کد خبر: 220702140237
دولتسیاستمجلس

شنبه ها تعطیل می شود؟ | ۱۲۰ نماینده پیگیر افزایش تعطیلات پایان هفته هستند

تاکنون ۱۲۰ امضا در مجلس، برای در اولویت قرار گرفتن بررسی موضوع افزایش تعطیلات پایان هفته جمع آوری شده؛ اما ماجرای اصلی این است که تعطیلی اضافه، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

به گزارش همشهری، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با یادآوری جمع‌آوری ۱۲۰ امضا برای در اولویت قرار گرفتن بررسی موضوع افزایش تعطیلات پایان هفته، ابراز امیدواری کرد که بتوان تعطیلات کشور را افزایش داد تا تعامل اقتصادی با دنیا نظم بیشتری بگیرد.

محسن پیرهادی که یکی از طرفداران تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه است، گفت: نگاه دولتی‌ها بر این بود که برای افزایش روزهای تعطیل پنجشنبه‌ها را که در کشور ما تقریباً نیمه تعطیل است و تکلیف آن چندان مشخص نیست در کنار جمعه‌ها تعطیل رسمی اعلام کنند.

در حقیقت، اگر در ایران، پنجشنبه‌های نیمه تعطیل به‌طور کامل در کنار جمعه‌ها تعطیل رسمی اعلام شود، تعطیلات پایان هفته به دو روز خواهد رسید؛ اما واقعیت این است که در بیشتر دنیا شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل رسمی است و اگر پنج‌شنبه و جمعه نیز در ایران تعطیل باشد، عملاً زمان قطع ارتباط ما و جهان به ۴ روز می‌رسد؛ درحالی‌که با جایگزینی شنبه به‌جای پنج‌شنبه، یک روز از این وقفه کاسته خواهد شد.

پیرهادی به اشاره به اینکه مجموعه تعطیلات جمعه‌ها و سایر تعطیلات مناسبتی در ایران ۷۹ روز است، گفت: این تعداد با احتساب یک روز تعطیلی بیشتر به ۱۲۵ روز می‌رسد که تقریباً با معدل تعطیلات دنیا به‌نوعی برابر است؛ اما در جنس تعطیلات با معدل دنیا فاصله داریم.

کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس که از سال ۲۰۰۸ تعطیلات خود را به سمت شنبه برده‌اند و حتی افغانستان نیز که مراوده کمتری با بازارهای جهانی دارد، از سال ۱۳۸۹ تعطیلی خود را از پنج‌شنبه به شنبه تغییر داده است.

در ایران اما، تعطیل کردن شنبه به‌جای پنج‌شنبه مخالفانی دارد که وجود جمع‌آوری ۱۲۰ امضا در مجلس، هنوز نمی‌توان روی قطعی بودن این تعطیلی امیدوار بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا