کد خبر: 24030032166
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

صدور کارت بانکی بریل برای نابینایان

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور از صدور کارت بانکی بریل برای نابینایان خبر داد.

بریل روشی است که به‌طور گسترده‌ای در دنیا از سوی نابینایان برای خواندن و نوشتن استفاده می‌شود. خط بریل در زبان فارسی و عربی و کلیه زبان‌های لاتین از چپ به راست خوانده می‌شود.

حدود ۲۰۰هزار نفر از افراد دارای نابینایی و کم‌بینایی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ۱۳درصد کل افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را تشکیل می‌دهد.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرائی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: اقدامات بهینه‌سازی خدمات بانکی از سال گذشته آغاز شد و سال گذشته مکاتبات زیادی با بانک مرکزی داشتیم و در دو موضوع مناسب‌سازی فضای فیزیکی بانک‌ها و همچنین مناسب‌سازی ارائه خدمات به نابینایان ورود کردیم و بانک مرکزی از این مساله خیلی استقبال کرد.

او اضافه کرد: با مکاتبات‌ انجام‌‌شده با مدیران عامل بانک‌ها موافقت شد تا خدمات برای نابینایان بهینه شود. اکنون دستورات لازم ابلاغ‌شده و مقرر شد تا در هشت بانک، باجه‌ای برای ارائه خدمت به معلولان، جانبازان و نابینایان بدون نوبت اختصاص یابد.

مومن سرائی اظهار کرد: صدور کارت بانکی به صورت برجسته با درخواست فرد نابینا انجام می‌شود و به بانک‌ها اعلام‌شده که اگر این درخواست در همه شعب به صورت آنی ممکن نباشد، خود بانک‌ها درخواست را به بانک مرکزی بفرستند.

امکان بهره‌مندی نابینایان از چک بدون داشتن فرد امین

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور از خدمت دیگری برای نابینایان در بانک‌های کشور خبر داد و گفت: مقرر شد تا امکان اخذ تعهدنامه برای نابینایان داوطلب برای استفاده از چک بدون داشتن فرد امین، ایجاد شود.

مومن‌سرائی افزود: هرچند این موضوعات به بانک‌ها ابلاغ‌شده اما باز هم کوتاه نیامدیم و مکاتبه‌ای با همه بانک‌ها انجام دادیم و فرمتی در زمینه میزان مناسب‌سازی ارسال کردیم تا به ما پاسخ دهند و براساس این فرمت‌ها، وضع مناسب‌سازی آنها را بررسی و چند بار پیگیری کردیم و اکنون نیز در حال جمع‌بندی پاسخ بیش از ۲۰ بانک هستیم که به‌زودی گزارش آن اعلام می‌شود.

او ادامه داد: اقداماتی در زمینه مناسب‌سازی محتوای اینترنت‌بانک‌ها و وب‌سایت‌های بانکی برای ارائه خدمات الکترونیک انجام و مقرر شده است تا امکان گویاسازی در نرم‌افزارهای موبایلی موجود در دستورکار بانک‌ها قرار گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا