کد خبر: 2706983840
بازرگانی

سود صادرات طلای سرخ به جیب وارد کنندگان می رود

مرضیه امیری
عصر اقتصاد: کشورمان به عنوان بزرگترین قطب تولید زعفران در دنیا شناخته شده است؛ به طوری که در سال گذشته بین ۳۸۰ تا ۴۰۰ تن طلای سرخ تولید شد. صادرات این محصول به پنج قاره و بیشتر به کشورهای امارات، اسپانیا، چین، هندوستان، فرانسه و… انجام می شود. به طوری که در سال گذشته ۲۸۲ تن زعفران صادر شد؛ البته آمار صادرات امسال هنوز توسط گمرک اعلام نشده است. بنا به گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران با شرایط کنونی صادرات توسط صادرکننده شناسنامه دار انجام نمی شود بیشتر توسط افراد و واردکنندگانی که نیاز به ارز دارند، تحقق می یابد. زیرا واردات برای آنها ۱۰۰ درصد سود دارد و اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد هم پایین تر از قیمت واقعی به فروشد چون واردات انجام می دهد این ضرر کم به چشم نمی آید و برای آنها مقرون به صرفه است. وی معتقدست سود صادرکننده واقعی حداکثر ۲ تا ۳ درصد است به این دلیل من نمی توانم با صادرکننده غیر واقعی که ۱۰ تا ۲۰ درصد در بازارهای جهانی ارزانتر می فروشد رقابت کنم چون آنها از کارت های بازرگانی اجاره ای نیز استفاده می کنند. در نتیجه نه بانک مرکزی و نه وزارت اقتصاد و دارایی نمی تواند آن صادر کننده را پیدا کند و مالیات از آن دریافت کند. به طوری که دست آن برای صادرات باز است و من تولید کننده که بیش از ۴ دهه فعالیت دارم باید کنار بروم و دستم برای صادرات بسته باشد.

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به صادرات طلای سرخ به ۴۷ کشور دنیا گفت: صادرات این محصول به پنج قاره و بیشتر به کشورهای امارات، اسپانیا، چین، هندوستان، فرانسه و… انجام می شود. سال گذشته ۲۸۲ تن زعفران صادر شد البته امسال آمار صادرات هنوز توسط گمرک اعلام نشده است. برای یک کیلو تا ۱۰۰ کیلوگرم صادرات زعفران مالیات و هزینه ای دریافت نمی شود.

وی افزود: با شرایط کنونی صادرات توسط صادرکننده شناسنامه دار انجام نمی شود بیشتر توسط افراد و واردکنندگانی که نیاز به ارز دارند، تحقق می یابد. زیرا واردات برای آنها ۱۰۰ درصد سود دارد و اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد هم پایین تر از قیمت واقعی به فروشد چون واردات انجام می دهد این ضرر کم به چشم نمی آید و برای آنها مقرون به صرفه است.

صادرکننده غیر واقعی زعفران را از دلال می خرد
میری تصریح کرد: این صادرکنندگان، زعفران را از دلال می خرند چون محصولات هر کشاورز بیشتر از ۳ کیلوگرم نمی رسد و تعداد کشاورزانی که ۵ کیلوگرم زعفران تولید کنند محدود است. به عنوان مثال ۱۲۰ مغازه زعفران فروشی بالای بازار امام رضا(ع) وجود دارد که  بیشتر زعفران مورد نیاز خود را به شکل مستقیم از کشاورز خرید می کند و زمانی که به ۷ تا ۱۰ کیلوگرم رسید به واسطه ها می فروشند و صادرکننده غیر واقعی با کارت های یک بار مصرف بازرگانی به کشورهای هدف صادر می کند و حتی بخشی نیز به شکل قاچاق از کشور خارج می شود.

سود صادرکننده واقعی زعفران ۲ تا ۳ درصد است

نایب رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: سود صادرکننده واقعی حداکثر ۲ تا ۳ درصد است به این دلیل من نمی توانم با صادرکننده غیر واقعی که ۱۰ تا ۲۰ درصد در بازارهای جهانی ارزانتر می فروشد رقابت کنم چون آنها از کارت های بازرگانی اجاره ای نیز استفاده می کنند. در نتیجه نه بانک مرکزی و نه وزارت اقتصاد و دارایی نمی تواند آن صادر کننده را پیدا کند و مالیات از آن دریافت کند. به طوری که دست آن برای صادرات باز است و من تولید کننده که بیش از ۴ دهه فعالیت دارم باید کنار بروم و دستم برای صادرات بسته باشد. صادر کننده شناسنامه دار برای کشور اشتغالزایی کرده با این شرایط مجبور بوده تا نیروهای خود را تعدیل کند.

بانک مرکزی باید ارز را در کشور هدف صادراتی از صادرکننده دریافت کند

وی ادامه داد: بانک مرکزی اعلام کرده ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردانده شود با این شرایط من صادرکننده نمی توانم ارز را به کشور برگردانم. به بانک اعلام کردیم یک سیستم بانکی برای کشورهای هدف صادراتی ایجاد کنند تا ما در همان جا ارز را تحویل دولت بدهیم.

دولت موانع صادرات را بردارد

میری تصریح کرد: دولت موانع صادرات را بردارد؛ فردی که در سال ۹۶ حدود ۴۰ میلیون دلار صادرات انجام می داد اما در سال ۹۷ حدود ۳ میلیون دلار صادر کرد چرا تا دیروز این قاچاق زعفران را نداشتیم؟ چرا آن قدر میزان قاچاق زیاد شده است؟ تمام این موارد به دلیل وجود این موانع است؛ چرا باید یک صادرکننده طی ۵ ماه ۸۰ میلیون صادرات انجام بدهد و قابل شناسایی نباشد.

کاهش ۲۵ درصدی قیمت زعفران در بازار

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره قیمت زعفران گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازار حداقل ۷ میلیون و حداکثر ۹ میلیون تومان است، طی ۴۵ روز آینده قیمت هر کیلوگرم زعفران ۲۵ درصد کاهش یافته است. بخشی از آن به دلیل موانع صادراتی و بخش دیگر اقدام بورس کالا کشاورزی برای سپرده گذاری زعفران و عرضه ۴۰ تن زعفران با قیمت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. در حالی که در این زمان ما هر کیلوگرم زعفران را از کشاورز ۱۱ تا ۱۱.۵ میلیون تومان خریداری کردیم.

آغاز برداشت زعفران در آبان

وی افزود: برداشت زعفران آبان آغاز می شود و تا پایان آذر برداشت آن تمام می شود؛ پیش بینی می شود در سال جاری ۴۸۰ تا ۵۰۰ تن زعفران تولید شود. سال گذشته ۳۸۰ تا ۴۰۰ تن زعفران در کشور تولید شد و ۲۸۲ تن آن از کشور خارج شد.

موانع صادراتی باعث شده تا صادرکنندگان مشتریان خارجی خود را از دست بدهند

میری اظهار کرد: دولت هر چه زودتر موانع صادراتی را بردارد زیرا به دلیل این موانع ما مشتریان خارجی خود را کم کم داریم از دست می دهیم.

نائب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه متاسفانه آمار جدیدی از صادرات نداریم و گمرک این آمار را در اختیار ما قرار نمی دهد، افزود: آخرین آمار مربوط به سه ماه نخست سال است که ۱۵ درصد افت را در این زمینه شاهد بودیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا