کد خبر: 06040188809
اقتصاداقتصاد کلانبازار

سه سناریو برای پیش بینی نرخ تورم ۱۴۰۱

وحید شهری شقاقی، اقتصاددان، ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران را بعید می‌داند اما عقیده دارد در بهترین حالت برای انتهای سال ۱۴۰۱ ایران نرخ تورم ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند و در نتیجه جزء یکی از پنج کشور دارای تورم بالا خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از نکات مطرح در مدت اخیر این است که اقتصاد ایران به سرنوشت ونزوئلا و زیمبابوه دچار می‌شود؟ تایید نرخ تورم ۱۲٫۲ درصدی خرداد از سوی مرکز آمار ایران در روزهای تا حد قابل توجهی به این نگرانی دامن زده است.

وحید شهری‌شقاقی، اقتصاددان هرچند این احتمال را بعید می‌داند اما در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید دارد: در بهترین حالت برای پایان سال ۱۴۰۱ تورم ایران کمتر از ۵۰ درصد نمی‌شود. این یعنی ایران یکی از پنج کشور دارای تورم بالای دنیا خواهد بود.

براساس برآوردهای شهری‌شقاقی، اقتصاد ایران با سه سناریو برای رشد این شاخص تا پایان سال جاری مواجه می‌شود: در حالت اول و خوشبینانه، دولت اگر بتواند از تیر به بعد نرخ تورم ماهانه را در حد سه درصد ثابت نگهدارد، در پایان سال ۱۴۰۱ این شاخص در حد ۵۰ درصد خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: در حالت دوم، اگر نرخ تورم ماهانه ۵ درصد بماند آنگاه در پایان سال این شاخص در ایران چیزی معادل ۶۵ درصد خواهد بود.

این استاد دانشگاه درباره فرضیه سوم که غیرخوشبینانه است، می‌گوید: احتمال دارد که نرخ ماهانه در حد ۷ درصد ثابت بماند. در این صورت برای پایان سال ۱۴۰۱ این شاخص در مرز ۷۶ درصد متوقف می‌شود.

به باور شهری‌شقاقی در مجموع دورنمای روشنی برای کنترل نرخ تورم ایران وجود ندارد اما هرچند با اخبار مثبتی که در رابطه با مذاکرات هسته‌ای به گوش می‌رسد، احتمال دو سناریو اول بیشتر خواهد بود. این یعنی ایران با تورمی بین ۵۰ تا ۶۵ درصد در گروه پنج کشور با شاخص بالا قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در این وضعیت دولت باید تمام تمرکز خود را متوجه مهار مشکل تورم کند. این کار سختی است و به شکل دستوری انجام پذیر نیست، دولت باید با نگاهی فرآیندی به مسائل اقتصادی بپردازد.

دلیل افزایش نرخ تورم خرداد ماه چه بود؟

اما تورم خردادماه چطور تا این اندازه به صورتی بی‌سابقه زیاد شد؟ شهری‌شقاقی در این باره می‌گوید: مهمترین و موثرترین دلیل روشن شدن همزمان تمام موتورها تورمی بود. دولت اصلاح ارزترجیحی را آغاز کرد و مذاکرات هسته‌ای به مشکل خورده بود.

در این میان، موعد نقل و انتقال مستاجران شروع شد. در نهایت هم تورم اقتصاد‌های دیگر کشورهای جهان وارد کشور شد. اگر هرکدام از این‌ها را یک موتور تورمی درنظر بگیریم، ثبت تورم بی‌سابقه خردادماه دور از انتظار نیست.

البته به باور این اقتصاددان در گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم به صورتی خوشبینانه در ۱۲٫۲ درصد ثبت شده است و در اصل رقم نرخ تورم می‌تواند عددی بیشتر باشد.

وی توضیح داد: در این گزارش، ۸۰ درصد یعنی بیشترین وزن به کالاهای خوراکی داده شده. در مقابل، اقلام غیرخوراکی مثل تورم مسکن نادیده گرفته شده است.

به باور شقاقی با وجود این خوشبینی و مثبت‌اندیشی، در نهایت نرخ تورم خرداد به صورت بی‌سابقه‌ای ثبت شد، در یک دهه گذشته فقط دو نوبت نرخ تورم بالای ۷ درصد ثبت شده بود که این رکورد در خرداد شکسته شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا