کد خبر: 25030032613
بازرگانیتولید و بازرگانیروزنامه

شریعتی، عضو اتاق ایران: نمی‌توان ۷ میلیون مرزنشین و کولبر را صادرکننده کرد

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید برنامه جلیلی در مورد مرزنشینان که گفته شد ۷میلیون مرزنشین و کولبر را صادرکننده می‌کنیم شعاری است و با مفهوم آکادمیک پربازده صادرات فاصله زیادی دارد.

علی شریعتی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد مسائل مطرح شده درباره FATF از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: وقتی که یک مسئله حقوقی و تجاری وارد مناظرات ریاست‌جمهوری می‌شود که حالت مناظره، مچ‌گیری و گفت‌وگوی سیاسی دارد، نشانگر این است که مسئله در سال‌های گذشته سیاسی شده و در آن وقفه افتاده است.

نکته مثبت موضوع این است که هیچ یک از کاندیداها در هر طیفی موضوع FATF را رد نکردند حتی آقای رئیسی گفتند که ما با برجام موافق هستیم، شما توافق آن را انجام دهید و ما ادامه می‌دهیم.

 او افزود: هم در مورد برجام و هم در مورد FATF همه اعلام کردند که مشکلی ندارند. گرچه بیشتر بحث‌های مطرح شده کلی‌گویی بود اما دست کم  مشخص شد در کلام قبول داشتند که قهر کردن با دنیا و صحبت نکردن به زبان دنیا سال‌ها برای ما هزینه داشته است که یکی از هزینه‌های آن دور زدن تحریم‌ها بوده که آقای همتی به آن اشاره کردند. ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. اگر خروجی مناظره تنها تایید برجام و FATF باشد و غوغاگری‌ها و سیاسی‌کاری‌های یک سری آدم نابلد درست نباشد، خود یک نکته مثبت است.

شریعتی با اشاره به صحبت‌های سعید جلیلی بیان کرد: صحبت‌های آقای جلیلی دو فراز داشت. در ابتدا به طور کلی گفتند که مخالف چیزی که برای مردم باشد نیستند ولی در کلیت نگاه‌شان به تجارت داخل بود. موضوع FATF را رد نکردند اما تایید هم نکردند.

او در ادامه تصریح کرد: همه دوستان سعی کردند در حوزه صادرات مثبت ظاهر شوند که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم ولی برخی از برنامه‌ها هیجانی بود و شاید عملی نباشد؛ برای مثال برنامه آقای جلیلی در مورد مرزنشینان که گفته شد که طبق آن ۷میلیون مرزنشین و کولبر را صادرکننده می‌کنیم. این کارها شعاری است و با مفهوم آکادمیک پربازده صادرات فاصله زیادی داشته و بیشتر کاربرد انتخاباتی دارد. اما تعامل با دنیا و توسعه تجارت را همه تایید کردند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی درباره برآورد از میزان ارائه برنامه از سوی کاندیداها گفت: با صحبت در حد چند دقیقه و نشان دادن یک منحنی در حد یک ثانیه برنامه دقیقی ارائه نمی‌شود، البته دوستان گفتند که از ۷۰۰۰صفحه تا ۳۰۰ صفحه برنامه دارند اما باید اینها را در عمل دید چراکه در فضای چند دقیقه‌ای مناظره نمی‌شد توقع چندانی داشت.

او خاطرنشان کرد: اگر صادقانه بگویم شعارهای اقتصادی مطرح‌شده را مثبت ارزیابی نمی‌کنم. دوستانی که منتقد وضع موجود بودند، محدودیت تحریم و کرونا را در نظر نمی‌گرفتند و سعی می‌کردند حمله تندی به وضع موجود داشته باشند.

اساسا کسی هم از آن جناح حضور نداشت. همتی سعی می‌کردند که برنامه‌هایی را به طور کلی ارائه دهند.

شریعتی در پایان متذکر شد: تکلیف آقای زاکانی و آقای رضایی مشخص بود و می‌خواستند به بحث هیجان دهند. قاضی‌زاده سعی کرد برنامه ارائه دهد، نگاه جلیلی به داخل بسیار افراطی بود که نگاه بهینه‌ای نیست و بیشتر شعارزده است.

آقای رئیسی هم که خود اذعان دارند که تخصصی در اقتصاد ندارند و دوست دارند که فضا را به طور کلان هدایت کنند.

در مجموع نمی‌توان نگاه مثبتی به برنامه‌های شعاری مطرح شده در مناظرات داشت اما اینکه همه در مورد وضع اقتصادی کنونی صحبت می‌کردند نشانگر این است که دغدغه مردم بخش اقتصادی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا