کد خبر: 09030030017
بازرگانیتولید و بازرگانیدسته‌بندی نشدهروزنامهصنعت و معدن

صادرات فرش به صفر رسید

عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید میزان صادرات فرش طبق آخرین آماری‌ که داشتم حدود ۷۰میلیون دلار بود که این میزان برای صادرات فرش ایران تقریبا صفر است.

سیدرضی میری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد آخرین وضع صادرات فرش دستباف ایران به کشورهای مختلف از جمله آمریکا اظهار کرد:‌ از آنجا که ما تحریم هستیم، نمی‌توانیم صادرات فرش به آمریکا داشته باشیم بنابراین صادرات به آمریکا صفر است مگر اینکه از طریق کشورهای ثالث و به صورت تغییر مدارک انجام شود.

او افزود: یعنی فرش با هزینه گزافی وارد یک کشور دیگر مانند پاکستان یا ترکیه شود، مدارک آن به صورت غیرقانونی تغییر کند تا بتواند وارد آمریکا شود. از آن رو که این کار غیرقانونی است آماری هم از آن در دسترس نیست و از سوی گروه قلیلی انجام می‌شود و هزینه زیادی هم دارد.

عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بعد از روی کار آمدن بایدن نیز در این مورد تغییری ایجاد نشد. وقتی برجام معلق است همه مسائل مربوط به آن نیز معلق است.

الان هم مذاکرات در حال انجام است اما به نظر می‌رسد همچنان در بر همان پاشنه سابق بچرخد. البته اتفاقات داخلی هم تاثیر دارند اما در کل به نظر من اتفاق مثبتی در راه نیست.

او همچنین تصریح کرد: صادرات فرش ایران به سایر کشورها نیز در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. دلایل آن نیز مربوط به وضع داخلی کشور و برقراری پیمان‌سپاری ارزی و قوانین مرتبط با آن و به طور کلی همکاری نکردن بانک مرکزی با سیستم صادرات است. با قوانین بانک مرکزی و تغییر مکرر آنها، صادرات در مجموع کاهش پیدا کرد.

میری با اشاره به میزان صادرات فرش ایران بیان کرد:‌ میزان صادرات فرش طبق آخرین آماری‌ که داشتم حدود ۷۰ میلیون دلار بود که این میزان برای صادرات فرش ایران تقریبا صفر است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا