کد خبر: 070801106204
انرژیجهانروزنامه

سود هنگفت غول‌های نفتی باعث احیای مالیات‌های بادآورده می‌شود

ترجمه: سلیم حیدری

غول‌های انرژی جهانی از جمله Exxon Mobil Corp و Chevron Corp دور دیگری از سودهای سه ماهه هنگفت را به ثبت رساندند که ناشی از افزایش قیمت گاز طبیعی و سوخت است.

این افزایش قیمت باعث افزایش تورم در سراسر جهان شده و منجر به تماس‌هایی جدید برای افزایش مالیات شده است.

چهار شرکت از پنج شرکت بزرگ نفتی جهان اکنون نتایجی را گزارش کرده‌اند که مجموعاً نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار درآمد خالص دارند که ناشی از تنگنای بازارهای جهانی و اختلال در پی حمله مسکو به اوکراین است.

حجم انبوه سود، درخواست‌های سیاستمداران و گروه‌های مصرف‌کننده را برای وضع مالیات‌های بیشتر بر شرکت‌ها برای جمع‌آوری منابع مالی جهت جبران ضربه به خانوارها، مشاغل و اقتصاد نسبت به هزینه‌های انرژی بالاتر احیا کرده است.

آنها همچنین از شرکت‌های بزرگ نفتی به خاطر عدم تلاش کافی برای افزایش تولید و جبران هزینه‌های سوخت و گرمایش انتقاد کرده اند.

پیر بربر، مدیر ارشد مالی شورون در مصاحبه با رویترز هشدار داد که “مالیات بر تولید فقط تولید را کاهش می دهد.”

این شرکت دومین دوره سودی خود را با ۱۱.۲ میلیارد دلار گزارش کرد. با این حال، تولید جهانی این شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و سایر شرکت‌های نفتی ایالات متحده پیام هایی دادند که تولید در منطقه پر تولید شیل ایالات متحده در حال کاهش است.

اگر هزینه‌های تولیدکنندگان انرژی را افزایش دهید، سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد به طوری که این کار با هدف افزایش تامین‌کنندگان و مقرون ‌به ‌صرفه‌تر کردن انرژی مغایرت دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، که اوایل سال جاری گفته بود اکسون «بیش از خدا پول می‌گیرد»، در این ماه به شرکت‌های نفتی گفت که آن‌ها به اندازه کافی برای کاهش هزینه‌های انرژی تلاش نمی‌کنند.

ساعاتی پس از آنکه شرکت نفتی شل سود سه ماهه ۹.۴۵ میلیارد دلاری را گزارش کرد و سود سهام خود را ۱۵ درصد در روز پنجشنبه افزایش داد، بایدن گفت که این شرکت از سود خود سوء استفاده می کند.

او روز جمعه در توییتر در پاسخ به اظهارنظر مدیر عامل اکسون خاطرنشان کرد که “سود دادن به سهامداران با کاهش قیمت ها برای خانواده های آمریکایی یکسان نیست.”

در بریتانیا، رئیس اجلاس آب و هوای COP26، آلوک شارما، روز جمعه گفت که دولت نخست وزیر ریشی سوناک باید تمدید مالیات های شدید بر شرکت های نفت و گاز را بررسی کند.

شارما گفت: “اینها سودهای بیش از حد هستند و باید در مورد مالیات به شیوه مناسبی با آنها رفتار شود.”

بن ون بوردن، مدیرعامل شل، گفته است که صنعت انرژی “باید آماده باشد و بپذیرد” که برای کمک به بخش هایی از جامعه با مالیات های بالاتری روبرو خواهد شد. شل در سه ماهه سوم بیش از ۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که باعث شد رکورد سود سالانه ۳۱ میلیارد دلاری خود را که در سال ۲۰۰۸ ثبت شده بود، پشت سر بگذارد.

ثروت بادآورده

اکسون موبیل، بزرگترین شرکت ایالات متحده، نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار درآمد خالص در سه ماهه منتهی به سپتامبر (شهریور) گزارش داد که فراتر از انتظارات بود و از رکورد قبلی خود که فقط سه ماه قبل ثبت شده بود، فراتر رفت.

اکسون رهبری پنج شرکت بزرگ نفتی در درآمد کلی را به عهده داشت و درآمد شرکت‌های همتای خود یعنی شل و توتال انرژی را در سه ماهه دوم دو برابر کرد. سهام اکسون برای چندین سال از سهام این شرکت‌ها عقب بود، اما در سال ۲۰۲۲ دوباره رشد کرد؛ حتی با وجود اینکه رقبای اروپایی تعهدات خود را برای افزایش مشارکت در انرژی‌های تجدیدپذیر به انجام نرساندند. BP Plc، پنجمین شرکت بزرگ، نتایجش را هفته آینده گزارش می دهد.

دارن وودز، مدیر عامل اکسون گفت: «از آنجایی که دیگران در مواجهه با عدم قطعیت عقب‌نشینی کردند، این شرکت به سمت جلو حرکت کرد و به سرمایه‌گذاری ادامه داد.»

سهام این پنج شرکت بزرگ امسال حداقل ۲۹ درصد بازدهی کلی داشته است. طبق داده‌های Refinitiv Eikon، اکسون با افزایش ۸۶ درصدی پیشتاز است، در حالی که بازده S&P 500 در بازار به طور کلی منهای ۱۹ درصد در سال است.

پس از قطع صادرات گاز طبیعی روسیه به قاره اروپا، این مشتری سنتی، دولت‌های اروپایی برای پر کردن ذخایر گاز به تکاپو افتاده اند.

در روز جمعه، Equinor نروژی نیز با کمک به بالا بودن بی‌سابقه قیمت‌های گاز اروپا، مسیر جدیدی را گشود و Eni ایتالیا نیز سود خود را نسبت به یک سال گذشته تقریباً سه برابر کرد. شرکت توتال انرژی فرانسه نیز روز پنجشنبه رکورد سود ۱۰ میلیارد دلاری را گزارش کرد.

آندرس اوپدال، مدیر اجرایی Equinor در بیانیه ای گفت: “جنگ روسیه بازارهای انرژی را تغییر داده است. این جنگ در دسترس بودن انرژی را کاهش و قیمت‌ها را افزایش داده است.”

منبع:رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا