کد خبر: 310303163952
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدنتداوم روند صعودی شرکت گل گهر با وجود موانع بسیار؛

شرکت گل گهر با ۱۸۰ هزار میلیارد ریال سود راهی مجمع شد

زینب غضنفری

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر همچون بسیاری دیگر از شرکت‌های صنعتی و معدنی در کشور در سالی که گذشت با مصائب و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و تولید شرکت متاثر از قطعی‌های برق و گاز در تابستان و زمستان، انواع دستورالعمل‌های صادراتی و قیمت‌گذاری بود.

با همه این اوصاف، صورت‌های مالی حسابرسی نشده این شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نشان می‌دهد موانع بر سر راه تولید نتوانسته مانعی برای طی کردن مسیر صعودی شود و سودآوری شرکت افزایش قابل توجهی داشته که برای سهامداران این شرکت معدنی حائز اهمیت است و بر گرمای مجمع سالیانه که چندی دیگر برگزار خواهد شد، می‌افزاید.

بر این اساس، سود ناخالص افزایش ۱۱ درصدی داشت و در نهایت، سود خالص شرکت گل گهر با افزایش ۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۸۰ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال رسید.

در سالی که گذشت درآمدهای عملیاتی و فروش شرکت با افزایش ۳۶ درصدی به ۶۸۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسید که به نوعی رکورد در این شرکت محسوب می‌شود.

شرکت گل گهر که در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۰ میلیون تن انواع محصولات اعم از کنسانتره و گندله تولید کرده بود و ۱۳ میلیون تن آن را به فروش رسانده بود، در سال ۱۴۰۲ حجم تولیدات خود را به بیش از ۲۴ میلیون تن رساند و از این میزان، ۱۴ میلیون تن را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رساند.

با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شرکت در طی سال مالی ۱۴۰۲ معادل ۱۱.۸ میلیون تن گندله داخلی و ۷۱۶ هزار تن گندله صادراتی و همچنین ۹۵۷ تن کنسانتره داخلی و ۱۱۰ هزار تن کنسانتره صادراتی فروخته شد.

بر مبنای برآوردهای شرکت، پیش بینی می‌شود در طی سال مالی ۱۴۰۳ معادل ۱۱ میلیون تن گندله داخلی و یک میلیون تن گندله صادراتی به علاوه ۵۰۰ هزار تن کنسانتره داخلی و ۵۰ هزار تن کنسانتره صادراتی به فروش برسد.

سهم صادرات از حجم فروش محصولات ۶ درصد بود و مابقی با حاشیه سود ۲۴ درصدی که ۲ درصد بیش از حاشیه سود صادرات است، در بازار داخل به فروش رسید.

بیشترین حجم فروش و صادرات مربوط به محصول گندله است و در عمل، کنسانتره تولیدی شرکت وارد خطوط تولید گندله می‌شود تا با تولید محصول پایین دستی، از حاشیه سود بهتری نفع ببرد و به نوبه خود، تا جایی که ممکن است از خام فروشی جلوگیری کند.

نکته قابل توجه دیگر این که شرکت گل گهر در سال ۱۴۰۲ در بخش غیر عملیاتی وضعیت به مراتب بهتری در مقایسه با سال ۱۴۰۱ داشت و بیش از ۶۳ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال درآمد غیرعملیاتی کسب کرد که بخش عمده آن مربوط به سود سپرده بانکی و سود فروش سرمایه گذاری‌ها است.

این شرکت طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری در راستای افزایش تولید و بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های تولید در دست اجرا دارد که برخی همچون پروژه بهبود کیفیت محصول خط ۴ تولید کنسانتره، توسعه و ارتقای کیفیت خطوط ۵،۶ و ۷ کنسانتره بصورت EPC و پروژه احداث پایانه ریلی جدید در سال جدید راه اندازی و تکمیل خواهد شد.

برآورد هزینه‌های ارزی تمام طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا بالغ بر ۵ هزار و ۹۰۳ یورو و هزینه ریالی آن‌ها بیش از ۱۸ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

علاوه بر این موارد، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سایر شرکت‌های این صنعت سرمایه گذاری کرده که از مهمترین آن‌ها می‌توان به شرکت‌های بورسی گهر زمین و جهان فولاد سیرجان و در بین شرکت‌های غیربورسی به شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس اشاره کرد.

بنابراین، عملکرد خوب شرکت گل گهر در سالی که سپری شد مثبت و مطلوب ارزیابی می‌شود و انتظار می‌رود با توجه به کسب سود مطلوب و سود انباشته قابل توجه، سود مناسبی و در خور توجه در مجمع عمومی‌عادی سالیانه بین سهامداران تقسیم شود و خبرهای خوشی از پروژه‌ها و طرح‌های خود و دیگر شرکت‌های تابعه در اختیار سهامداران قرار بگیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا