کد خبر: 1804984120
تولید و بازرگانی

صنعت بیسکویت شیرین تر می شود

فهیمه ملک محمدی

عصراقتصاد: بسیاری از ما هنوز طعم خوراکی‌های دوران کودکی خود را به یاد داریم به‌ویژه آنهایی که نام‌شان مثل بیسکویت «مادر» با خاطرات‌مان گره خورده و عجین شده است. اما آیا تاکنون از خودتان پرسیده‌اید در پشت پرده تولید این خوراکی‌های خوشمزه و گاه نوستالژیک چه صنعت و چه تکاپویی نهفته است؟

وسط روز یا در حین انجام کار برای رهایی از فشار گرسنگی به نزدیک ترین سوپرمارکت مراجعه می کنید. معمولا نخستین چیزی که توجه شما را جلب می کند یکی از پرطرفدارترین تنقلات دنیا یعنی بیسکویت و انواعش است.

بیسکویت یکی از تنقلات است و گاه خود نوعی خوراک به‌شمار می‌آید. این واژه متعلق به فرانسه است، به معنای چیزی که دوبار آن را می‌پزند. ابتدا ارتشی‌ها و کسانی که در کشتی‌ها کار می‌کردند از بیسکویت استفاده می‌کردند، در ایران برای نخستین‌بار کارخانه بیسکویت گرجی در سال ۱۳۴۰ تاسیس شد.بیسکویت مادر خاطرات بسیاری را در ذهن مشتریان خود ثبت کرده و به نوعی محصولی نوستالژیک به حساب می آید.

همان طور که می‌دانید برند مادر قدرتمندترین برند ویتانا است. اما این تمام ماجرا نیست ویتانا از گذشته تا‌کنون صاحب برندهای محبوبی از جمله دومیکا، بوفه، کاج، چایوتی، سارینا، کندو، تیویکا، نیکا، ریوا، تیانا و چندین برند دیگر بوده است.

برای ویتانا پیشرفت فقط در توسعۀ فیزیکی و راه‌اندازی خطوط جدید خلاصه نمی‌گردد. بلکه ویتانا بر این باور است که باید بتوانیم با محصولات این شرکت در رشد و تعالی یک جامعه سالم بیشترین نقش را داشته باشیم.

پیش بینی می شود با راه‌اندازی فازهای جدید در شهرک صنعتی کاسپین شاهد ورود انواع محصولات جدید از جمله انواع ویفرها، انواع محصولات کاکائویی، غذای کودک، نان، کیک و… باشیم.

به‌طور کلی با توجه به زندگی صنعتی و ماشینی امروز جامعه بشری، نیاز به استفاده از میان‌وعده‌ها به‌خصوص انواع بیسکویت هر روز بیشتر از روز گذشته مهم و کاربردی خواهد بود از این رو افتتاح خطوط تولید انواع و اقسام بیسکویت در اقصی نقاط دنیا و البته ایران را شاهد هستیم که حضور تولیدات این کارخانجات در بازارهای داخلی یا خارجی رقابتی گسترده را ایجاد کرده و سیستم‌های توزیع و فروش آنها از هر امکاناتی استفاده می‌کنند تا علاوه برای اقتصادی شدن تولیدات‌شان حجم بیشتری از بازار را در اختیار خود بگیرند.
در این باره  حسن گرجی عضو هیات مدیره گروه صنعتی ویتانا در خصوص خرید گندم برای تولید این محصول گفت: شرکت ویتاناگندم را به صورت آرد از کارخانه های طرف قرارداد خریداری می کند،البته این خرید از طریق سامانه انجام می شود.

گرجی با بیان اینکه شرکت ویتانا در تولید انواع بیسکویت نرم و سخت فعالیت دارد، افزود: این شرکت به دلیل اینکه تولید کننده انواع بیسکویت است بنابراین بالطبع این تولید آرد خریداری می شود فقط در شرایطی که بسیار خاص باشد اقدام به واردات گندم خواهیم کرد که بتوانیم نیازمان را برطرف کنیم.

تولید روزانه ۷۰ تن بیسکویت

عضو هیات مدیره گروه صنعتی ویتانا اظهار کرد: و با توجه اینکه کارخانه این محصول در حال حاضر تهران است و هنوز به طور کامل به استان قزوین منتقل نشده در شرایط کنونی آرد مورد نیاز از دیگر کارخانه ها تهیه می شود ، اگر این کارخانه به قزوین منتقل شود شرکت ویتانا در نظر دارد گندم را خریداری کند، در این صورت نسبت تولید افزایش پیدا خواهد کرد.
گرجی ادامه داد: هم اکنون در واحد تهران روزانه ۷۰ تن تولید بیسکویت داریم اما در قزوین که فاز اول آن راه اندازی شده به ۱۵۰تن رسیده است.در همین فاز اول تولید بیسکویت تا پایان سال ۹۸ به ۲۰۰تن خواهد رسید ، پیش بینی می شود به تدریج مابقی فازها که به بهره برداری برسد تیراژ تولید این محصول افزایش چشمگیری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه صادرات گندم به صورت مستقیم انجام نمی شود ،تاکید کرد: شرکت ویتانا محصول نهایی که بیسکویت است را صادر می کند.

صادرات بیسکویت به کانادا، فرانسه، ایتالیا

 

گرجی با بیان اینکه بیسکویت این شرکت به کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عراق و افغانستان صادر می شود، ادامه داد: همچنین این محصول به کشورهای اروپایی مانند کانادا،فرانسه و ایتالیا صادر شده است.
عضو هیات مدیره گروه صنعتی ویتانا اظهار کرد: همان طور که می دانید کشور چین که خود بزرگترین بازار مصرف دنیا است به طوری که همه نوع محصولی در این کشور تولید می شود خوشبختانه توانسته ایم به این بازار بزرگ محصول بیسکویت مادر را صادر کنیم. در حال حاضر از این بازار هدف سفارش های بسیاری داریم پیش بینی می شود تا پایان سال صادرات مطلوبی به کشور چین داشته باشیم .
وی در خصوص مشکلات بخش صادرات خاطرنشان کرد: مشکلات صادرات برای همه صادر کنندگان وجود دارد،در این زمینه یک مانع داخلی وجود دارد اگر بتوانیم صادرات را در یک کانال سبز قرار دهیم که بدون اتلاف وقت گواهینامه های مربوطه صادر شود، به راحتی امکان صادرات سریع به بازارهای هدف فراهم می شود.

نرخ ارز مشکل اصلی صادرات

 

عضو هیات مدیره گروه صنعتی ویتانا بیان کرد: مشکل دیگر که در زمینه صادرات وجود دارد نرخ ارز است،اگر نرخ ارز به صورت ثابت باشد می توانیم بازار صادراتی را  در تمام بخش ها توسعه داد.
گرجی تاکید کرد: بیشترین دستاورد شرکت ما در زمینه ایجاد طرح توسعه در استان قزوین (شهرک صنعتی کاسپین) بوده که توانسته ایم محصولات جدیدی را برای عرضه تولید کنیم .یکی از محصولات جدید را می توان کلوچه مینی پذیرایی نام برد که در وزن ۱۲۵گرم عرضه می شود، خوشبختانه این نوع محصول مورد استقبال جوانان قرار گرفته است. محصول بعدی بیسکویت های تارت مغز دار است که در وزن های مختلف در بازار وجود دارد.

لزوم کمک به افزایش تولید

عضو هیات مدیره گروه صنعتی ویتانا اظهار کرد: مسئولین امر به ویژه اداره امور مالیات و شهرداری باید به افزایش تولید کمک کنند، با توجه به فرمایشات مقام رهبری که امسال را سال رونق تولید اعلام کردند باید اشتغال پایدار به صورت مستمر حفظ شود اما وضع برخی از قوانین دست و پاگیر باعث جلوگیری از رشد تولید می شود.

وی خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم سازمان ها و تولید همزبان شوند، به عبارت دیگر زبان تولید را سازمان ها و زبان ادارات را تولید درک کند ، بنابراین در این شرایط لازم است امور مالیاتی و شهرداری ها کمک کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا