کد خبر: 200802142885
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

سودآوری مناسب با مزیت رقابتی بالای جهان فولاد سیرجان

زینب غضنفری

یکی از ایراداتی که به طرح‌های صنعتی در کشور می‌توان وارد کرد، عدم موقعیت مکانی مناسب است. از آن جایی متولیان امر به دنبال توسعه شهرها و اشتغال‌زایی با راه اندازی طرح‌های صنعتی بودند، موقعیت مکانی چندان اهمیتی برای آن‌ها نداشت؛ به همین جهت شاهد هستیم بسیاری از پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های فولادی، در موقعیتی قرار گرفته‌اند که تامین خوراک و مواد اولیه به سختی صورت می‌گیرد.

در این میان، یکی از شرکت‌هایی که موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی دارد و همین موضوع به یکی از مزیت‌های رقابتی تبدیل شده، شرکت جهان فولاد سیرجان است.

با توجه به موقعیت مکانی و نزدیکی شرکت جهان فولاد سیرجان به معدن سنگ آهن گل‌گهر، قرار داشتن در مرکز اتصال شاه راه‌های ارتباطی جاده‌های چهار استان، وجود راه آهن سراسری و منطقه ویژه آزاد تجاری و اقتصادی و همچنین نزدیک بودن به آب‌های آزاد خلیج فارس، از مزیت رقابتی بالایی برخوردار بوده و برخی هزینه‌هایی که سایر شرکت‌ها به دلیل فاصله زیاد از منابع تامین خوراک و مواد اولیه متحمل می‌شوند، در این شرکت محلی از اعراب ندارد و به دلیل دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی چه از نظر تأمین مواد اولیه و چه در زمینه فروش محصولات، هیچ‌گونه محدودیت و چالشی ندارد.

از این شرکت به سبب داشتن پتانسیل‌های بالا از نظر حضور کامل در زنجیره فولاد، تخصص، شرایط مناسب منطقه‌ای و دارا بودن ذخائر عظیم سنگ آهن، در آینده به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد در ایران  یاد خواهد شد.

شرکت جهان فولاد سیرجان با داشتن ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی ، یک میلیون تن شمش فولادی، ۵۰۰ هزار تن میلگرد حضور فعالی در زنجیره فولاد کشور دارد و جزو تولیدکنندگان برتر شناخته می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این شرکت در ۷ ماهه منتهی به مهر سال ۱۴۰۲ توانسته بخش قابل قبولی از تولید بودجه شده خود را پوشش دهد و آمارها نشان می‌دهد که مطابق با برنامه و پیش بینی‌ها حرکت می‌کند.

بررسی فروش محصولات نیز نشان می‌دهد که شرکت در وضعیت مناسبی قرار دارد. «فجهان» در ۷ ماهه گذشته از سال جاری نزدیک به ۴۵۰ هزار تن از انواع محصولات خود را در بازار داخل به فروش رسانده و با دو برابر کردن حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۰ هزار تن نیز در بازارهای خارجی فروش داشته است.

در مجموع، مقدار کل فروش در مدت یاد شده از سال ۱۴۰۲ رشد ۲۵ هزار تنی معادل ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ دارد.

حرکت تولید بر مدار پیش بینی‌ها و رشد مقداری فروش در کنار افزایش نرخ‌ها، عاملی شده تا درآمدهای عملیاتی شرکت جهش فزاینده داشته باشد. شرکت جهان فولاد سیرجان تاکنون بالغ بر ۹۰ هزار و ۹۵۴ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده که نسبت به همین مدت از سال قبل افزایش جالب توجه ۴۱ درصدی را شاهد هستیم.

از آن جایی که شرکت گندله مورد نیاز خود را از  طریق نوار نقاله از  گل گهر که در نزدیکی شرکت قرار دارد، تامین می‌کند، هزینه حمل کمتری نسبت به سایر شرکت‌ها پرداخت می‌کند و به همین جهت است که از حاشیه سود مناسب برخوردار است و از نظر مبلغ سودآوری، در سال گذشته توانست خود را در جمع ۱۰ شرکت برتر فولادساز حاضر در بازار سرمایه قرار دهد.

بر اساس صورت‌های مالی منتهی به شهریور ماه سال ۱۴۰۲، «فجهان» بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال سود خالص بدست آورده که در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، جهش ۱۲۰ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد و اگر با همین فرمان پیش رود، قطعا سال ۱۴۰۲ بسیار متفاوت از سال‌های دیگر به پایان خواهد رسید.

لازم به ذکر است که این شرکت چندین طرح و پروژه در دست اجرا دارد که مهمترین آن‌ها پروژه احیا مستقیم مگامدول و احیا فاز دوم است که تاکنون به ترتیب نزدیک به ۶۵ و ۷۸ درصد پیشرفت داشته و در اواخر امسال و اوایل سال آینده تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد. همچنین، پروژه تولید کلاف با سرمایه گذاری حدود ۸ هزار میلیارد ریالی را نیز آغاز کرده که از پیشرفت ۳۵ درصدی برخوردار است و برآورد شده در میانه سال آینده وارد مدار تولید شود.

به علاوه، مدیران شرکت جهان فولاد سیرجان دو پروژه ذوب و ریختگری شماره ۲ و تولید فولاد آلیاژی را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا