کد خبر: 170202126499
اقتصادبازارتولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ گندم در هزار توی قیمت گذاری

گروه صنعت، معدن و تجارت- ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت و گویی رادیویی درباره پیش بینی برداشت ۸ تا ۹ میلیون گندم در سال جدید گفت: در ایران نان بخش مهمی از غذای اصلی مردم را تشکیل می‌دهد و قوت غالب و غذای اصلی مردم است در مقایسه با خیلی از مواد غذایی دیگر مثل گوشت و شیر دارای چگالی انرژی بیشتری است.

وی افزود: گفته شده به طور متوسط ۶۳ درصد از انرژی دریافتی روزانه هر فرد در ایران از مصرف نان حاصل می‌شود و به ویژه این عدد در اقشار کم درآمد جامعه بیشتر و به طور میانگین ۶۳ درصد است.

وی ادامه داد: این امر حاکی از آن است که باید به موضوع کشت و تأمین گندم توجه ویژه داشته باشیم.

قاسمی با بیان این که کشاورزان در سال‌های متمادی، تأمین امنیت غذایی کشور را با کشت گندم به وجود آوردند، گفت: در بعضی از سال‌ها به خودکفایی دست یافتیم و در برخی از سال‌ها به دلایل مختلف ناچار به واردات شدیم از جمله سال گذشته.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران اظهار کرد: به طور متوسط برای مصرف نان و صنایع دیگر که آرد بخشی از مواد اولیه آنها را تشکیل می‌دهد به طور متوسط بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن گندم نیاز داریم که پیش بینی می‌شود این عدد امسال بین ۸ تا ۹ میلیون تن باشد.

قاسمی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان کرد: بر اساس سرانه مصرف نان در جامعه برآورد می‌شود بین ۷ تا ۸ تن آرد نیاز داریم.

بر اساس سیاست‌های تدوین شده در بخش کشاورزی ابتدای هر سال زراعی قیمت محصولات تعیین تکلیف می‌شود تا کشاورزان با برنامه ریزی مبادرت به کشت محصولات کنند؛ اما امسال در حوزه گندم وضعیت متفاوت شده و گندم کاران پیش از شروع سال زراعی جدید (شهریور ۱۴۰۲) درخواست افزایش قیمت دارند.

تعیین قیمت محصولات کشاورزی با شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی است که متشکل از ۹ عضو ۴ عضو از نمایندگان تشکل‌های مختلف کشاورزی (بنیاد ملی گندم کاران، نظام مهندسی کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران)، ۲ کشاورز خبره در محصولات مختلف کشاورزی و ۳ عضو دولتی (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی) و همچنین ۲ نماینده از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر البته بدون حق رأی است.

شهریور سال گذشته قیمت هر کیلو گندم ۱۱.۵۰۰ تومان تعیین شد به اضافه ۱,۵۰۰ تومان یارانه‌ای که دولت به این محصول استراتژیک اختصاص داد در نهایت هر کیلو گندم ۱۳ هزار تومان تعیین شد.

شاهپور علایی مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت تعیین قیمت جدید گندم پیش تر به مهر گفته بود «عمده مشکل در تأمین منابع اعتباری است که باید در بودجه ۱۴۰۲ دیده شود.

در حال حاضر چون درخواست افزایش قیمت زودتر از زمان موعد و سال زراعی است باید یک متمم به لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزوده و به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.»

در ادامه علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور درباره چرایی افزایش قیمت گندم پیش از سال زراعی جدید به مهر گفته بود «سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ قیمت گندم ۱۳ هزار تومان تعیین شد. ۱۱.۵۰۰ تومان قیمت گندم به اضافه ۱۵۰۰ یارانه دولت برای کود، نرخ نهایی ۱۳ هزار تومان اعلام شد.

در این مقطع زمانی قیمت دلار ۲۳ هزار تومان بود در حالی که در کمتر از ۶ ماه این عدد از ۵۰ هزار تومان عبور کرد. طبیعی است متناسب با قیمت دلار محصولات مورد نیاز بخش کشاورزی اعم از تجهیزات و ماشین آلات تا خدمات افزایش یافت.

در واقع عدم ثبات اقتصادی کشور سبب شده تا برای یک هفته هم نتوان قیمتی را تعیین کرد و تعیین نرخ برای یک سال اجحاف در حق کشاورز و گندم کاران است.

از این رو بهمن سال گذشته بنیاد ملی گندم کاران درخواست تجدید قیمت را به شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام کردند که تا امروز هنوز قیمتی تعیین نشده است.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا