کد خبر: 24020182083
صنعت و معدنکشاورزی

صادرات زعفران به کمتر از نصف رسید

مسئول کمیته فراوری شورای ملی زعفران ایران از کاهش ۶۰ درصدی صادرات زعفران در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: خروج پیاز زغفران از کشور به صورت رسمی و قاچاق، تخلف در زعفران های صادراتی، نوسان در قیمت، تعهد ارزی، افزایش تعرفه های صادراتی تا چند برابر و افزایش تعداد کشورهای رقیب از اصلی ترین دلایل کاهش صادرات زعفران به کمتر از نصف است.

اقتصاد آنلاین، علی حسینی، مسئول کمیته فراوری شورای ملی زعفران ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به گزارش مرکز مطالعات بازار زعفران، افزود: این مرکز علاوه بر تائید کاهش ۶۰ درصدی صادرات زعفران در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته از افت قابل توجه ارزش دلاری صادرات این محصول نیز خبر داده است.

وی ادامه داد: میزان صادرات زعفران در فرودین ماه سالجاری معادل ۶ هزار و ۵۱۷ کیلوگرم به ارزش ۸ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۶۴۴ دلار بوده  که کمتر از نصف حجم صادراتی فرودین ماه گذشته است.

حسینی با تاکید بر اینکه دلایل متعددی برای کاهش چشمگیر صادرات این محصول مطرح است، اظهار کرد: خروج پیاز زعفران از کشور به صورت رسمی و قاچاق از جمله اصلی ترین این دلایل است. چراکه پیاز زعفران ایران به مثابه گنجینه ژنتیکی گیاهی کشور است که به راحتی از دست رفته است.

وی تصریح کرد: مدت هاست نسبت به قاچاق پیاز زعفران به کشورهای همسایه افغانستان و آسیای دور مانند چین هشدار داده ایم اما، توجه‌ای به آن نشد، همچنین مواردی داشته ایم که به پیاز زعفران به صورت رسمی اجازه خروج داده شده و نمونه آن ایجاد گلخانه تولید زعفرانی ایرانی در کشور قطر بود که با حضور سفیر ایران انجام شد.

به گفته حسینی؛ خروج پیاز زعفران از کشور فرصتی شده است تا کشورهای بیشتری در تولید این محصول ارزشمند رقیب ما شوند.

وی همچنین افزایش تخلف در زعفران‌های صادراتی توسط تاجرنماها را دیگر دلیل افت صادرات عنوان کرد و افزود: شاهد آن هستیم که افرادی وارد بازار صادرات زعفران شده اند که سابقه‌ای در این حوزه ندارند و برای سود بیشتر دست به اختلاط زعفران بی کیفت با زعفران های کیفی می‌زنند و با این تخلف، اعتبار چندصد ساله این محصول مزیت دار صادراتی ایرانی را تضعیف کرده‌اند.

حسینی اظهار کرد: این افراد عامل نوسان قیمت زعفران ایرانی در بازار جهانی نیز هستند، آن‌ها با مدد تخلف در کیفیت، این محصول را ارزان‌تر از قیمت واقعی آن عرضه می‌کنند و موجب نوسان در قیمت‌ها می‌شوند.

وی اضافه کرد: این افراد گاها زعفران را به نصف قیمت واقعی آن به فروش می‌رسانند و موجب شکست قیمت‌ها می‌شوند.

حسینی با انتقاد از سیاست‌های ارزی و تعرفه‌های گمرکی در حوزه صادرات زعفران بخشی از کاهش صادرات زعفران را مربوط به این مورد دانست.

وی گفت: در حال حاضر تعهد ارزی صادرات زعفران یک هزار و ۵۰۰ دلار است و نرخ تعرفه گمرکی آن نیز ۲ تا ۳ برابر افزایش داشته است که موانعی برای توسعه صادارت هستند.

حسینی معتقد است، با روند کنونی، ایران جایگاه خود را به عنوان کشور تاثیر گذار در بازار جهانی زعفران از دست خواهد داد.

مسئول کمیته فراوری شورای ملی زعفران ایران، بهبود بسته بندی برای بازار پسندی بیشتر، فرآوری زعفران و تولید محصولات جانبی، ایجاد و گسترش شبکه توزیع در جهان را از راهکارهای برشمرد که می تواند جایگاه زعفران ایرانی را در بازار جهانی تثبیت کند.

حسینی زعفران را گیاهی با ویژگی های خاص و مناسب برای توسعه کشت با توجه به تشدید خشکسالی در کشور عنوان کرد به شرط آنکه، توسعه بازار مصرف آن نیز در نظر گرفته شود، در غیر این صورت توسعه تولید آن به زیان خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا