کد خبر: 18030031189
صنعت و معدن

سپتیک تانک چیست و کاربرد آن کجاست؟

گروه تولیدی روتنگران پارسه بزرگترین تولید کننده سپتیک تانک پلی اتیلن در ابعاد ۵ تا ۶۰ مترمکعب در جاهایی که فاقد شبکه فاضلاب شهری باشند و جنس زمین هم غیرقابل نفوذ باشد یا اینکه سطح آب بالا باشد برای دفع فاضلاب ساختمان های مسکونی، مجتمع ها، ادارات، رستوران ها و … و حتی مدارس از سپتیک تانک استفاده می نماییم.

انواع سپتیک تانک ها عبارتند از:

سپتیک تانک بتنی , سپتیک تانک پلی‌اتیلن و سپتیک تانک فایبرگلاس

در سپتیک تانک املاح و حتی سنگی فضولات موجب جلوگیری از کور شدن سوراخ‌های چاه جذبی می‌گردد و از پخش شدن فاضلاب‌های میکروبی بدون انجام واکنش توسط باکتری غیر هوازی روی مولکول‌های آن درون سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری می‌کند.

سپتیک تانک در بهترین حالت توانایی دارد بار آلودگی را تا حد ۶۰ درصد کاهش دهد ولی نکته مهم در سپتیک تانک این است که بار آلودگی میکروبی از یک‌سو و بوی تعفن حاصل از فعالیت باکتری‌های بی‌هوازی و واکنش‌های شیمیایی که موجب تولید گاز متان و دی‌اکسید سولفور می‌گردد از سوی دیگر بعد از استفاده از سپتیک تانک فاضلاب از بین نمی‌رود.

سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک در واقع مهم ترین بخش از مراحل تصفیه فاضلاب است. در واقع شاید شما از خود بپرسید سپتیک تانک چیست؟ و کاربر آن برای چیست؟ به زبان ساده باید گفت سپتیک تانک همان همانطور که از اسمش پیداست یک مخزن است از جنس پلی اتیلن که برای تصفیه فاضلاب جامد استفاده میشود و بعد از ورود فاضلاب مواد فاضلابی سنگین تهنشین میشود و طی مراحی باکتری های بی هوازی تبدیل به مایع میشود و درون چاه جذبی و نه برای رودخانه و آبیاری کشاورزی میشود.

شرکت روتنگران پارسه بعنوان بزرگترین تولید کننده سپتیک تانک های پیش ساخته و سپتیک تانک های دست ساز ، این محصول را در ابعاد و حجم های مختلف طراحی و تولید کرده و با افتخار آماده ارائه هرگونه مشاوره طراحی و مشاوره خرید سپتیک تانک می باشد.

موارد تشکیل دهنده سپتیک تانک؟

قسمت های تشکیل‌دهنده سپتیک تانک:

سیستم ورودی فاضلاب سپتیک تانک پلی اتیلن:  این بخش شامل لوله و میانگیر ورودی است.

مخزن اولیه سپتیک تانک: این بخش بیش از نیمی از سپتیک را به خود اختصاص میدهد و جداسازی مواد جامد در این مخزن صورت خواهد گرفت.

دیواره جداکننده: این دیواره مانع از ورود لجن و روغنهای شناور به مخزن زلال سازی سپتیک تانک میشود.

مخزن زلال سازی سپتیک تانک: حجم این مخزن زلال سازی سپتیک نیز حدوداً یک‌سوم از حجم کل سپتیک بوده است. این مخزن محل تجمع مواد شناور و قابل تهنشینی است.

سیستم تهویه سپتیک تانک روتنگران: این سیستم گازهایی که در طی فرآیندهای بی هوازی تولید شده اند، که بیشترین آن‌ها متان است را از سپتیک تانک خارج می کند.

سیستم خروجی فاضلاب سپتیک: این بخش از بافر و لوله های خروجی تشکیل‌شده است.

سپتیک تانک پلی اتیلن چگونه عمل میکند؟

در ابتدای فرآیند فاضلاب به‌وسیله لوله ورودی وارد بخش اول مخزن سپتیک تانک می شود. بخش اول به‌ وسیله یک دیواره جداکننده از بخش دوم مخزن جدا می شود.

پس از ورود فاضلاب به بخش دوم مخزن، مواد معلق در آب به دلیل وزن بیشتر نسبت به فاضلاب در کف مخزن ته نشین میشوند و روغن ها و سایر مواد چرب در آب به دلیل دارا بودن وزن کمتر نسبت به فاضلاب، بر روی سطح آب مخزن سپتیک شناور می شوند.

و توده ای از لجن در کف مخزن ایجاد شده و کف مخزن محلی مناسب برای رشد و تکثیر باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها می شود.

در جریان رشد و تکثیر این باکتری های یک سری واکنش های بیولوژیکی  و شیمیایی اتفاق می افتد که این واکنش­ها سبب تجزیه مواد آلاینده و تصفیه فاضلاب می­گردد. این واکنش های شیمیایی باعث کاهش حجم لجن به دلیل تبدیل آن به بیوگاز خواهد شد.

نگهداری سپتیک تانک (مخزن پلی اتیلنی)

برای سیستم سپتیک تانک هر دو تا یک سال بازرسی نیاز است و بسته به اندازه مخزن و مقدار فاضلاب ورودی، هر ۳ تا ۵ سال باید تخلیه انجام شود.

جهت کاهش آب ورودی به سیستم، مصرف آب را باید مدیریت نمود.

باید از ورود تفاله قهوه، بستر حیوانات خانگی ، پوشک بچه، دستمال کاغذی، فیلتر سیگار، نخ دندان و … به سیستم سپتیک تانک جلوگیری شود.

با ورود مواد شوینده قوی و آنتی باکتریال به درون سپتیک تانک، عملکرد سیستم دچار اختلال خواهد شد.

شیر آلات و سیستم لوله کشی اگر نشتی دارند باید برطرف شوند. با گذشت زمان، آنها می توانند صدها گالن آب اضافی به سپتیک تانک وارد کنند.

محل دفن و نصب آن باید به گونه ای انتخاب شود که از حوضچه ها و سایر آب های زیر زمینی دور باشد و حداقل عبور وسایل نقلیه سنگین را داشته باشد.

فرآیندهای بیولوژیکی و شیمیایی

فرآیندهای بیولوژیکی و باکتری های بی هوازی در محیط سپتیک در غیاب اکسیژن هضم جزئی برخی از اجزای فاضلاب را فراهم می کند. این فرآیند کند، ناقص و تولید کننده بو خواهد بود.

فعالیت باکتری های بی هوازی باعث ایجاد گاز (هیدوژن سولفید ، متان ، دی اکسید کربن و …)  در سپتیک تانک می شود که ممکن است خطراتی را برای پرسنل دربر داشته باشد. حباب این گازها می تواند باعث معلق شدن مجدد مواد جامد و افزایش غلظت کل مواد جامد (TSS) در منطقه شفاف شود که در نهایت مواد معلق بیشتری با پساب از سیستم خارج خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکلات، خروجی برای این گازها در سپتیک تانک تعبیه می شود.

 عملکرد سپتیک تانک

  • تمام فاضلاب به سپتیک تانک منتقل می شود .
  • بیشتر فضای سپتیک تانک را پساب پر می کند، باکتری های بی هوازی تجزیه مواد آلی موجود در پساب را آغاز می کنند.
  • یک لایه لجن در کف مخزن ته نشین می شود. این لجن از مواد جامد معدنی و محصولات جانبی هضم باکتری های بی هوازی تشکیل شده است.
  • یک لایه کف تشکیل شده از روغن و چربی در قسمت فوقانی سپتیک تانک شناور می شود.

سپتیک تانک مانند یک استخر ته نشینی عمل می کند، مواد جامد سنگین به پایین و روغن هم به بالای می روند. پساب به قسمت زهکشی و یا سیستم تصفیه فاضلاب وارد می شود. در صورتی که پساب به سیستم زهکشی تخلیه شود، باکتری های هوازی در ماسه و خاک تجزیه کامل مواد موجود در پساب را انجام می دهند و آب تمیز به سمت سفره های آب زیر زمینی می رود. یعنی با استفاده از آن می توان از آلوده شدن آب های زیر زمینی جلوگیری کرد. سپتیک تانک اگر به درستی طراحی و ساخته شده باشد فقط گاه به گاه نیاز به پمپاژ جهت تخلیه لجن و فاضلاب ته نشین شده از مخزن را دارد.

مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن (مخزن تصفیه فاضلاب پلی اتیلن)

به طور کلی می توان از مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن و  به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و شکستگی
  • سرعت ساخت بسیار بالا و نصب و بهره برداری از آن در کمترین زمان
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی و فشارخاک بدلیل وجود اتم های کربن و هیدروژن در ساخت بدنه دارای مواد آنتی یو وی
  • قابلیت تولید در ابعاد دلخواه طبق منطبق بر فضای موجود بدون نیاز به تجهیزات مکانیکی
  • آب بندی کامل بدنه بدلیل استفاده از جوش اکستروژن
  • طول عمر حداقل ۵۰ سال و در حقیقت گارانتی فرسایش و خوردگی پنجاه سال
  • انعطاف پذیری بالا جهت انتقال و استفاده در سطوح ناهموار
  • راحتی نصب و حمل و نقل
  • عدم اشغال فضای سایت کارفرما به دلیل دفنی بودن
  • بهره برداری آسان بدون نیاز به نیروی اپراتور
  • قیمت ارزان سپتیک تانک به دلیل نداشتن تجهیزات الکترومکانیکال
  • جلوگیریی از گرفتگی لوله های فاضلاب و چاه های جذبی به دلیل حذف جامدات و چربی و روغن موجود در فاضلاب

شرکت تولید کننده سپتیک تانک روتنگران پارسه بزرگترین تولید کننده و صادرکننده سپیتک تانک

لطفا جهت خرید سپتیک تانک به سایت روتنگران پارسه مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا