دلار: 269,400 تومان
یورو: 302,090 تومان
پوند انگلیس: 355,740 تومان
درهم امارات: 73,440 تومان
یوان چین: 40,410 تومان
دینار بحرین: 717,550 تومان
دینار کویت: 874,930 تومان
ریال عربستان: 71,993 تومان
دینار عراق: 178.8 تومان
لیر ترکیه: 5,480 تومان
ین ژاپن: 170,295 تومان
طلا 18 عیار: 26,580,200 تومان
انس طلا: 1,115,938,314 تومان
مثقال طلا: 114,973,000 تومان
طلا 24 عیار: 35,350,300 تومان
طلا دست دوم: 26,189,772 تومان
نقره 925: 517,166 تومان
سکه گرمی: 38,100,000 تومان
نیم سکه: 143,000,000 تومان
ربع سکه: 77,250,000 تومان
سکه بهار آزادی تک فروشی: 261,750,000 تومان
آلومینیوم: 589,850,000 تومان
مس: 2,562,998,360 تومان
سرب: 354,094,240 تومان
نیکل: 3,177,694,440 تومان
قلع: 14,551,102,200 تومان
روی: 660,773,000 تومان
گاز طبیعی: 506,892.1 تومان
بنزین: 557,189.7 تومان
نفت خام: 24,134,168.4 تومان
گازوییل: 397,568,951.9 تومان
نفت اپک: 29,329,166.4 تومان
دلار: 269,400 تومان
یورو: 302,090 تومان
پوند انگلیس: 355,740 تومان
درهم امارات: 73,440 تومان
یوان چین: 40,410 تومان
دینار بحرین: 717,550 تومان
دینار کویت: 874,930 تومان
ریال عربستان: 71,993 تومان
دینار عراق: 178.8 تومان
لیر ترکیه: 5,480 تومان
ین ژاپن: 170,295 تومان
طلا 18 عیار: 26,580,200 تومان
انس طلا: 1,115,938,314 تومان
مثقال طلا: 114,973,000 تومان
طلا 24 عیار: 35,350,300 تومان
طلا دست دوم: 26,189,772 تومان
نقره 925: 517,166 تومان
سکه گرمی: 38,100,000 تومان
نیم سکه: 143,000,000 تومان
ربع سکه: 77,250,000 تومان
سکه بهار آزادی تک فروشی: 261,750,000 تومان
آلومینیوم: 589,850,000 تومان
مس: 2,562,998,360 تومان
سرب: 354,094,240 تومان
نیکل: 3,177,694,440 تومان
قلع: 14,551,102,200 تومان
روی: 660,773,000 تومان
گاز طبیعی: 506,892.1 تومان
بنزین: 557,189.7 تومان
نفت خام: 24,134,168.4 تومان
گازوییل: 397,568,951.9 تومان
نفت اپک: 29,329,166.4 تومان
  کد خبر: 22120074268
اقتصاد

شوک عجیب به حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱

اقتصادآنلاین نوشت: کارگر با حداقل حقوق دریافتی (۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) مشمول پرداخت نرخ ۱۰ درصدی مالیات است.

نمایندگان مجلس در تاریخ ۱۱ اسفند در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با بند ۵ تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

طبق این بند، سقف معافیت مالیات بر درآمد سالانه ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد. یعنی دریافتی هر نفر تا سقف ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ از پرداخت مالیات معاف است.

 در هفتمین جلسه شورای عالی کار مصوب شد که هیچ کارگر مشمول قانون کار، کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان در ماه دریافتی نخواهد داشت. بر این اساس حداقل دریافتی حقوق یک کارگر مشمول پرداخت مالیات ۱۰ درصدی است.

ما به تفاوت حداقل دریافتی در سال برابر با ۶۸ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان (ماهانه ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) با سقف معافیت مالیاتی در سال برابر با ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (ماهانه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) نشان می‌دهد که مبلغ ۹۴۸ هزار تومان از حقوق دریافتی یک کارگر در طول یکسال مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

یک کارگر با حداقل حقوق دریافتی (۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) مشمول پرداخت نرخ ۱۰ درصدی مالیات است. بنابراین، با لحاظ نرخ ۱۰ درصدی نسبت به مبلغ ۹۸۴ هزار تومانی مشمول مالیات در یکسال، این کارگر در هر ماه باید ۹۸ هزار و ۴۰۰ تومان مالیات بپردازد.

به عنوان مثال، اگر مجموع پرداختی مشمول مالیات یک کارگر ۷ میلیون تومان شد، در ابتدا آستانه معافیت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از آن کسر می‌شود، باقی مانده آن در نرخ مصوب ضرب شده و میزان مالیات پرداختی او مشخص می‌شود.

این مبلغ نیز قبل از اینکه حقوق کارگر به حساب او واریز شود، از آن کسر می‌شود.

نرخ پرداخت مالیات بر درآمد سالانه برای سال بعد
تا ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معاف از مالیات
نسبت به مازاد ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۱۸۰ میلیون تومان ۱۰ درصد
نسبت به مازاد ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان  ۱۵ درصد
نسبت به مازاد ۳۰۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان   ۲۰ درصد
نسبت به مازاد ۴۲۰ میلیون تومان به بالا  ۳۰ درصد

عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا