کد خبر: 160302129215
ادب و هنرجامعه و فرهنگروزنامه

همه چیز درباره یک «روزنامه نگار»

مهدی کاظمی لاری

یک روزنامه نگار حرفه‌ای باید مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف باشد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های خبرنگار شدن عشق و علاقه و ذوق در روزنامه نگاری است. براین اساس کسی که وارد عرصه جذاب و پرمخاطره روزنامه نگاری می شود ضمن دارا بودن این استعداد ذاتی از هنر واژه گزینی، شم خبر، حوصله زیاد، نگاه موشکافانه و دقیق برخوردار باشد؛ و باپرهیز از احساسات سعی کند رویداد‌ها را همان طور که اتفاق افتاده اند منتشر کند.

سرعت در تصمیم گیری وانتقال سریع خبر از دیگر ویژگی‌های اساسی خبرنویسی است. حساسیت کار واطلاع رسانی، نیاز مخاطبان به دانستن صریح و بموقع خبرها، برای اتخاذ تصمیم درست و بسیاری از موارد دیگر بر ضرورت برکار خبرنگاری افزوده است.

از دیگر خصوصیت‌های محکم که حتما خبرنگار باید آن را درکارخود لحاظ کند توجه به واقعیتهاست. به این معنی که خبرنگار باید سعی کند رویداد‌ها راهمان طور که اتفاق افتاده است منتشرکند، نه آن طور که خود می‌خواست اتفاق بیافتد.

مطالعات مستمر در زمینه‌های مختلف و پشتوانه علمی خبرنگار باعث می‌شود که قدرت مانور او در نگارش و تنظیم خبر بیشتر شود. مثلاً خبرنگار درهمایش‌های علمی یا مصاحبه با شخصیت‌های سیاسی فرهنگی یا اقتصادی شرکت می‌کند، اما خوب نمی‌فهمد و نمی‌تواند از لابه لای صحبت‌های مصاحبه شنونده سئوال طرح کند یا به کرات دیده می‌شود همکاران در تحریریه‌های مختلف خبر، رادیو، تلوزیون، مطبوعات، به علت اینکه خود متن خبر را به درستی نمی‌فهمد یا از موضوع خبراطلاع کافی ندارد، نمی‌تواند خبر خوب وجذابی تنظیم کند و یا قسمت مهم آن خبر را بر جسته کند که راه حل آن دشتن اطلاعات وسیع در رابطه با موضوع خبر است.

یکی ازویژگی‌های مهم خبرنگار موفق نگارش ساده خبرهاست. به این صورت که اگر شما خبرنگار مطبوعات تخصصی، همچون مجلات حقوقی، پزشکی اقتصادی و … هستید، یا برای بخش‌های خبری علمی فرهنگی و اقتصادی رادیو تلوزیون گزارشی تهیه می‌کنید از واژه‌ها، عبارات تخصصی همان رشته استفاده کنید. اما اگر مخاطبین رسانه‌ای شما مردم عادی یا افراد کم سواد باشند حتما باید طوری خبر نوشته شود که کم سوادترین فرد جامعه نیز قادر به درک مطلب باشد.

ذوق و استعداد به تنهایی کافی نیست و حتماً خبرنگار آموزشی تخصصی در خصوص اصول روزنامه نگاری را فرا بگیرد تا بتواند در حرفه خود موفق عمل کند.

مسئولیت روزنامه نگاری و متخصصان مطبوعاتی به علت افزایش تیراژ روزنامه‌ها، مجلات حتی رادیو و تلویزیون و اینترنت بسیار سنگین شده است؛ بنابراین اگر خبرنگاران نویسنده گان و تهیه کنندگان صلاحیت انجام وظایف حرفه‌ای را نداشته باشند و نتوانند اخبار صحیح را در اختیار مردم بگذارند اعتماد و اطمینان مردم نسبت به آن‌ها از دست می‌رود بنابر این باید مطالب را حتی الامکان مطابق با آنچه که اتفاق می‌افتد منعکس شود تا حقیقت برای مردم آشکار شود فاش نکردن نام منبع یا اسم افرد درصورتی که مایل به نام بردن نباشد از وظایف مهم خبرنگاری نیز محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا