کد خبر: 18129918347
بورسروزنامه

شاخص‌ سازها خوش درخشیدند

مسعود وطنخواه

بازار سرمایه پس از چند روز نزولی سرانجام روز گذشته اندکی صعودی شد که در این افزایش نقش شاخص‌ سازها پر رنگ بودند.

شاخص کل بورس ۵ دقیقه ابتدایی نزولی شد اما در ادامه زمان معاملات تا انتهای زمان معاملات توانست با رشد ۵هزار و ۸۶۱واحدی در تراز یک‌میلیون و ۱۷۵هزار واحدی ایستاد.

بیشتر نمادهای بزرگ بانکی نظیر بانک ملت، صادرات و تجارت در نیمه اول زمان معاملات مثبت بود که در ادامه زمان معاملات از سیر صعودی آنها کاسته شد و حتی در زمان‌هایی منفی نیز شدند.

گروه خودرو روز گذشته همچنان با اضافه عرضه همراه بود؛ به طوری‌که صف‌های فروش آنها پابرجا ماند.

شرکت‌های بازار سرمایه با سرمایه کمتر روز گذشته به دلیل داشتن مازاد عرضه، کاهش قیمت را تجربه کردند؛ به گونه‌ای که شاخص کل هم‌وزن ۵۹واحد کاهش را در روزی تجربه کرد که شاخص کل سبزپوش بود. واگرایی دو شاخص کل گویای نقش مهم شاخص‌سازها در صعود بازار سرمایه است.

در شاخص کل تاثیر شرکت‌ها بر اساس بزرگی (تعداد سهام و مبلغ سرمایه) آنهاست؛ بنابراین ارزش تمام شرکت‌ها برابر نیست و وزن شرکت‌ها و مقدار در شاخص کل متفاوت است. برای نمونه، نمادهای بزرگی همچون فملی، فولاد، فارس، خودرو، شستا، که تعداد سهام و معامله بیشتری دارند تاثیرگذارتر از شرکت‌های کوچک‌اند.

اما در محاسبه شاخص کل (هم‌وزن)، وزن و اندازه شرکت‌ها تاثیرگذار نیست و سرمایه آنها یکسان در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین تاثیر افزایش و کاهش سود و قیمت سهام شرکت‌ها در این شاخص به یک میزان اثر دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا