کد خبر: 111001114930
جهانروزنامه

شگفتی آفرینی نورالدین طیبی نوآفرین الجرایزی برای قاره سیاه

ترجمه: محمود نواب مطلق

یاسر الجزایری خدمات سفارشی حمل ونقل خود را در هشت کشور آفریقایی، آمریکای شمالی و اروپا عرضه کرده است و قصد دارد آنها را به بازارهای  بزرگ کشورهای انگلیسی زبانی چون آفریقای جنوبی،‌نیجریه و مصر نیز توسعه دهد.

یاسر موفق شد طی یکسال مبلغ ۶۷ میلیون دلار از صندوق سرمایه‌های خطر پذیر برای کارش استفاده کند و سپس آنرا بازگرداند. خدمات حمل و نقل سفارشی یاسر که قابل ارائه با گوشی های تلفن همراه است از اوایل ماه نوامبر(آبان) توانست از دور جدید تأمین مالی خود به مبلغ ۱۵۰ میلیون یوروبرای توسعه خدماتش در آفریقا بهره مند شود.

شرکت نوآفرین یاسرِ ۴۵ ساله با انتشار اطلاعیه‌ای در ۷ نوامبر(۱۶آبان) اعلام کرد فعالیتش را درسال ۲۰۱۷(۱۳۹۶) با سرمایه ده‌هزار دلاری آغاز کرده و درحال حاضر به عنوان با ارزشترین شرکت کارآفرین آفریقای شمالی مطرح است.

این به منزله رشدی بسیار سریع برای این مهندس الجزایریست که توانست سرنخ های درست کارآفرینی را کشف کند.

در سال های۱۹۹۰(۱۳۶۹) نورالدین فرزند یک پزشک به تشویق خانواده‌اش برای استفاده از بورس تحصیلی در دانشگاه های آمریکا راهی این کشور شد. در حالیکه دوستان او در دانشکده پلی تکنیک الجزیره  تلاش می‌کردند به دانشگاه های مهندسی فرانسه راه یابند.

او در دانشگاه«استاندفورد» آمریکا مشغول به تحصیل شد.

پس از گرفتن دکترای خود درسال ۲۰۰۶(۱۳۸۵) به آزمایشگاه تحقیق و توسعه شرکت «اینتل»، شرکت شماره یک آن زمان آمریکا در زمینه تولید پردازنده ها ملحق شد.

در این آزمایشگاه او بر روی توالی دی اِن اِی به منظور کشف راه حل های جدید در علوم پزشکی به منظور تشخیص های با دقت بالا فعالیت کرد.

او درمورد دوران فعالیتش درآنجا می گوید: «این آزمایشگاه تحقیق و توسعه در قالب یک شرکت نوآفرین راه‌اندازی شده بود و من توانستم درآنجا مهارت های مدیریت تولید، بازاریابی و فروش را کسب کنم.»

او پس از هشت سال کار در«اینتل» در سن ۳۷ سالگی از آنجا استعفا داده وشرکت«اینسِنس» را در زمینه  تولید نانوگیرنده‌های حرکتی به‌وجود می‌آورد.

سپس این شرکت را نیز درسال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) به شرکت «موژو ویزیون» یکی از شرکت های معتبر«سیلیکون وَلِی» فعال در زمینه تولید لنزهای تماسی می‌فروشد. قیمت این معامله منتشر نشد.

این کارآفرین الجزایری از محل دفاتر کارش در کالیفرنیا به فکر راه‌اندازی و توسعه فعالیت هایش در کشورهای آفریقای شمالی در زمینه فناوری های پیشرفته به عنوان فعالیت های نوپا در این منطقه نیز هست.

او به تعبیر خود می‌خواهد در آفریقا «گُل بکارد» و کاری شگفت‌انگیز ارائه دهد.

او با الهام از موفقیت های شرکت های نوآفرین درسراسر جهان به این نتیجه رسیده که همکاری میان این شرکتهای نوآفرین رمز توسعه بیشتر آنها خواهد بود.

او از فضاهای خالی بازار در الجزایر درزمینه خدمات حمل و نقل استفاده و بدین ترتیب خدمات اینترنتی حمل‌ونقل را دراین کشور راه‌اندازی کرد.

او خود را به نام «اوبِرالجزایری» معرفی می‌کند و ماشین های با راننده دراختیار مشتریانش می‌گذارد واز آنها درصد می‌گیرد.

میزان درصد بسته تجربه و مهارت راننده و نوع خدمتی که ارائه می‌کند متفاوت است. او در دوران کرونا خدمات خود را گسترش داده و تحویل  اجناس درمنزل و سفارشات اعم از موادغذایی و سایر مایحتاج مشتریان را نیز پوشش می‌دهد.

در این وضعیت  شرکت او به «یاسراِکسپرس» معروف می‌شود. به عقیده او باید جسارت انجام کارهای نو را داشت و همواره به‌ فکر برداشتن گام های بزرگ بود.

یاسر از ۳۰۰ مهندس برای توسعه فعالیت هایش بهره می‌برد و به‌رغم وارد شدن رقبایی دراین زمینه در بازار همچنان به این مهم مشغول است.

شرکت او درحال حاضردر ۸ کشورالجزایر، آلمان، کانادا، ساحل عاج،فرانسه،‌مراکش، سنگال و تونس فعالیت می‌کند و با حضور در ۴۵ شهر بیش از ۵ میلیون مشترک دارد.

گردش مالی شرکت او را کسی نمی‌داند ولی ۸۰ درصد بازار آفریقای غربی رادر اختیارخود گرفته است.

در نقشه راه او بازارهای بزرگ انگلیسی زبان کشورهای آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی، مصر و نیجریه قرار دارد.

در یک تفاوت آشکار با «اوبِر» شرکت یاسر به فکر توسعه پرداختهای الکترونیک نیز هست. بدین ترتیب او قصد دارد درمیان مدت سه فعالیت راباهم انجام دهد.

یعنی خدمات حمل ونقل سفارشی، تحویل در منزل و خدمات پرداخت های الکترونیکی. استفاده از شیوه های دیجیتالی برای پرداخت نیز در آفریقای شمالی نوپاست و شرکت او قصد دارد از این تازگی بازار با تولید نرم‌افزارهای  موردنیاز حداکثر بهره را ببرد.

توضیحات مترجم: در مورد مطلب نورالدین طیبی یک نکته مهم به ذهنم می رسد که شاید خالی از لطف نباشد.

اول اینکه این فرد با دارا بودن تخصص بالا ومدرک دکترای مهندسی مخابرات در دانشگاه استنفورد آمریکا همچنین تجربه کاری ۸ ساله در شرکت اینتل آمریکا به عنوان بزرگترین شرکت مخابراتی آمریکا و دارا بودن سابقه درخشان علمی در اجرای طرح های مهمی چون پردازش توالی های مولکول دی اِن اِی که بسیار بسیار اهمیت دارد؛ در شمال آفریقا اقدام به راه اندازی یک شرکت حمل و نقل اینترنتی مانند اسنپ می کند کاری که در آفریقا و در فضایی مملو از کمبودها شاهکار محسوب می شود، از این زاویه بازگشت یک متخصص به کشورش بسیار ارزنده است. اما هوشمندانه خواهد بود که اهداف امنیتی ممکن نیز در این فرایند از چشم تیزبین و نقادان نادیده گرفته نشود.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا