کد خبر: 050503167463
اقتصادروزنامهسلامت و رفاه

سهم دو درصدی ایران از محصولات حلال در جهان

بنابر اعلام رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو، سهم ایران از بازار ۶ هزار میلیارد تومانی محصولات حلال در جهان تنها دو درصد است.

به گزارش عصراقتصاد، حسین رستگار افزود: مصرف کالاهای حلال اهمیت ویژه‌ای برای مسلمانان دارد و ما باید تلاش کنیم مردم سفره شأن از محصولات حلال پر باشد و همچنین حلیت محصولات تولید داخل بررسی و نظارت شود.

وی با بیان اینکه در توصیه‌های دینی ما به استفاده از محصولات حلال تاکید شده است ادامه داد: گوشت حلال از نظر رعایت شرع در ذبح حیوان و تغذیه حیوان و بکارگیری اجزای حیوان در محصولات سلامت محور بویژه سلامت و حلیت آن مد نظر قرار گیرد در حال حاضر هم کشورهای غیر اسلامی به گوشت حلال روی آورده اند، چون با ذبح شرعی و تولید محصولات طی فرایندهای حلال دارای کمترین مواد سمی در گوشت و محصولات حیوانی خواهد بود.

رستگار گفت: فناوری‌های جدید در تولید گوشت حلال و محصولات حلال حیوانی امروز جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. و با کمک متخصصان کشورمان به همین منظور توانسته اند از یک تک یاخته، گوشتی غیر حیوانی را تولید نمائیم که پروتئین و ریز مغذی مشابه گوشت را دارد و در مقابل مضرات مربوط به حیوانات در تولید گوشت حیوانی را ندارد و حلال هم هست که در آینده می‌تواند این فرآورده پروتئینی در کنار تولید گوشت کشت سلولی جایگزین گوشت حیوانی و دامی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تولید یک کیلو گوشت گاوی نیاز به ۱۵ هزار لیتر آب مصرفی است، ادامه داد: گوشت گاو به علت تولید گازهای گلخانه‌ای در بدن گاو آلودگی محیط زیستی دارد همچنین به علت تأمین علوفه پر هزینه همراه با فرسایش شدید زمین است؛ اما این گوشت تک یاخته‌ای در آزمایشگاه تولید و غنی از پروتئین‌های گوشتی می‌باشد و مضرات گوشت‌های حاصل از کشتار حیوانی را ندارد و می‌تواند جایگزین مناسبی در فرآورده‌های حیوانی شود.

رستگار ادامه داد: در آینده جهان با محصولات فناورانه از منظر حلال بودن روبرو خواهد بود و ما در سازمان غذا و دارو در تلاشیم با اطمینان برای مردم عرضه محصولات سلامت محور و حلال تولید و فراهم کنیم.

افزایش درآمدهای اختصاصی سازمان غذا و دارو

فرشته میرزازاده، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا ودارو، گفت: در راستای ایجاد منابع پایدار، با الکترونیک‌سازی فرآیند وصول درآمدهای اختصاصی حاصل از اجرای تعرفه‌های ماده ۲۴ در سازمان غذا و دارو، درآمدهای این سازمان افزایش یافت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه برنامه ریزی مالی، بودجه و پایش عملکرد سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های اعمال شده، درآمدهای این سازمان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال از آن قبل افزایش ۳ برابری داشته است.

میرزازاده افزود: همچنین با وجود عدم تغییر تعرفه‌های درآمدی در سال ۱۴۰۲، افزایش کنترل داخلی در فرایندهای وصول درآمد موجب افزایش ۱۸ درصدی درآمدهای وصولی این سال نسبت به سال ۱۴۰۱ شده بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو تصریح کرد: کنترل و هدایت هدفمند اعتبارات عمرانی معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، از طریق سطح بندی و ابلاغ شیوه نامه عملیاتی شده است، همچنین به منظور جلوگیری از اتلاف منابع و تأمین پایدار منابع مالی جهت توسعه و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی معاونت‌های غذا و دارو، شیوه نامه سطح بندی معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور ابلاغ شد.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی آزمایشگاه‌های مرجع بر اساس ابلاغ اعتبار به معاونت‌های غذا و دارو، تصریح کرد: این ابلاغ در راستای تجهیز و ارتقا توانمندی آزمایشگاه‌های مرجع معاونت غذا و دارو کشور بوده است. همچنین اعتبارات لازم در راستای توسعه، تکمیل و تجهیز ساختمان معاونت، آزمایشگاه، انبار دارویی و انبار استراتژیک دارو و تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو کشور در سال‌های ۱۴۰۲- ۱۴۰۰ نیز ابلاغ شد.

چرا دارورسانی درب منازل به تاخیر افتاد

سعید کاظمی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو، در خصوص علت اجرایی نشدن آئین نامه دارورسانی درب منازل، گفت: شاید این تأخیر بیشتر به دلیل نبود شفافیت آئین نامه بوده است چراکه ما مد نظر داشتیم سریع‌تر اجرایی شود ولی ورود برخی از وزارتخانه‌ها مثل وزارت اقتصاد و معاونت علمی ریاست جمهوری دلیلی شد برای اینکه این موضوع دیرتر کلید بخورد.

وی افزود: سعی شده موضوع دیتا سنتر که در همه کشور وجود دارد رفع شود تا هم از لحاظ امنیتی و هم زیرساختی کار توسعه پیدا کند.
کاظمی با اشاره به اینکه اطلاعات حوزه دارو حیاتی، محرمانه و با ارزش است، تاکید کرد: آیا همه مردم می‌توانند به یک سکوی خصوصی اعتماد کنند. اطلاعات حوزه غذا و دارو ارزش تحلیل دارد و باید مورد دقت قرار گیرد.

وی به رشد حدود ۳ برابری ثبت و رهگیری دارو در سامانه تیتک اشاره کرد و گفت: این سامانه از سال ۹۳ راه اندازی شد که تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ قلم دارو در آن ثبت شده بود و اکنون این عدد به بیش از ۱۷۰۰ قلم رسیده که مشمول استعلام و کد رهگیری و شناسانه می‌شود و علاوه بر آن شیرخشک‌های رژیمی و رگولار نیز مشمول می‌شوند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: سامانه تیتک به دارو و تجهیزات منحصر نمی‌شود و در حوزه غذا، مکمل‌های طبیعی و سنتی، محصولات آرایشی و بهداشتی هم توسعه پیدا کرده است.

وی به ایجاد داشبوردهای خصوصی و عمومی جهت دسترسی شفاف به اطلاعات و جلوگیری از رانت هم اشاره کرد و افزود: زمانی گفته می‌شد که چرا سازمان اتاق شیشه‌ای نیست و اطلاعات را به صورت عمومی منتشر نمی‌کند، اکنون تولید کننده‌ها می‌توانند بفهمند در چه حوزه‌هایی تجهیزات نیاز است، چقدر ارز اختصاص یافته، چه تعداد شرکت رقیب وجود دارد و هر شرکت میزان ارزبری که دارد چقدر است.

کاظمی گفت: سامانه‌های مدیریت تجهیزات پزشکی و مجوزهای کنترل کیفی، صدور پروانه‌های الکترونیکی در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی، کدینگ نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک و سامانه درگاه ملی مجوزها از دیگر اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا