کد خبر: 09120072099
بانک و بیمه

رئیس کل بانک مرکزی: وضعیت ارزی خوبی داریم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وضعیت ارزی کشور در بهترین شرایط قرار دارد و در تامین نیاز‌های واقعی ارزی هیچ کمبودی نداریم.

صالح آبادی گفت: طی امسال بیش از ۲۶ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده و بیش از ۵۰ میلیارد دلار نیز برای کالا‌های اساسی و سایر کالا‌ها تأمین ارز انجام شده است.

حجم معاملات بازار متشکل معاملات ارزی طی امسال  حدود ۱.۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۴ برابری داشته است.

راه اندازی سامانه  برخط بازار متشکل ارزی

رئیس بانک مرکزی گفت: طی بازدیدم از میدان فردوسی و صرافی ها، دستور آسان‌تر شدن دسترسی مردم برای خرید ارز را صادر کردم. سامانه‌ای برای عرضه‌های خُرد راه اندازی شد که عرضه کنندگان آن صادرکنندگان هستند.

او می‌گوید: با راه اندازی این سامانه سراسر کشور می‌توانند نیاز ارزی خود را تامین کنند. زمان تحویل ارز خریداری شده نیز بر عهده خود خریدار است. ۲۳ نیاز ارزی در این سامانه تعریف شده و منعی برای دریافت حضوری ارز نیز وجود ندارد.

راه اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی وعده‌ای بود که دو ما قبل(۱۶ آذر) رئیس بانک مرکزی  بعد از بازدید از میدان فردوسی و صرافی ها داده بود.

فعلا در این سامانه ارز مسافرتی خرید و فروش می‌شود، اما به تدریج همه مصارف ۲۳ گانه و هرگونه ارز فیزیکی اعم از ارز مسافرتی و غیرمسافرتی امکان معامله پیدا می‌کند.

آقای صالح آبادی گفت: به دنبال این هستیم که این سامانه و این اقدامات بتواند به عمق بیشتر بازارها کمک کند. بازار ارز در کشور بسیار مهم است که مورد توجه بانک مرکزی است.

 امیر هامونی مدیر عامل بازار متشکل ارزی می گوید: مهم‌ترین تاثیر سامانه برخط بازار متشکل ارزی تسریع حداکثری در فرآیند تخصیص ارز مسافرتی و کاهش زمان پاسخگویی به متقاضی از ۴۰ دقیقه به ۵ دقیقه  است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا