کد خبر: 020802141347
آموزشاقتصادروزنامه

صحرایی: آموزش و پرورش مرکز اشتغالزایی نیست

به گفته وزیر آموزش و پرورش، این وزارتخانه محل تأمین شغل برای بیکاران نیست که هر کسی بیکار مانده از آموزش و پرورش گله کند.

عصراقتصاد: رضامراد صحرایی در جشن طلیعه داران تعلیم و تربیت که به منظور استقبال از نو معلمان آموزش و پرورش شهر تهران که با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مجلس و وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان معلمی که در انتخاب شما کوشیده است، امروز می‌خواهد پرده از برخی مسائل بی هیچ تعارفی بردارد. می‌خواهم برای شما درد دل کنم که برای انتخاب معلمان قیمتی چه مرارت‌هایی را تحمل کردم.

وی ادامه داد: میخواهم به شما بگویم برای انتخاب «معلمی» که گران سنگ ترین سرمایه کشور یعنی کودکان معصوم در دستان اوست؛ چه سختی ها کشیدم. میخواهم بگویم برای اینکه نشان دهم معلم محور تحول جامعه است و اگر او درست شود کشور درست می‌شود چه سختی‌ها کشیده‌ام. امروز نه برای رسانه‌ها؛ بلکه برای همکارام عزیزم سخن می‌گویم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵۳۰ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزگاری شرکت کردند، افزود: از این بین حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر در دو مرحله پذیرفته شدند و بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر به این فرآیند اعتراض دارند. هر کس اعتراض دارد برگزیده ها را ببیند. آموزش و پرورش محل تأمین شغل برای بیکاران نیست که هر کسی بیکار مانده از آموزش و پرورش گله کند.

وی درباره مسائل مربوط به کمبود معلم نیز توضیح داد: کسانی حقیقت ماجراها را نمی‌گویند. نمی‌گویند پچ پچ کنان در گوش رئیس جمهوری وقت می‌گفتند ۳۰۰ هزار معلم در کشور اضافه است و امروز می‌گویند که ای وای معلم نداریم. این دولت مظلومانه به دنبال کشف استعدادها برای معلمی است. کمبود معلم را مگر ما به وجود آوردیم؟ مگر این کمبود معلم یک ساله ایجاد شده است که این دولت آن را یک ساله از بین ببرد؟

صحرایی خاطر نشان کرد: با چه رویی، رو به دوربین می‌شوند و می‌گویند کمبود معلم به دلیل ضعف مدیریت بوده است؟، مگر معلم ها یادشان رفته شما دم از مازاد بودن و زیادی بودنشان میزدید؟، معلمان فراموش می‌کنند آن دوران خسران را؟

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: در آزمون دبیری و هنرآموزی نیز ۳۳۰ هزار نفر برای جذب ۲۲ هزار نفر شرکت کردند. در اجرای این آزمون تاخیر شد. البته آموزش و پرورش در آن تاخیر تقصیر ندارد؛ اما بماند. ما بهترینن ها را در این آزمون انتخاب کردیم.

تاخیر در اعلام نتایج وجود داشت، اتقاق بدی بود، می‌پذیریم. یک ماه این معلمان به مدارس ملحق نشدند؛ اما جذب معلمی که قرار است ۳۰ سال به آموزش و پرورش خدمت کند؛ اگر یک ماه با تاخیر انجام شود می‌ارزد به اینکه من بعدها دانش آموز را برای آنچه آموخته و نیاموخته قانع کنم.

صحرایی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم و عهد بستیم که بر وظیفه خود بکوشیم. افتخار بنده معلمی و نه وزیر بودن و نه یکی از اعضا کابینه بودن است. امروز معلمی شرافت وزارت و نه وزارت شرافت معلمی است؛ اما به خاطر نمایاندن حقیقت باید بگویم کسانی که چند سال پیاپی مجوز استخدام به آموزش و پرورش ندادند و معلمی وارد آموزش و پرورش نکردند و پشت تریبون مجلس گفتند هزینه تربیت در مدارس دولتی بالا است و باید مدارس غیر دولتی را تقویت کنیم؛ امروز با چه رویی درباره کمبودی که پیش آمده سخن می‌گویند؟

وی با بیان اینکه ما معلم قیمتی انتخاب کردیم اما نه به هرقیمتی، توضیح داد: بیش از ۵۰۰۰ معلم جدید وارد آموزش و پرورش شهر تهران شده‌اند. بیایند و بگویند در کدام سال‌ها در دهه گذشته به ویژه آن هشت سال خسران بار و به ویژه چهار سال اول آن هشت سال، بیش‌از ۵۰۰۰ معلم در یک سال به شهر تهران دادند؟

صحرایی خطاب به رسانه‌ها تأکید کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم نشان دهند آموزش و پرورش امروز نتیجه چه اقداماتی است. نشان دهند آموزش و پرورش می‌خواهد امروز به اولویت اول کشور تبدیل شود و نشان دهند چه کسانی نمی‌گذارند این اتفاق بیوفتد. اگر به فکر کشور هستید بدانید نطفه اقتصاد، فرهنگ و جامعه و کشور قوی در مدرسه و نه در محافل سیاسی گذاشته می‌شود. منظور من از محافل سیاسی مجلس شورای اسلامی نیست و کسانی که این تحول را رقم می‌زنند، معلمان هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا