کد خبر: 021102149823
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

شرکت‌ های دانش‌ بنیان پرچمدار بیست و ششمین همایش IMI100

سکینه مهرایی

به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی، ۱۰۰ شرکت برتر، شرکت ها موتور محرک اقتصاد کشور هستند و حضور شرکت های دانش بنیان در بین این شرکت ها، بواسطه سهمی که در تولید و صنعت دارند، اتفاق خوبی را رقم زده است.

به گزارش عصراقتصاد، بیست‌ششمین همایش معرفی شرکت‌های برتر ایران یا IMI100 روزگذشته از سوی سازمان مدیریت صنعتی در مرکز همایش‌هایی صداو سیما با حضور مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی کشور، وزیر اقتصاد، وزیر صمت، مدیر عامل ایدرو و جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی و صنعتی برگزار شد.

در ابتدای این همایش مصطفی مومنی، مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف این سازمان در اجرای رتبه‌بندی شرکت‌ها ایجاد شفافیت است، افزود: در IMI100 طبق داده‌هایی که براساس گزارش‌های حسابرسی‌شده به‌دست آمده به‌دنبال کمک به فضای کسب‌وکار کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه این ارزیابی براساس گزارش‌های حسابرسی شده شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ انجام شده است، گفت: شاخص فروش اصلی‌ترین شاخص برای معرفی شرکت‌های این دوره بوده است. البته کمیته علمی همایش روی شاخص‌های جدید برای ارزیابی شرکت‌ها متمرکز است که در آینده بتوانیم شرکت‌ها را با شاخص‌های دیگر نیز موردسنجش قرار دهیم.

مومنی با اشاره به اینکه گزارش امسال چند خبر خوب را به همراه دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل نرخ رشد همراه با تورم، کاهشی بود، اما نرخ واقعی فروش، افزایشی بود و به نظر می‌رسد در یک سال گذشته قدری تورم و قیمت‌ها کنترل شده است.

براساس گزارش IMI100 شاهد افزایش حدود ۱۱ درصدی نرخ واقعی فروش بوده‌ایم که ناشی از رشد تولید، افرایش بهره‌وری یا افزایش ارزش‌افزوده بوده است که البته این موضوع نیاز به بررسی علمی و دقیق‌تر دارد.

وی ادامه داد: خبر خوب بعدی حضور شرکت‌های دانش بنیان در بین ۱۰۰ شرکت اول است. از آنجا که این ۱۰۰ شرکت برتر به واسطه سهمی که در تولید و صنعت کشور دارند به نوعی موتور محرک اقتصاد ایران هستند، حضور دانش‌بنیان‌ها در بین آنها اتفاق خوبی به شمار می‌رود.

مومنی در پایان با اشاره به اینکه گزارش IMI100 بیست و ششم امیدوارکننده بود، اظهار کرد: نتایج بررسی‌های رتبه‌بندی شرکت‌ها برای این دوره از IMI100 در آینده نزدیک برای کمک به سیاست‌گذاران، صنعتگران، محققان و پژوهشگران منتشر خواهد شد.

در ادامه این مراسم مجید درویش، دبیر بیست و ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت های برتر ایران نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی در دوره بیست و ششم اظهار کرد: مهم‌ترین شاخص در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر کشور، شفافیت و فرایند رتبه بندی است. این فرایند براساس رتبه بندی بین المللی فورچون انجام می شود که البته IMI100 به نام ایران شناخته می‌شود.

دبیر بیست و ششمین همایش رتبه بندی افزود: شاخص فروش در رتبه بندی، نشا‌ن دهنده سهم شرکت‌های تاثیرگذار در اقتصاد کشور است و از این جهت اهمیت دارد. در واقع در این رتبه بندی آمار و ارقام مرتبط با ۵۰۰ شرکت برتر کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا روند فعالیت آنها در طول سال ها رصد شود.

راهی جز صنعتی شدن نداریم

در ادامه این همایش عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به سیاست گذاری های حاکمیتی شرایط اقلیمی و منابع سرشار نفت و گاز گفت: در شرایطی که خام فروشی ممنوع شده و کمبود آب در امر کشاورزی داریم راهی نداریم جز آنکه صنعتی شویم .

وزیر صنعت، معدن تجارت با ارائه پیشنهاداتی برای چالش های پیشرو، اظهار کرد: باید شفاف و روشن مشکلات را بیان کنیم تا بتوانیم به سمت توسعه و صنعتی شدن برویم از جمله این شفافیت ها آن است که مضامین تازه و نویی را در ارزیابی ها داشته باشیم .

علی‌آبادی تصریح کرد: جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد صنعتی پایدار صادرات محور در کنار تأمین نیاز کشور با تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فناوری متوسط، پیشرفته و ارزش افزوده بالا از جمله مضامین اصلی برنامه وزارت صمت است.

وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه باید مرکز رصد فناوری‌های نوین صنعتی برای توسعه کسب و کارها تاسیس شود، گفت : سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برای تاسیس این مرکز، همه امکانات وزارت صمت را بسیج کند.

وی تاکید کرد: اعتقاد ندارم که همه شرکت‌های نیمه‌تعطیل باید احیا شود؛ چراکه عمر یک‌سری از فنّاوری‌ها تمام شده و زیرساخت‌های آن نیست؛ ضمن اینکه هزینه‌های حمل بیشتر از هزینه‌های تولید است. از این رو در سازمان گسترش و نوسازی صنایع باید رصد فناوری‌ها مورد توجه قرار گیرد و صلاحیت‌سنجی فناوری‌ها صورت گیرد.

وزیر صمت با بیان اینکه باید جدی‌تر به توسعه صنعتی کشور بیندیشیم ، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان مهمی است که در حوزه صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه جهت‌دهی رشد صنعتی پایدار بر اساس صادرات محور است، گفت: نیاز است شرکت‌های بزرگ در عرصه بین‌المللی حضور پیدا کرده و به رقابت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی شرکت‌های برتر برای شفاف‌سازی فضای کسب و کار و میزان اثرگذاری مهم است، گفت: امسال در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت، ۶۱ شرکت دانش بنیان حضور داشتند؛ همچنین در ۱۰۰ شرکت برتر، پنج شرکت دانش بنیان است.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، برقی‌سازی، داروسازی و تجاری‌سازی حایز رتبه‌های خوبی شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد خوبی داشته است .

در پایان بیست و ‌ششمین همایش معرفی شرکت‌های برتر ایران یا IMI100 از بین ۵۰۰ شرکت، ۱۰۰ شرکت برتر در حوزه تولید، فروش، صادرات معرفی و با حضور وزیران صمت و اقتصاد تقدیر شدند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا