعیت استفاده کارکنان دولتی از آیفون یا هر دستگاه خارجی برای مقاصد کاری یا آوردن آنها به دفتر، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

سهام اپل در روز پنجشنبه تقریباً ۳ درصد سقوط کرد و در دو روز گذشته ۶.۴ درصد کاهش یافت. چندین تامین کننده بزرگ غول فناوری ایالات متحده نیز شاهد کاهش شدید سهام خود بوده اند. TSMC تایوان، بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های جهان و تامین‌کننده بزرگ اپل، بیش از ۲ درصد از سهام خود را از دست داده است.

این در حالیست که سهام در ASE Technology Holding، یکی از بزرگترین شرکت‌های تست و بسته‌بندی نیمه‌رساناها، ۲ درصد کاهش یافته است.

به گفته آلن هوانگ، مدیر اجرایی Mega International Investment Services Corp در تایپه، به نقل از رویترز، چین، بزرگترین بازار خارجی محصولات اپل، می تواند محدودیت های خود را برای استفاده مقامات این کشور از آیفون افزایش دهد.

فروش چینی ها حدود یک پنجم کل درآمد اپل در سال گذشته را تشکیل می داد.

مقامات دولتی در برخی از آژانس ها قبلاً سال های طولانی از استفاده از آیفون منع شده بودند. به نظر می رسد آخرین دستور به طور قابل توجهی دامنه این سیاست را گسترش داده است.

در ماه فوریه، پکن همچنین از شرکت‌های چندملیتی فعال در چین، از جمله اپل، آمازون، و جی‌پی مورگان چیس، درخواست کرد تا قبل از اینکه به آنها اجازه داده شود داده‌های تولید شده محلی را به خارج از کشور صادر کنند، داده‌های خود را برای ممیزی ارائه کنند.

در ایالات متحده، مقامات دولتی در استفاده از تلفن‌های چینی برندهایی مانند هوآوی یا دانلود و استفاده از اپلیکیشن محبوب رسانه‌های اجتماعی TikTok متعلق به چین در دستگاه‌های دولتی خود منع شده‌اند.

مقامات این نگرانی را مطرح کرده اند که پکن ممکن است تلاش کند به داده های کاربران آمریکایی دسترسی پیدا کند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا